Vraag om inlichtingen

LeenW
Berichten: 12840

Re: Vraag om inlichtingen

#16 , 04 okt 2019 13:00

Ik denk dat Guy hier gelijk heeft, de Fiscus mag niet eisen dat een belastingplichtige alles opstuurt. Er is een verschil tussen een VOI beantwoorden en documenten opsturen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tulips
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#17 , 04 okt 2019 13:25



Omdat 31 december niet realistisch is, die dossiers moeten dit jaar af zijn. Er is ook geen gegronde reden, aangezien uw ziekte u niet belet uw computer te gebruiken.
Komaan, en het gebruik van een mobiele telefoon en tablet stond het uitsel de vorige jaren okk niet in de weg.

Bovendien heeft mijn harde schijf van mijn laptop het begeve waarop alle bwijzen stonden.
Ik moet dus eveneens ook al mijn data eerst laten recupereren om ze vervolgens te kunnen afprinten

een spijtige samenloop van omstandigheden... waarschijnlijk de wet van Murphy.
Over welk aanslagjaar gaat het, mogelijk is er ook dreigende verjaring?
aanslagjaar 2019, inkomstenjaar 2018

Tulips
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#18 , 04 okt 2019 13:29

Vraag om inlichtingen kan toch perfect via brief ??

Ik zie ook niet in dat een vraag om inlichtingen naar beroeps kosten niet onmiddellijk kan gegeven worden !
die brief heb ik ook gehad

omdat het over heel veel stukken gaar en het technisch gezien niet mogelijk is alle bij tax on web mee te geven.

Reclame

Tulips
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#19 , 04 okt 2019 13:32

Laat weten dat de gevraagde informatie bij u ter plaatste inkijkbaar is. Je hoeft helemaal NIETS te sturen noch bij de aangifte te voegen.
Ik zei ook:
Bovendien heeft mijn harde schijf van mijn laptop het begeven waarop alle bwijzen stonden.
Ik moet dus eveneens ook al mijn data eerst laten recupereren om ze vervolgens te kunnen afprinten

Tulips
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#20 , 04 okt 2019 13:36

Laat weten dat de gevraagde informatie bij u ter plaatste inkijkbaar is. Je hoeft helemaal NIETS te sturen noch bij de aangifte te voegen.
Op welke grond is dit gebaseerd? Je moet inderdaad in tax on web niet alle bewijsstukken te uploaden doch ze wel bewaren om ze te kunnen bezorgen als de fiscus er om vraagt. Ter plaatse inkijken kan je (gelukkig maar voor de efficientie van onze ambetantenaren) niet afdwingen.

PS wijzig de instellingen van de scanner om in lagere resolutie te scannen zodat het bestand kleiner is.
PS. Als je het huis niet mag verlaten dan is er toch wel iemand die je boodschappen doet etc die kopies kan maken die je vervolgens opstuurt.
Ik heb geschreven:

Bovendien heeft mijn harde schijf van mijn laptop het begevem waarop alle bewijzen stonden.
Ik moet dus eveneens ook al mijn data eerst laten recupereren om ze vervolgens te kunnen afprinten

Komaan, U moet ook een beetje redelijk zijn

LeenW
Berichten: 12840

#21 , 04 okt 2019 13:46

Redelijkheid moet wel langs twee kanten komen, zeg bijvoorbeeld dan u dit zo snel mogelijk zal doen en niet later 31 oktober.

Het alternatief is bericht van wijziging, kennisgeving taxatie en dan wordt het een hele procedure in plaats van simpelweg wat bewijsstukken bezorgen.

guy263202
Berichten: 163

#22 , 04 okt 2019 15:19

Zorg dat je gewoon alles thuis op papier liggen hebt en verzoek hen te komen kijken. Dat wordt graag gedaan want dan zijn ze even weg van hun bureau en krijgen daar vergoeding voor ook. Bij elke vraag om inlichtingen staat sedert 2015 duidelijk dat het niet verplicht is om stukken op te sturen maar dat ze dan terplaatse kunnen komen controleren. Wees proactief en nodig de fiscus zelf uit op door u voorgestelde dagen, blijf vriendelijk en geef een tas koffie. Oh ja, beter een slecht akkoord met uw controleur dan een lange procedure om uw gelijk te krijgen... succes!

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#23 , 04 okt 2019 15:53

Bovendien heeft mijn harde schijf van mijn laptop het begeven waarop alle bwijzen stonden.
Hoeveel pech kan een mens hebben, zeg... :roll: :roll: :roll:

Voor volgend jaar: kopieer sowieso al uw bewijsstukken al, en leg ze klaar. Als je de vraag krijgt deze op te sturen, schakel je DHL, UPS, of whatever in. Zij komen de bewijsstukken bij je thuis ophalen en leveren ze netjes af bij het belastingskantoor. Je kan dit via mail bestellen, en als uw laptop het toevallig begeeft dan, kan je hen ook altijd bellen.

