betaling verkeersbelasting kampeeraanhangwagen

kampeerder
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

betaling verkeersbelasting kampeeraanhangwagen

#1 , 14 okt 2019 12:20

Ik stuurde in juni 2019 mijn nummerplaat binnen per post omdat ik mijn kampeeraanhangwagen vervangen heb door een andere. Voor de nieuwe caravan heb ik een nieuwe nummerplaat ontvangen en betaalde daar ook reeds verkeersbelasting voor. Nu krijg ik vandaag echter een herinnering tot betaling van verkeersbelasting voor mijn oude caravan, die niet meer in mijn bezit is. Ik belde reeds met de betrokken diensten en daar zeggen ze me dat ik deze moet betalen. Ik moet toch niet betalen voor iets dat niet meer bestaat en vervangen is door een nieuw model waar ik wel belasting voor betaal of heb ik het mis. Kan iemand mij hiermee helpen a.u.b.?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 okt 2019 12:33

Heb jij enig document waarmee je kan bewijzen dat die nummerplaat werd binnengebracht.?

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 14 okt 2019 12:47

Over welke periode verkeersbelasting gaat de herinnering?

Regel met verkeersbelasting is: eerst betalen, dan terug krijgen.

Als de periode verkeersbelasting ging over, ik zeg maar, juni 2019 tot juni 2020, zal je die inderdaad nog moeten betalen. Daarna krijg je, als je je nummerplaat correct terug gestuurd hebt, het bedrag pro-rata-temporis teruggestord vanaf de datum van de schrapping.

P.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 okt 2019 14:15

Bewijs van schrapping nummerplaat gekregen ?
(Terugsturen, -brengen naar DIV is niet meer beste of snelste methode, dat is nu via Bpost-kantoor)

Dan eens kijken op welke datum dat staat, en over welke periode je verkeersbelasting moest betalen (is per maand)

kampeerder
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2019 11:51

ik heb een bewijs dat de nummerplaat op 7 juni 2019 werd uitgeschreven. Bij DIV heeft de nummerplaat de status geschrapt. De betalingsuitnodiging waar we nu een herinnering van krijgen, de eerste hebben wij nooit ontvangen, vermeld kohier uitvoerbaar verklaard op 18/6/2019. Dit is toch duidelijk na de datum dat de plaat werd geschrapt.

puttemanp
Berichten: 613

#6 , 15 okt 2019 13:13

De inkohieringsdatum is niet van belang, wél de periode waarop de belasting betrekking heeft.

Over welke periode gaat het?

P.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 15 okt 2019 13:24

U heeft niet de datum van uitvoerbaarheid nodig
Die is typisch later dan de belastbare periode begint (2 à 3 maanden)

Het gaat over de belastbare periode
Met uitvoeringsdatum 18/6 is nagenoeg zeker dat uw belastbare periode al liep op moment van schrapping

Dus betalen, vervolgens zal je à rato terugkrijgen voor periode van juli tot eindmaand (verrekening per maand)

kampeerder
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 okt 2019 11:11

dank je wel voor de info

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”