nieuwe situaties, die de wetgeving (nog) niet heeft voorzien

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

nieuwe situaties, die de wetgeving (nog) niet heeft voorzien

#1 , 15 okt 2019 14:15

Onderwerpen samengevoeg gezien ze over hetzelfde gaan - JurecaBE - moderator




Stel dat er een situatie zich voordoet, waarvoor nog geen wetgeving bestaat. Is deze situatie dan legaal of niet?

Concreet: ik vind een website op internet waar men werkt met een verdienmodel waardoor je jezelf waarschijnlijk niet als zelfstandige hoeft in te schrijven, maar wat ook moeilijk te vatten is onder 'normaal beheer van het privévermogen'. Ik verdien er geld mee, en later komt de fiscus erop uit. Ik schreef het in onder 'diverse inkomsten' code 1200, maar blijkbaar hoort het volgens de fiscus onder 'inkomsten uit een zelfstandige activiteit'. Doch, op het belastingkantoor had men mij gezegd dat het ging om 'normaal beheer van het privévermogen'.

Wat moet je in zo'n geval doen, wanneer de wetgeving niet voorzien is op zo'n twijfelgevallen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 okt 2019 14:20

" Doch, op het belastingkantoor had men mij gezegd dat het ging om 'normaal beheer van het privévermogen'. "

Hebt u dat schriftelijk?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 15 okt 2019 14:21

In zo'n situatie kunt u best een ruling aanvragen.

https://www.ruling.be/nl

Reclame

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#4 , 15 okt 2019 14:22

Ja, ik heb dat schriftelijk, met de noot erbij dat het geen administratief bindend advies was en dat een 'ruling' eventueel uitsluitsel zou geven.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 15 okt 2019 14:24

Als u hier echt van overtuigd bent: niet twijfelen en een ruling aanvragen. Is het enige wat u rechtszekerheid kan bieden t.o.v. de fiscus.
"sowieso" schrijf je zo.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#6 , 15 okt 2019 14:24

Ja, dank. Die verwijzing naar 'ruling' kreeg ik ook van het belastingkantoor via mail.
Het probleem is dat zo'n ruling lang kan duren. Ik heb nu een prefiling aangevraagd en men zou nu donderdag al een indicatie kunnen geven. Maar zo'n indicatie is niet juridisch bindend. Men geeft dat enkel telefonisch. Een ruling aanvragen, kan ik doen en dan zal men dat schriftelijk doen en dat kan zo'n drie maanden duren of langer.
Laatst gewijzigd door Thomas1 op 15 okt 2019 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12824

#7 , 15 okt 2019 14:25

Ja, dank. Die verwijzing naar 'ruling' kreeg ik ook van het belastingkantoor via mail.
Het probleem is dat zo'n ruling lang kan duren. Ik heb nu een prefiling aangevraagd en men zou nu donderdag al een indicatie kunnen geven. Maar zo'n indicatie is niet juridisch bindend.
Valt tegenwoordig wel mee. Voor wanneer zou het zijn dat u begint?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#8 , 15 okt 2019 14:28

Ik begin pas van zodra het duidelijk is dat het in mijn situatie wettelijk mag. Omdat ik op invaliditeit sta, heb ik toestemming van de medisch adviseur nodig als het om een zelfstandige activiteit in bijberoep gaat. Aangezien ik dus niet mag starten zonder die toestemming wacht ik best die ruling af.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#9 , 15 okt 2019 14:30

Ik vermoed dat als het om 'het normaal beheer van het privévermogen' gaat, zoals het belastingkantoor via mail schreef (met voorbehoud), dat ik dan geen toestemming hoef te vragen aan de medisch adviseur van het ziekenfonds, op invaliditeit staande. Ik kan dit dan cummuleren met mijn uitkering veronderstel ik. In bovenstaand geval.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#10 , 15 okt 2019 14:33

Eigenlijk kan ik de vraag hier ook stellen:

Indien het om 'normaal beheer van privévermogen' gaat, moet ik dan alsnog toestemming van de medisch adviseur vragen of kan ik dit bijkomend inkomen dan vrij cummuleren met mijn uitkering?

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#11 , 15 okt 2019 14:44

Mag je een ziekte-uitkering combineren met een 'normaal beheer van het privévermogen'(waaruit je winsten haalt)?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 15 okt 2019 14:57

Ik denk niet dat de ziekte-verzekering slecht normaal beheer van het privé vermogen kan verplichten.
Daarvoor ken ik geen enkele wettelijke grondslag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 okt 2019 15:14

Wat bedoelt u precies met normaal beheer van uw privévermogen? Wat bedoel je precies met winsten genereren? Wat is de aard van uw activiteit? Welk was de job waarvoor je arbeidsongeschikt werd verklaard?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#14 , 15 okt 2019 16:40

Ik denk niet dat de ziekte-verzekering slecht normaal beheer van het privé vermogen kan verplichten.
Daarvoor ken ik geen enkele wettelijke grondslag.
ja, inderdaad; Dat zou vreemd zijn. Dank u.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#15 , 15 okt 2019 16:41

Ik bedoel daarmee, alles wat je in code 1200 van je belastingen kan onderbrengen. Mag je diverse inkomsten cummuleren met een ziekte-uitkering?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”