nieuwe situaties, die de wetgeving (nog) niet heeft voorzien

jefke007
Berichten: 1812

Re: nieuwe situaties, die de wetgeving (nog) niet heeft voorzien

#31 , 15 okt 2019 17:56

"Het gaat om een website waar je geld verdient als je slechts 25 ads per dag bekijkt, en dit elke dag. Ik weet niet hoe je zoiets moet aangeven qua aantal uren per week enzovoort. Want in de brief van het ziekefonds vraagt men naar aantal uren per dag of per week"

Dan moet je maar aan het ziekenfonds vragen , hoe je het wel moet aangeven.
Zonder toelating ga je na een tijdje een terugvordering van al je ziektevergoeding aan je rekker hebben.

Werken is voor het ziekenfonds ook één seconde werken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#32 , 15 okt 2019 18:08

Voor de duidelijkheid: ik doe geen enkele activiteit momenteel. Ik wil dat alles wettig verloopt. Dat ik geen moeilijkheden krijg. Maar er moet eerst klaarheid zijn over wat die inkomsten precies zijn.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#33 , 15 okt 2019 18:10

"Het gaat om een website waar je geld verdient als je slechts 25 ads per dag bekijkt, en dit elke dag. Ik weet niet hoe je zoiets moet aangeven qua aantal uren per week enzovoort. Want in de brief van het ziekefonds vraagt men naar aantal uren per dag of per week"

Dan moet je maar aan het ziekenfonds vragen , hoe je het wel moet aangeven.
Zonder toelating ga je na een tijdje een terugvordering van al je ziektevergoeding aan je rekker hebben.

Werken is voor het ziekenfonds ook één seconde werken
Ok, dank voor het advies. Zal ruling afwachten, afhankelijk daarvan naar medisch adviseur en dan ev. inschrijven als zelfstandige. En daarna starten met activiteit.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#34 , 15 okt 2019 18:18

Advies van de fiscus heeft geen ballen te maken met de wetgeving van de ziekteverzekering

Voor dergelijke activiteit is altijd een toelating nodig van de "AA" er.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#35 , 15 okt 2019 18:23

Advies van de fiscus heeft geen ballen te maken met de wetgeving van de ziekteverzekering

Voor dergelijke activiteit is altijd een toelating nodig van de "AA" er.
TS haalt alles door mekaar. Wat ook de visie van de fiscus is, dat heeft niets te maken met de toelaatbaarheid onder ziekteverzekering.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#36 , 15 okt 2019 18:25

Ik haal het wellicht door elkaar. Daarom ben ik ook hier op het forum, om vragen te stellen. Dus ookal zegt de fiscus dat het normaal beheer privévermogen is, toch moet ik toestemming hebben van AA hiervoor?

Dus om uw privévermogen normaal te beheren heb je toestemming van het ziekenfonds nodig?

jefke007
Berichten: 1812

#37 , 15 okt 2019 18:27

ja, je moet het ALTIJD aan de adviserend arts aangeven
( we gaan dat niet meer blijven herhalen )


Sedert wanneer heeft het bekijken van 25 ads per dag iets te maken met het beheer van privévermogen ?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#38 , 15 okt 2019 18:30

Lijkt me niet logisch. Als ik mijn 'privé'-vermogen (wat privé is) wil normaal beheren, dan moet ik dat aan mijn AA melden? Wie heeft die wetgeving opgesteld?
Als ik dus aandelen op de beurs verhandel, moet ik dat ook aangeven aan de AA? En gaat dat ook van mijn ziekte-uitkering?
Ik denk het niet.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#39 , 15 okt 2019 18:34


Sedert wanneer heeft het bekijken van 25 ads per dag iets te maken met het beheer van privévermogen ?
Sinds dat het belastingkantoor mij dat zo schriftelijk gemeld heeft...

jefke007
Berichten: 1812

#40 , 15 okt 2019 18:35


Sedert wanneer heeft het bekijken van 25 ads per dag iets te maken met het beheer van privévermogen ?
Sinds dat het belastingkantoor mij dat zo schriftelijk gemeld heeft...

Ik geloof er niks van

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#41 , 15 okt 2019 18:39


Sedert wanneer heeft het bekijken van 25 ads per dag iets te maken met het beheer van privévermogen ?
Sinds dat het belastingkantoor mij dat zo schriftelijk gemeld heeft...

Ik geloof er niks van
Toch is het zo. Ik zou de mail op het forum kunnen plaatsen, maar dat ga ik niet doen. Toch is het zo.

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#42 , 15 okt 2019 18:44

Toen je de draad opende schreef je:
"maar blijkbaar hoort het volgens de fiscus onder 'inkomsten uit een zelfstandige activiteit'"
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#43 , 15 okt 2019 18:48

Toen je de draad opende schreef je:
"maar blijkbaar hoort het volgens de fiscus onder 'inkomsten uit een zelfstandige activiteit'"
Dat was een fictief voorbeeld. Ik gebruikte dat als inleiding met de daaropvolgende vraag wat je in zo'n (hypothetisch) geval zou moeten doen.

In werkelijkheid heb ik het lokale belastingkantoor aangeschreven met de uitleg van welke activiteit ik misschien in de toekomst zou willen aanvatten, en daarop heeft men geantwoord dat dit wellicht om het normaal beheer van het privévermogen gaat, maar dat een ruling pas administratief bindend advies kan geven.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#44 , 15 okt 2019 18:50

Maar het valt op dat hier niemand openlijk wil zeggen dat je een ziekte-uitkering wettelijk mag combineren met het normale beheer van het privévermogen. Proberen tegen te argumenteren dat het om normaal beheer gaat enzovoort. Dat wel. Maar antwoord geven op de vraag of je deze mag combineren. Dat blijkbaar niet.

Franciscus
Berichten: 38583

#45 , 15 okt 2019 22:14

Bij mijn weten is een dagelijks kopen en verkopen werken en niet beheer van.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”