Van wanneer afschrijving?

zyxarix
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Van wanneer afschrijving?

#1 , 25 sep 2019 16:06

Beste

Ik ben onlangs in bijberoep begonnen, ik heb zo goed als al mijn materiaal al van voor ik begon (sommige aankopen gaan al enkele jaren terug) en zijn prive aangekocht.

Nu zijn er enkele zaken wel aan vervanging toe omdat ik ze nodig heb voor mijn bijberoep.
Zoals een extra hardeschijf (110 eur), nieuw keyboard (70 eur), muis (75 eur), extra batterij voor camera (89 eur).

Ik dacht dat ik deze kosten moest afschrijven op 3 jaar, maar volgens enkele mensen in mijn omgeving kan je dit gewoon direct in je kosten steken. Nu dit is materiaal die langer dan 1 jaar mee gaat dus ik vond dat raar.. vandaar dat ik nog even zekerheid wil.

Van welk bedrag mag je iets direct in je kosten steken? Zijn bovenstaande items direct in de kosten te steken?

Binnenkort zou ik ook mijn PC zelf moeten upgraden, die is inmiddels al 4 jaar oud. Ik moet 3 onderdelen apart kopen (processor, moederbord, grafische kaart) voor een totaal van 800 euro inc btw. Moet ik deze dan afschrijven of ook direct inbrengen omdat de prijs van ieder onderdeel apart vrij laag is.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2019 10:47

Kleine uitgaven zoals harde schijf, muis, batterij zou ik direct in de onkosten zetten.
Kleine uitgaven zoals bureelbenodigdheden, telefoon en dergelijke : direct in de kosten.

Voor andere bedragen zoals de € 800.00 afschrijven op 3 jaar dus 33%/jaar

Zie onderstaande link

https://www.startensklaar.be/afschrijvingen/

zyxarix
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2019 17:51

Kleine uitgaven zoals harde schijf, muis, batterij zou ik direct in de onkosten zetten.
Kleine uitgaven zoals bureelbenodigdheden, telefoon en dergelijke : direct in de kosten.

Voor andere bedragen zoals de € 800.00 afschrijven op 3 jaar dus 33%/jaar

Zie onderstaande link

https://www.startensklaar.be/afschrijvingen/
Bedankt voor je antwoord..

Stel dat ik alles nu samen koop .. dan moet het ook als afschrijving?
Of als ik alles afzonderlijk koop?

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2019 18:10

De 4 eerste aankopen zou ik direct in de kosten boeken.
Het upgraden van de Pc zou ik in 3 jaar afschrijven ( misschien best vanaf 2020 ).

Het hangt er momenteel vanaf welk bijberoep u doet en hoeveel uw verdiensten zullen zijn in 2019 ( bv. ruwe schatting ).
Indien verlies in 2019 wordt in mindering gebracht van uw andere beroepsinkomsten.
Oppassen geblazen indien u alle jaren verliescijfers voorlegt, de fiscus waakt en zal dan controleren.

In ieder een goede administratie aanleggen met de nodige bewijs documenten ( facturen, aankoopbewijzen … ).

zyxarix
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 sep 2019 00:04

De 4 eerste aankopen zou ik direct in de kosten boeken.
Het upgraden van de Pc zou ik in 3 jaar afschrijven ( misschien best vanaf 2020 ).

Het hangt er momenteel vanaf welk bijberoep u doet en hoeveel uw verdiensten zullen zijn in 2019 ( bv. ruwe schatting ).
Indien verlies in 2019 wordt in mindering gebracht van uw andere beroepsinkomsten.
Oppassen geblazen indien u alle jaren verliescijfers voorlegt, de fiscus waakt en zal dan controleren.

In ieder een goede administratie aanleggen met de nodige bewijs documenten ( facturen, aankoopbewijzen … ).
Bedankt. Ben pas begonnen en zou liefst de kosten nog in 2019 maken. Ga niet met verlies draaien en ben dat ook niet van plan. Wil gewoon alles volgens de regels doen, lijkt mij het beste :)

Toch nog maar eens een boekhouder gecontacteerd.. hopelijk eindelijk iemand die mij wil helpen

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 sep 2019 10:47

De 4 eerste aankopen zou ik direct in de kosten boeken.
Het upgraden van de Pc zou ik in 3 jaar afschrijven ( misschien best vanaf 2020 ).

Het hangt er momenteel vanaf welk bijberoep u doet en hoeveel uw verdiensten zullen zijn in 2019 ( bv. ruwe schatting ).
Indien verlies in 2019 wordt in mindering gebracht van uw andere beroepsinkomsten.
Oppassen geblazen indien u alle jaren verliescijfers voorlegt, de fiscus waakt en zal dan controleren.

In ieder een goede administratie aanleggen met de nodige bewijs documenten ( facturen, aankoopbewijzen … ).
Bedankt. Ben pas begonnen en zou liefst de kosten nog in 2019 maken. Ga niet met verlies draaien en ben dat ook niet van plan. Wil gewoon alles volgens de regels doen, lijkt mij het beste :)

Toch nog maar eens een boekhouder gecontacteerd.. hopelijk eindelijk iemand die mij wil helpen
Dat is oké de kosten in 2019.
Dit was ook mijn raad ( als expert boekhouder ).

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 sep 2019 10:49

De 4 eerste aankopen zou ik direct in de kosten boeken.
Het upgraden van de Pc zou ik in 3 jaar afschrijven ( misschien best vanaf 2020 ).

Het hangt er momenteel vanaf welk bijberoep u doet en hoeveel uw verdiensten zullen zijn in 2019 ( bv. ruwe schatting ).
Indien verlies in 2019 wordt in mindering gebracht van uw andere beroepsinkomsten.
Oppassen geblazen indien u alle jaren verliescijfers voorlegt, de fiscus waakt en zal dan controleren.

In ieder een goede administratie aanleggen met de nodige bewijs documenten ( facturen, aankoopbewijzen … ).
Bedankt. Ben pas begonnen en zou liefst de kosten nog in 2019 maken. Ga niet met verlies draaien en ben dat ook niet van plan. Wil gewoon alles volgens de regels doen, lijkt mij het beste :)
Prima instelling.

Toch nog maar eens een boekhouder gecontacteerd.. hopelijk eindelijk iemand die mij wil helpen
Was de bijdrage van een expert boekhouder.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”