Douane kosten

jorgennelen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Douane kosten

#1 , 14 okt 2019 22:47

Ik heb een paar weken geleden een pakketje besteld uit china dit houdt in een goedkope microfoon van (17,36) warbij de verzendingskosten gratis was.
ik was er altijd van overtuigd dat onder de 22 euro geen extra kosten kan worden aangerekend maar de postbode kwam vandaag langs met een extra briefje waar op staat dat ik 37 euro extra kan betalen. is dit wettelijk toegestaan want mij lijkt dit heel sterk heb al vaak dingen uit china besteld maar dit heb ik nog nooit gehad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 14 okt 2019 22:53

Wat staat er precies in de brief? Dat de douane uw pakje hoger inschat en er toch betaald moet worden?

jorgennelen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2019 23:03

Wat staat er precies in de brief? Dat de douane uw pakje hoger inschat en er toch betaald moet worden?
de brief zit in het pakketje waar ik nu geen toegang tot kan krijgen maar dat denk ik wel dat het probleem is maar kan ik hier iets aan doen?

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 15 okt 2019 08:47

Betalen he, dat is het risico als u in China koopt.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 15 okt 2019 09:24

Als de douane van mening is dat het item plus verzending meer waard is dan 22 EUR, dan zullen ze u op het door hen geschat bedrag taxeren.

Op dat document van bpost (?) staat toch op welk bedrag zij zich baseren? Als dat niet klopt, dan kan u daar altijd bezwaar tegen maken.
"sowieso" schrijf je zo.

Fiets
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2019 14:26

Bezwaar aantekenen. Je kan immers bewijzen dat het product minder dan €22 kost. Ik bestel zat in China en nog nooit een probleem gehad met de douane. Bestelling is wel telkens minder dan €22. Indien meer, gewoon bestelling opsplitsen.

Het probleem is dat die Chinezen vaak een bedrag aangeven dat lager is dan wat je betaalde. Nog vandaag twee pakjes ontvangen met een lager bedrag. Beide was rond de €5, maar er staat €1 op het pakje.

mbbs1024
Berichten: 474

#7 , 15 okt 2019 14:37

Ik heb dat ook al eens gehad.
Bpost heeft me toen wel gevraagd om een bewijs dat het product lager dan 22€ kostte.
Ik heb dan aan de leverancier een faktuur gevraagd en dat werd aanvaard.

U zou eventueel ook een screenshot van U bestelling, of een uittreksel van Uw creditcard kunnen geven om te laten zien dat de waarde kleiner is dan 22€

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#8 , 15 okt 2019 14:55

Normaal gezien "gokt" de douane niet naar de waarde van een pakje.

Ofwel baseren ze zich op de aangegeven waarde, ofwel staat die waarde niet vermeld op het pakketje of heeft de douane vragen bij die waarde. In dat geval sturen ze een brief naar de bestemmeling met een vraag tot inlichten + bewijzen van betaling / bestelling waarop de waarde vermeld is.

Als de topic starter dus geen vraag naar inlichtingen gekregen heeft, is de douane hoogst waarschijnlijk afgegaan op de waarde die op het pakket vermeld stond, en was deze hoger dan €22.

Enkel het douane-borderel / verzenfdingsetiket op het pakje kan hierin duidelijkheid brengen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”