Flexi-job & bijklussen

DieterDM
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Flexi-job & bijklussen

#1 , 19 aug 2019 21:36

Hallo allen,

Ik ben me momenteel wat aan het verdiepen in het verhaal van bijverdienen.
Enerzijds zijn de regels duidelijk, anderzijds roept het vragen op. Daarom even jullie advies gevraagd:

Als werknemer (4/5) mag ik een flexi-job combineren met mijn vast werk of bijklussen met 500 euro/maand (max 6130 euro/jaar), dat is me duidelijk.

Nu komt de eigenlijke vraag:

Mag/kan ik combineren? bijvoorbeeld: 4/5 werken, €10.000 (fictief bedrag :wink: ) in een flexi-job en daarbovenop nog maandelijks €500 bijverdienen?

Dank voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 20 aug 2019 07:26

Volgens mij mag dat.
Flexi-job is sowieso volstrekt onbeperkt zolang u ook 4/5 blijft werken.

De flexi-job en het bijklussen staan volledig los van mekaar en kunnen dus gecombineerd gedaan worden.

Wel uiteraard de respectievelijke regels volgen, je kan niet overal flexi-jobs doen, dit wordt automatisch gecontroleerd, een werkgever moet via het Dimona systeem elk kwartaal controleren of je nog gerechtigd bent om flexi te werken, indien niet kan hij je gewoon niet registreren/tewerkstellen.

Idem voor het bijklussen, staan ook redelijk strikte regels op wat kan en wat niet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2019 09:03

In flexi job mag je onbeperkt bijverdienen maar enkel in de toegelaten sectoren, horeca, zelfstandige kleinhandels-zaken zoals bakkers, beenhouwers en supermarkten, ook bij kappers en schoonheidssalons.

En zoals men al schreef mag je die 500€ par maand ook bijverdienen maar dit moet je wel aangeven !!

Flexi word automatisch aangegeven via dimona.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 aug 2019 09:44

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

DieterDM
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 aug 2019 12:33

Dank voor jullie reactie.

Uiteraard met je aan de regels te houden.
Ik werk in een winkel, ben van opleiding kok en zou af en toe een (tuin)klusje uitvoeren op niet regelmatige basis.

Daarmee mijn vraag/denkpiste
Natuurlijk wil ik achteraf niet tot de conclusie komen dat de staat mij gaat straffen voor mijn inzet.

@Marcus Aurelius: Bedankt voor de links, de voorwaarden op zich voor de takken apart had ik al gevonden, maar nergens is er iets te vinden over het combineren ...

DieterDM
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 aug 2019 23:38

Zonet is er nog een hersenspinsel gemaakt ;-)
Zouden we nog een stap verder kunnen gaan?

- 4/5 werken bij de werkgever (normale bijdrages + belastingen = €1400 netto)
- Flexijob in de horeca als kok of kelner, op drukke momenten. (€ 400 belastingvrij per maand)
- occasioneel bijklussen: maaien, tuin onderhouden, ... (€100 maand)
- Elektricien in bijberoep, niet BTW-plichtig (€360 netto per maand --> na belastingen en soc bijdrage)

klopt mijn redenering dan dat ik pakweg 1400 + 400 + 100 + 450 = 2350 netto per maand kan overhouden?
Deze 4 dingen worden dus los van elkaar bekeken (muv vaste job en zzb voor belastingsberekening)?

Misschien voor de duidelijkheid zeggen dat ik weet dat er maar 24 uren in een dag zijn, maar ikzelf ben 2 volle weekdagen thuis en mijn echtgenote werkt af en toe op zondag. Daarmee dat ik geregeld 3 dagen per week alleen thuis zit. Daarom ben ik op zoek naar bepaalde mogelijkheden.
Ik wil ik op die manier mijn "bindingen" spreiden over 3 of 4 mogelijkheden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 aug 2019 08:27

Zou u niet beter een job zoeken waar je 2300€ netto overhoud voor 38 uren te werken !!

En die zijn er meer dan je denkt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DieterDM
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 aug 2019 10:22

Zou u niet beter een job zoeken waar je 2300€ netto overhoud voor 38 uren te werken !!

Dat zou je kunnen, maar er zijn enkele verschillen aan diezelfde €2300.

Voordelen volgens mij:
- €2300 is een fictief bedrag, kan meer zijn;
- Je hebt altijd je basisinkomen van je 4/5
- Je legt je eieren niet in één schaal. Kortom, je bent niet 100% afhankelijk van die ene werkgever;
- Je kan werken op de momenten dat je het meest nodig bent. Ook bij je werkgever 4/5 kunnen dagen omgewisseld worden naar drukte. Dat is volgens mij een pluspunt tegenover collega's die geen "speling" hebben;
- Grote variatie, wat volgens mij de productiviteit ten goede komt;
- Op termijn kan je eventueel volledig zelfstandig worden.

Nadelen:
- Verhoudingsgewijs zal je inderdaad waarschijnlijk meer uren werken voor diezelfde €2300, maar dat zou ik eens moeten narekenen;
- Inkomen kan ook minder zijn natuurlijk (met als minimum de 4/5e)
- Flexi, zzb en occasionele klussen kan niet meer als werkgever 4/5 je ontslaat, dus ergens ben je wel weer afhankelijk van die ene;
- ...

Misschien is het interessanter om als "servicebedrijf" alles te combineren in bijberoep, wat volgens mij ook zou kunnen. Anderzijds betaal je dan merkelijk meer belastingen op je inkomen. Het is mij niet zozeer te doen om een massa inkomen te hebben, wel om aan risicospreiding te doen en variatie in werk te hebben. Ik zit nu op mijn werk eenmaal in een sector die gevoelig is aan economische schommelingen, het kan snel over en uit zijn.

