btw bij vrijstelling, meerekenen in kosten

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

btw bij vrijstelling, meerekenen in kosten

#1 , 12 okt 2019 22:21

hoe meer kosten je inbrengt als zelfstandige in bijberoep, hoe beter

echter

ik bestel redelijk wat in China
vaak moet ik daar geen btw op betalen bij de douane, omdat ze het laten passeren om een of ander reden
ik ben (als kleine onderneming) vrijgesteld van de btw plicht

maar stel nu dat ik al die aankopen als kosten wil ingeven voor mijn vrijgestelde vzw zelfstandig in bijberoep
aangezien ik wordt verondersteld om btw te hebben betaald op mijn aankopen, is dit dan geen probleem? of dien ik gewoon factuur in zonder btw? weet de fiscus veel dat dit wel of niet door douane geraakt is zonder btw te betalen...















(alleszins, ben er vrij zeker van dat hier bv. geen btw in de prijzen zit: https://www.banggood.com/Gaoneng-GNB-14 ... rehouse=CN)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 21 okt 2019 15:18

Als u geen BTW hebt betaald hoe gaat u dat dan inbrengen in uw aangifte???

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2019 16:09

Als u geen BTW hebt betaald hoe gaat u dat dan inbrengen in uw aangifte???
Als men vrijgesteld is moet men geen aangiftes doen

Enkel elk jaar een listing indienen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 21 okt 2019 16:26

En die listing daar staan de facturen op... dus kan de ficus toch meer info vragen???

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2019 19:50

En die listing daar staan de facturen op... dus kan de ficus toch meer info vragen???
De listing elk jaar dit is de facturen dat u uitschrijft naar u klanten, die voor meer dan een totaalbedrag van meer dan 250 euro (excl. btw)

Uitzondering - vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen

U moet niet langer een jaarlijkse lijst van belastingplichtige afnemers ('klantenlisting') indienen wanneer u aan de volgende twee voorwaarden voldoet:

Uw onderneming valt onder de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen, en
Uw klantenlisting is een nihil-klantenlisting wat met andere woorden betekent dat uw klanten
(terecht) geen Belgisch btw-nummer hebben, of
wél een Belgisch btw-nummer hebben maar uw jaarlijkse omzet per klant met een Belgisch btw-nummer bedraagt niet meer dan 250 eur
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 21 okt 2019 20:23

"douane" en "fiscus" zijn beide FOD Financiën, het is dus een beetje naïef om te gaan denken dat die geen gegevens uitwisselen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”