Start webshop - aanvraag ondernemingsnummer

Derichen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Start webshop - aanvraag ondernemingsnummer

#1 , 16 okt 2019 10:27

Goeiemorgen,

Ik zou graag als zelfstandige in bijberoep starten met een webshop, dit met vrijstelling van BTW (omzet < 25.000€).
Hiervoor ben ik al begonnen met het inslaan van goederen. Ik ben wel nog niet langs geweest bij de KBO en nog niet ingeschreven in een sociaal verzekeringsfonds.
Mijn plan is om eerst wat voorraad aan goederen in te slaan, de webshop te ontwerpen en dan pas een aparte bankrekening te openen + langsgaan bij KBO en een sociaal verzekeringsfonds.
Ik trek toch geen BTW terug, in geval van vrijstelling van BTW, dus het maakt niet uit dat ik eerst mijn voorraad insla voor ik mij inschrijf bij de KBO?

Nu vraag ik mij het volgende af:
Stel mijn voorraad (10.000€) + webshop zijn voldaan, waarna ik mij inschrijf voor een ondernemingsnummer + sociaal verzekeringsfonds en ik maak bv. het eerste jaar een omzet van 7.000€.
Hiervoor is van mijn voorraad 4.000€ verkocht en houd ik dus nog om 6000€ voorraad over.
Klopt het dan dat mijn beroepskosten + belastingen zullen worden berekend op 3000€ (= 7000€ omzet - 4000€ voorraad)?
Of zal dit gebeuren op het totale omzetbedrag van 7000€?

Daarnaast vraag ik mij af of in geval van de vrijstelling van BTW, er op de effectieve winst (na aftrek van beroepskosten + sociale bijdragen + personenbelasting) nogmaals 21% zal worden afgehouden? Dit als compensatie omdat ik geen BTW moet aanrekenen aan mijn klanten. Of geldt deze regel niet in mijn geval?

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn en mij iemand hierover wat duidelijkheid kan scheppen.

Groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2019 10:35

Je moet normaal eerst je in orde stellen bij het kbo en BTW, en pas daarna goederen kopen, want u facturen van deze goederen tellen niet meer voor je zaak, en men kan u omzet dan 100% winst - de kosten gaan rekenen

Ga eens naar een boekhouder om alles in orde te brengen, eer je stommiteiten doet waar je later spijt van heeft .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12826

#3 , 16 okt 2019 11:40

De compensatie van geen btw aanrekenen aan uw klanten, is dat u ook de btw op uw aankopen en onkosten niet mag aftrekken.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”