Een bijkomende vraag betreffende schijnzelfstandigheid: Hoe doen die "grote jongens" dat die in de vorm van een bvba in de raad van bestuur zitten van een grote firma. Die bvba factureert dan maandelijks aan de grote firma voor z'n geleverde diensten, terwijl die bvba full-time op bureau zit van diezelfde firma.
Ik ken toch verschillende mensen die als bvba werken voor één bedrijf. Wanneer spreekt men van schijnzelfstandig?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 aug 2019 10:37

Zonet is er nog een hersenspinsel gemaakt ;-)
Zouden we nog een stap verder kunnen gaan?

- 4/5 werken bij de werkgever (normale bijdrages + belastingen = €1400 netto)
- Flexijob in de horeca als kok of kelner, op drukke momenten. (€ 400 belastingvrij per maand)
- occasioneel bijklussen: maaien, tuin onderhouden, ... (€100 maand)
- Elektricien in bijberoep, niet BTW-plichtig (€360 netto per maand --> na belastingen en soc bijdrage)

klopt mijn redenering dan dat ik pakweg 1400 + 400 + 100 + 450 = 2350 netto per maand kan overhouden?
Deze 4 dingen worden dus los van elkaar bekeken (muv vaste job en zzb voor belastingsberekening)?

Misschien voor de duidelijkheid zeggen dat ik weet dat er maar 24 uren in een dag zijn, maar ikzelf ben 2 volle weekdagen thuis en mijn echtgenote werkt af en toe op zondag. Daarmee dat ik geregeld 3 dagen per week alleen thuis zit. Daarom ben ik op zoek naar bepaalde mogelijkheden.
Ik wil ik op die manier mijn "bindingen" spreiden over 3 of 4 mogelijkheden.
Worden al die bijberoepen niet samengeteld, komt u dan niet over de € 6130.00 per jaar ??b]


In uw geval zou ik zelfstandige in bijberoep worden. Meer betalen aan belastingen ?? Indien verstandig aangepakt zeker niet. Waarom schakelen veel mensen over naar zelfstandige in bijberoep ?
Over schijnzelfstandigheid op een juridisch forum ?

Of zoals Lowie zegt een job zoeken waar ge in één keer €2350.00 netto verdient.

DieterDM
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 aug 2019 10:43

Over schijnzelfstandigheid op een juridisch forum ?
Ik vraag niet hoe je schijnzelfstandig kan worden. Ik vraag wanneer men spreekt van schijnzelfstandigheid om te zorgen dat dat zeker het geval niet is. Niet iedereen zit vol slechte bedoelingen hé :wink:

Als ik het goed begrijp bedoelt u dus om alles te bundelen in een zzb?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 aug 2019 10:44

Er zijn werken dat je als ongeschoolde tot 2300€ netto verdien als alleenstaande, en dit voor 38 uren werk per week.
En het ergste van al is dat men er geen vind om deze beroepen te doen.

Kijk maar naar de lijn !!! met een verlof geld van +/- 5000€ netto !! .

En ze zitten zonder volk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 aug 2019 11:02

Over schijnzelfstandigheid op een juridisch forum ?
Ik vraag niet hoe je schijnzelfstandig kan worden. Ik vraag wanneer men spreekt van schijnzelfstandigheid om te zorgen dat dat zeker het geval niet is. Niet iedereen zit vol slechte bedoelingen hé :wink:

Als ik het goed begrijp bedoelt u dus om alles te bundelen in een zzb?

Ik bedoel niet dat u schijnzelfstandige wil worden.
Ofwel alles bundelen als zelfstandige in bijberoep ( zoals in mijn reactie vermeld en zeker meer belastingen betalen ? ) ofwel ook de goede weg van Lowie volgen.

U bent kok, kelner, tuinonderhoud en electricien : voor beide keuzes geen probleem zou ik zo zeggen. Volgens Lowie erg veel vraag naar en die heeft absoluut gelijk. Mensen met 2 rechter handen staan de poorten open.
Dus niet te ingewikkeld zoeken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 aug 2019 12:25

Als je kok bent is het toch geen probleem om tot 2500€ netto te verdienen overuren inbegrepen, in de horeca bestaat er zo iets als 360 uren onbelast per jaar !

Je moet wel op de goede plaats terecht komen !

Maar ben je wel kok die leiding kan geven of alleen kan werken ????

Als je een degelijke kok net dus chef bent dan mag je nu rekenen in grote zake (geen sterren want die betalen niks) dan mag je rekenen op iets meer dan 20€ per uur, ga je naar het buitenland grote hotels of op cruiseboot als volle kok mag je rekenen op 3000€ netto.en je eten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 aug 2019 13:52

Als je kok bent is het toch geen probleem om tot 2500€ netto te verdienen overuren inbegrepen, in de horeca bestaat er zo iets als 360 uren onbelast per jaar !

Je moet wel op de goede plaats terecht komen !

Maar ben je wel kok die leiding kan geven of alleen kan werken ????

Als je een degelijke kok net dus chef bent dan mag je nu rekenen in grote zaken (geen sterren want die betalen niks) dan mag je rekenen op iets meer dan 20€ per uur, ga je naar het buitenland grote hotels of op cruiseboot als volle kok mag je rekenen op 3000€ netto.en je eten !
En indien hij slaagt, mag hij eens koken voor de forumleden. :lol:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 aug 2019 14:45


En indien hij slaagt, mag hij eens koken voor de forumleden. :lol:
Ik mag zeggen dat ik gekookt heb voor, aartsbisschop, ministers, volksvertegenwoordigers, en zelfs voor Freddy Heineken die ooit eens ontvoerd is.
En natuurlijk voor duizenden gewone mensen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”