Wel vreemd dat het verzamelen, berekenen, etc... van al die beroepskosten wel lukt, maar een simpele brief versturen is een onoverkomelijk probleem? Mmm... :roll:
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#24 , 04 okt 2019 16:05

zie ook eens naar de andere topics TS van deze week:

viewtopic.php?f=13&t=105940
viewtopic.php?f=13&t=106041
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Tulips
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#25 , 04 okt 2019 20:14

Bovendien heeft mijn harde schijf van mijn laptop het begeven waarop alle bwijzen stonden.
Hoeveel pech kan een mens hebben, zeg... :roll: :roll: :roll:

Voor volgend jaar: kopieer sowieso al uw bewijsstukken al, en leg ze klaar. Als je de vraag krijgt deze op te sturen, schakel je DHL, UPS, of whatever in. Zij komen de bewijsstukken bij je thuis ophalen en leveren ze netjes af bij het belastingskantoor. Je kan dit via mail bestellen, en als uw laptop het toevallig begeeft dan, kan je hen ook altijd bellen.

Wel vreemd dat het verzamelen, berekenen, etc... van al die beroepskosten wel lukt, maar een simpele brief versturen is een onoverkomelijk probleem? Mmm... :roll:
Ik heb bijna elk jaar een vraag om inlichtingen. Spijtig genoeg houd ik die electronisch bij.
Mijn hard drive heeft het een paar weken geleden begeven, no voor ik die vraag met inlichtingen heb gekregen. dus ik kan niets meer aanvangen met die pc.
Anders had ik ze idd gewoonweg maar af te printen, inderdaad...
Het merendeel van alle facturen heb ik trouwens enkel digitaal

guy263202
Berichten: 163

#26 , 04 okt 2019 22:58

Speel het spel eerlijk: laat in dit geval weten, als antwoord op de vraag om inlichtingen, dat je de bewijsstukken kwijt bent en dat je akkoord gaat met het wettelijk voorziene forfaitaire bedrag voor beroepskosten en verzoek de controleur geen belastingverhoging van 10% toe te kennen op de afrekening.

Tulips
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#27 , 04 okt 2019 23:13

Speel het spel eerlijk: laat in dit geval weten, als antwoord op de vraag om inlichtingen, dat je de bewijsstukken kwijt bent en dat je akkoord gaat met het wettelijk voorziene forfaitaire bedrag voor beroepskosten en verzoek de controleur geen belastingverhoging van 10% toe te kennen op de afrekening.
Waarom heb ik de indruk uit de meeste reacties die ik hier krijg dat ik het spel niet eerlijk speel? Ik kan toch ook niets verhelpen aan zaken waar ik zelf geen controle over heb !!!

waarom zou ik dat doen? ik bewijs elk jaar mijn werkelijke beroepskosten.
Ondertussen heb ik een nieuwe pc (besteld via een online shop), daar de kosten van reparatie niet opwegen tegen het kopen van een nieuwe.

Maar goed, dan breng ik deze kosten bij de volgende belastingaangifte in als men niet flexiebel wil zijn.

Ik heb ooit eens een data recovery laten uitvoeren in Duitsland en dat duurde weken.
En Duitsers staan ervoor bekend snel en efficient te werken.

U weet dat de stanaard termijn voor een vraag om inlichtingen 1 maand bedraagt.

Tulips
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#28 , 05 okt 2019 07:58

zie ook eens naar de andere topics TS van deze week:

viewtopic.php?f=13&t=105940
viewtopic.php?f=13&t=106041
Bedankt Professor, dat U mij hierop attendeert.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#29 , 05 okt 2019 10:22

Het is goed dat wie wenst te antwoorden op uw topic, een overzicht heeft van de topics die u in één week heeft gepost om zich zo een idee te vormen van een lijn in uw logica. Als u het topic vanaf het begin chronologisch en to the point zou toelichten zouden de reacties misschien anders zijn geweest. Uw ziekte is m.i. niet de oorzaak of zou toch niet de oorzaak mogen zijn, maar wel het onzorgvuldig omgaan met noodzakelijke informatie en vooral het besef dat de belastingdiensten uw dossier enkel correct kunnen behandelen als zij de noodzakelijke info krijgen. Als ik uw topics lees dat kan ik enkel maar vaststellen dat de belastingdiensten zeer coulant zijn in uw dossier, maar dat u zelf problemen zoekt waar ze niet zijn. Misschien eens om over na te denken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Tulips
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#30 , 06 okt 2019 03:31

Het is goed dat wie wenst te antwoorden op uw topic, een overzicht heeft van de topics die u in één week heeft gepost om zich zo een idee te vormen van een lijn in uw logica. Als u het topic vanaf het begin chronologisch en to the point zou toelichten zouden de reacties misschien anders zijn geweest. Uw ziekte is m.i. niet de oorzaak of zou toch niet de oorzaak mogen zijn, maar wel het onzorgvuldig omgaan met noodzakelijke informatie en vooral het besef dat de belastingdiensten uw dossier enkel correct kunnen behandelen als zij de noodzakelijke info krijgen. Als ik uw topics lees dat kan ik enkel maar vaststellen dat de belastingdiensten zeer coulant zijn in uw dossier, maar dat u zelf problemen zoekt waar ze niet zijn. Misschien eens om over na te denken.
Ja maar U moet ook begrijpen dat ik niet alles van A tot Z kan toelichten.
Ik moet het ook wat synthetiseren voor jullie comfort.
Ik kan er zelfs boeken over beginnen schrijven (voor de duidelijkheid : in de spreekwoordelijke zin)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”