Personenbelasting

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Personenbelasting

#1 , 05 nov 2019 23:39

Tot midden november 2018 was ik feitelijk samenwonend met 4 kinderen ten laste.
Hypothecaire lening staat op naam van mij en ex-vriendin.
Tijdens het laten invullen van mijn personenbelasting vertelt men dat er geen rekening wordt gehouden met het (bijna) volledige jaar met gezinslasten maar wordt gekeken naar hoe de situatie is op 1 januari 2019.Dus voor het jaar 2018 beschouwd men mij als alleenstaand.
Kortom,ik moet nu een hoge som gaan terug betalen.
Klopt dit wel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 06 nov 2019 07:40

Artikel 136, WIB 92:

Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 3.120 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen:

1° hun kinderen;
2° hun ascendenten;
3° hun zijverwanten tot en met de tweede graad;
4° personen van wie de belastingplichtige als kind volledig of hoofdzakelijk ten laste is geweest.


Ja, dat klopt. Soms speelt dat in het voordeel van de belastingplichtige (een kind geboren op 31/12 wordt voor het hele jaar ten laste beschouwd), en soms in het nadeel zoals in uw geval.

Peter.S
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2019 15:02

Maar het aanslagjaar is toch 2018?
Of ben ik nu mis?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2019 15:05

Aanslagjaar 2019, inkomsten 2018.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 06 nov 2019 15:56

Als feitelijke samenwonende was u voorheen ook al alleenstaande voor de fiscus. Het resultaat zal afhankelijk zijn van hoe de kinderlast verdeeld was vroeger en hoe u dat nu, na de scheiding, aangepakt heeft.
Als u vroeger de kinderen ten laste had, en nu geen enkele meer en ook niet in co-ouderschap, zal dat inderdaad heel wat verschil geven. Het profijt zal dan bij uw ex liggen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”