Partner fiscaal ten laste?

BEPAK
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

Partner fiscaal ten laste?

#1 , 24 sep 2019 17:19

Dag allen,

Ik moet voor mijn nieuwe werkgever een document invullen, waarin staat: "Vanaf 01/01/04 is een 'wettelijk samenwonende partner' voor de fiscus gelijkgesteld met 'echtgen(o)ot(e)' en kunnen wettelijk samenwonenden de partner fiscaal ten laste nemen".
Daaronder moet ik aanvinken dat de wettelijk samenwonende partner:
- ten laste is;
- partner met beperkt inkomen is;
- niet ten laste is.

Ik ben verward, mij was namelijk altijd gezegd dat een partner nooit ten laste kan zijn, maar dat je wel een belastingsvoordeel krijgt bij een werkloze partner. Mijn buitenlandse vriend woont wettelijk bij mij in (heeft op basis hiervan zijn verblijfsvergunning), heeft momenteel geen inkomen en ik krijg inderdaad belastingsvermindering. Is hij dan fiscaal ten laste van mij?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2019 21:45

Wat is de impact van deze statuten op de bedrijfsvoorheffing?
Bepaling van het tarief inzake bedrijfsvoorheffing
Het verschil tussen alleenstaanden en echtgenoten heeft in eerste instantie een impact op de toepasselijke schaal van bedrijfsvoorheffing, of anders gezegd op het basistarief dat aan bedrijfsvoorheffing verschuldigd is. Naast het fiscaal statuut speelt in deze context ook het feit of de echtgenoot beroepsinkomsten heeft of niet een rol.

Concreet dient volgend onderscheid te worden gemaakt:

Schaal 1. Deze schaal is van toepassing:
wanneer de verkrijger van de inkomsten alleenstaande is;
wanneer de echtgenoot van de verkrijger van de inkomsten eigen beroepsinkomsten heeft.
Schaal 2. Deze schaal is van toepassing :
wanneer de echtgenoot van de verkrijger geen persoonlijke beroepsinkomsten heeft (of uitsluitend pensioenen of renten van maximum 130 euro -inkomstenjaar 2016- netto per maand);
Het tarief van schaal 2 is omwille van de doorwerking van de huwelijkscoëfficiënt[2] (eindbelasting) een stuk lager dan de basisbedrijfsvoorheffing die wordt vastgesteld op basis van schaal 1. Dit heeft als gevolg dat personen op wiens inkomsten schaal 2 wordt toegepast initieel een hoger nettoloon zullen overhouden (zonder rekening te houden met verminderingen voor kind- en gezinslasten).
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”