Organisator evenement/ standhouders btw plechtig?

Magorian
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Organisator evenement/ standhouders btw plechtig?

#1 , 28 okt 2019 19:00

Hallo allemaal!

Ik organiseer regelmatig marktjes waar mensen handgemaakte spullen kunnen verkopen. Ik heb zelf een btwnummer.

Nu heb ik er lucht van gekregen dat er mogelijks controle komt op de markt naar zwartwerk. Ik heb een standhouder aangesproken die geen btwnummer heeft en gezegd dat ze niet langer kan deelnemen omwille van het feit dat ze geen btwnummer heeft en ik als organisator hiervoor zou beboet kunnen worden, omdat ze dan in het zwart werkt.

Ze is het er niet mee eens, en haalt occasionele hobbyverkoop aan, 1-3 keer per jaar. Ze maakt gehaakte knuffels die ze dan dus verkoopt. Ze maakt ook op bestelling. Ze is gepensioneerd.

Mijn nee is dus niet voldoende, ze belde een schepen op van onze stad om verhaal te halen en die zou gezegd hebben dat ze in haar recht is, omdat het maar occasioneel is.

Iemand advies? Ik heb geen zin in boetes omdat zij geen btw wil afdragen.

Ik zoek vooral een juridische of gegronde wettekst die ik kan voorleggen, zodat mijn argument terecht blijkt.

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 28 okt 2019 19:11

Art 4 btw wetboek: Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend

Er is rechtsspraak dat een jaarlijks terugkerend eetfestijn al "geregeld" is en denk ook aan bv. een TW CLassics, één avond op een jaar. Dus u hebt gelijk dat 3 markten op een jaar (+ nog bestellingen) btw plicht tot gevolg hebt.



Mooi dat de Fiscus eindelijk eens aan de rommelmarkten begint, er zijn er die er meerdere per week doen, jaar in jaar uit.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”