Gebruiken van teruggave belastingen voor het betalen van een andere openstaande schuld.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Gebruiken van teruggave belastingen voor het betalen van een andere openstaande schuld.

#1 , 01 nov 2019 10:52

Heren,

Ik heb juist heuglijk nieuws ontvangen van FOD Financiën: ik krijg maar liefst € 9000 terug. :-) Dit voor AJ 2019 van mijn Vennootschapsbelasting.

Nu heb ik momenteel nog een BR van de BTW openstaan, nu vroeg ik me af of ik dit geld kan gebruiken voor het volstorten van deze BR?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 01 nov 2019 11:01

Moet normaal wel kunnen, neem eens contact op met uw Ontvangkantoor.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 nov 2019 11:04

Normaal doen ze dit nu van zelf, als je terug krijgt van belastingen en je moet nog aan de BTW betalen word dit intern gedaan, maar ook omgekeerd, teruggave BTW en nog belastingen moeten betalen , en nu ook openstaande boetes worden van deze sommen afgetrokken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 nov 2019 11:41

Openstaande fiscale schuld wordt ingehouden op tegoeden fiscaliteit. De fiscale diensten zullen u hiervan in kennis stellen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 nov 2019 12:32

#3 en # 4 is normaal gebruikelijk tussen die diensten. En zeker ingeval beide ( schulden en tegoeden ) van de vennootschap zijn.
Zou persoonlijk nog niet tussenkomen; om bij die diensten geen verwarring te creëren.

http://www.decostere.be/nl/nieuws/schul ... ien-en-rsz

https://financien.belgium.be/nl/Actueel ... d-naar-rsz

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 nov 2019 15:06

Zou persoonlijk nog niet tussenkomen; om bij die diensten geen verwarring te creëren.
Goed advies!
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

LeenW
Berichten: 12837

#7 , 01 nov 2019 19:15

Ik raad net wel aan om al te reageren omdat de invordering van de BR blijft lopen (interesten en eventueel zelfs deurwaarderskosten) zolang niemand die toerekening doet.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 nov 2019 18:39

http://www.atpartners.be/documents/news ... ml?lang=nl
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... /7/related

https://www.refibo.be/nieuwsblog/2007/d ... mpenseert/

https://financien.belgium.be/nl/Statist ... balans-van

Indien de wetgeving en de regelgeving hieromtrent de compensatie oplegt, waarom zouden zij dan recht hebben op intresten en boetes ?
Of u moet meer verschuldigd zijn aan de BTW zelf.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 nov 2019 18:55

Teneinde aan deze situatie te verhelpen en om de fiscale achterstand weg te werken, voert art. 334, Programmawet 27.12.2004 (BS 31.12.2004, Editie 2) een "transversale" maatregel in. Deze laatste laat de aanwending zonder formaliteit toe van sommen die moeten worden terugbetaald aan een belastingschuldige door de BTW-ambtenaar of door deze belast met de invordering van de directe belastingen, zowel ter betaling van een schuld inzake directe belastingen of de ermee gelijkgestelde belastingen, als van een schuld inzake BTW, voor zover deze schulden niet of niet meer betwist worden.

De art. 335 tot 337 van de hiervoor vermelde programmawet verzekeren op hun beurt de samenhang van deze transversale maatregel met de bepalingen van de art. 76, 77 en 77 bis, WBTW.

II. WETTEKST - ART. 334, PROGRAMMAWET VAN 27.12.2004
3. " Art. 334. Elke som die aan een belastingschuldige moet worden teruggegeven of betaald in het kader van de toepassing van de wettelijke bepalingen inzake de inkomstenbelastingen en de ermee gelijkgestelde belastingen, de belasting over de toegevoegde waarde of krachtens de bepalingen van het burgerlijk recht met betrekking tot de onverschuldigde betaling, kan door de bevoegde ambtenaar zonder formaliteit worden aangewend ter betaling van de door deze belastingschuldige verschuldigde voorheffingen, inkomstenbelastingen en ermee gelijkgestelde belastingen, de belasting over de toegevoegde waarde, in hoofdsom, opcentiemen en verhogingen, fiscale of administratieve geldboeten, interesten en kosten, wanneer deze laatste niet of niet meer worden betwist.
Het voorgaande lid blijft van toepassing in geval van beslag, overdracht, samenloop of een insolvabiliteitsprocedure."
III. DRAAGWIJDTE VAN DE NIEUWE WETTELIJKE BEPALING
A. Algemeen - Fiscale schuldvergelijking sui generis
4. Art. 334, Programmawet 27.12.2004, stelt een fiscale schuldvergelijking sui generis in die zowel alle schuldvorderingen die zijn bedoeld in artikel 166, § 2, KB/WIB 92, als deze inzake BTW, maar ook alle gelijkaardige schulden op naam van een belastingplichtige, beoogt.

Het betreft dus een bijzondere vorm van schuldvergelijking, eigen aan het fiscaal recht, waardoor de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek aangaande de schuldvergelijking (art. 1289 tot 1299, BW) geen toepassing vinden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 nov 2019 18:59

Een compensatie tussen zaken uit de personenbelasting en belastingen van de vennootschap kunnen dan weer niet.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 nov 2019 19:25

D. Aard van de aanwending
8. Art. 334, Programmawet 27.12.2004 bepaalt dat de aanzuivering "zonder formaliteit" gebeurt. Dit betekent dat de eigenlijke aanwending geen voorafgaande handeling of procedure vereist.

Niettegenstaande de aanwending zonder formaliteiten gebeurt, wordt de toepassing ervan aan het initiatief van de bevoegde ambtenaar gelaten. Dit heeft onder meer tot gevolg dat de bevoegde ambtenaar om de aanwending moet verzoeken, maar ook dat het voordeel van de schuldvergelijking tussen een onbetaalde belastingschuld en een aan de belastingschuldige terug te geven som enkel door de bevoegde ambtenaar kan ingeroepen worden en niet door de belastingschuldige die recht heeft op de terugbetaling.

Het is evident dat de belastingschuldige moet ingelicht worden welke bestemming aan de terug te geven som is gegeven. Aldus vermijdt men dat hij een hoger bedrag betaalt dan hetgeen hij werkelijk verschuldigd zal zijn na de aanwending.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 nov 2019 19:45

Marcus,
Ik denk dat TS nu een volledige info omtrent zijn Topic heeft ontvangen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 nov 2019 19:53

:) :) :) Inderdaad Father b, maar ik kon het even niet laten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”