belastingaangiften = BTW aangiften?

Zavijah
Topic Starter
Berichten: 50
Locatie: Brussel

belastingaangiften = BTW aangiften?

#1 , 12 jul 2008 21:08

hallo,

we zijn een vzw opgestart.
elk kwartaal moeten we nu een BTW aangifte doen.
moeten we daarboven nog belasting-aangiftes doen ook (zoals met de personenbelasting die iedereen begin juli moest ingediend hebben)?

of is dit één en hetzelfde?

bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie
Berichten: 216

#2 , 13 jul 2008 11:05

Beste,

ik heb ook uw andere posts gevolgd in dit forum.
Ik heb een opmerking: vraagt u zich niet af of een cursus bedrijfsbeheer hier niet op zijn plaats is? Ieder forumlid zal dit beamen, dit is hier geen snelcursus boekhouding voor beginners.
We kunnen u wel op de goede baan helpen voor het volgen van dergelijke cursussen, ofwel wint u het advies in van een fiscalist.

Zavijah
Topic Starter
Berichten: 50
Locatie: Brussel

#3 , 14 jul 2008 16:19

En toch vind ik dat ik al heel veel geleerd heb op een korte periode.

Een cursus is gepland voor het najaar, maar ik zit nu met het probleem dat onze vzw al btw-plichtig is sinds 1 april.

Ik heb een getuigschrift bedrijfsbeheer uit het middelbaar onderwijs, maar dergelijke zaken zijn toen nooit aan bod geweest.

En nu zit ik nog steeds met de vraag of ik mijn onkosten (oprichtingskosten, dus statuten van vzw) in z'n geheel kan aftrekken of niet van van de verschuldigde btw op mijn bTW aangifte van het tweede kwartaal?!

de verschuldigde btw (uit onze inkomsten) is ongeveer 500euro
de aftrekbare btw (uit onze uitgaven) is ongeveer 280euro.
Dit zou dus willen zeggen dat we voor het 2e kwartaal ongeveer 220euro moeten betalen aan de BTW.

Enkel dacht ik dat we hiervan nog onze onkosten mochten aftrekken in z'n geheel (statuen: 140euro).

Dan zou er nog 80euro te betalen zijn?
Klopt dit?

een eenvoudige ja/neen vraag dus.

Reclame

Zavijah
Topic Starter
Berichten: 50
Locatie: Brussel

#4 , 17 jul 2008 11:12

het antwoord is dus met vrij grote zekerheid:
onkosten kunnen in geen geval afgetrokken worden van btw aangiftes.

en het andere antwoord:
ja, elke vzw dient ook een jaarlijkse belastingaangifte te doen, los van de viermaandelijkse btw aangiften.

zie ook:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=10572

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”