Belasting Huurinkomsten

FDKDCSHI
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belasting Huurinkomsten

#1 , 07 aug 2019 11:46

Hallo, Mijn partner en ik kochten in juni 2019 een huis dat we plannen te verbouwen. Om de tijd tot de aanvang der werken te overbruggen wensen we ons huis voor zes maand (oktober 2019 tem maart 2020) te verhuren aan een gezin dat een tijdelijke woonst zoekt. Hierbij heb ik echter twee belastingsgerelateerde vragen:
1) Wordt huurbelasting berekend op jaarbasis en worden we bijgevolg zowel voor 2019 en 2020 belast op huurinkomsten voor een volledig jaar of zit hier een correctie in voor de tijdelijke duur van het contract?
2) Heeft het verhuren van de eigen woning invloed op de 7% registratierecht als we alsnog plannen binnen de twee jaar na aankoop in ons verbouwde huis te wonen?
Bedankt voor alle feedback

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 aug 2019 12:19

De huur zelf wordt niet belast
Je betaald hiervoor jaarlijks een OV (onroerende voorheffing)
Als je verhuurt, is die OV x 1,5

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 07 aug 2019 12:22

Je huurinkomsten worden wel belastbaar indien je huurder (een gedeelte van) de huurprijs als beroepskosten als aftrekbare uitgave in rekening brengt voor zijn belastingaangifte.
Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn indien je huurder een leraar is, die een kamer gebruikt als bureel voor de onder meer de voorbereidingen van zijn volgende lessen, de verbetering van huistaken en examens, ...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 aug 2019 16:46

Maar enkel als hij die kamer als beroepskost aftrekt. Mijn vader was 40 jaar leerkracht, en deed dat werk gewoon aan de "keukentafel", en heeft geen cent kosten ingebracht.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 aug 2019 16:57

Zie ook eens naar de volgende topics:

viewtopic.php?t=20636
viewtopic.php?f=38&t=78448
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 07 aug 2019 18:32

Wat een uitleg allemaal voor iets simpel.
Men koopt een huis, waar men niet zelf woont. Al of niet verhuurd. Belastingaangifte : Basis -KI ( pro tempora moris, per aantal dagen berekend) verdelen over codes 1106en 2106. Dat is alles.
Dat KI wordt daarna geïndexeerd , nu ongeveer +70 % , en dan verhoogd met nog eens 40 %.
Dat bedrag komt bij de belastbare inkomsten.

Als ik een woning zou verhuren, ik zou de huurder niet toelaten zijn beroepskosten te bewijzen als daar een deel van de woning op één of andere manier in verwerkt wordt. Zo iets geeft maar gezever, Felix.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 07 aug 2019 19:52

De huur zelf wordt niet belast
Je betaald hiervoor jaarlijks een OV (onroerende voorheffing)
Als je verhuurt, is die OV x 1,5
totaal fout
en zeker nooit OV x 1,5

het bezit of verhuren van de woning is altijd OV ( 100% )
indien je het verhuurt komt er mogelijk nog een belasting in de personenbelasting ( heeft niks met OV ) te maken
er zijn mogelijk ook fiscale aftrekken van de lening , die de aanslag in de personenbelasting neutraliseren

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 aug 2019 20:17

Gegevens vermeld in fisconet, dus de officiële versie.

3.1 Ik ben eigenaar van een in België gelegen gebouwd onroerend goed dat ik verhuur aan een particulier die het niet voor zijn beroep gebruikt. Hoe moet ik mijn onroerend inkomen aangeven? Hoeveel bedraagt mijn belastbaar onroerend inkomen?
U moet het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen vermelden naast de code(s) 1106/2106 van uw belastingaangifte.

Het belastbaar onroerend inkomen is het geïndexeerde kadastraal inkomen (indexatiecoëfficiënt voor inkomsten 2018: 1,7863), verhoogd met 40 %.

3.2 Ik ben eigenaar van een in België gelegen gebouwd onroerend goed dat ik verhuur aan een particulier die het (gedeeltelijk) voor zijn beroep gebruikt. Hoe moet ik mijn onroerend inkomen aangeven?
Als uw huurder (natuurlijk persoon) slechts een gedeelte van het verhuurde onroerend goed gebruikt voor zijn beroepsactiviteit, moet een onderscheid gemaakt worden tussen de volgende mogelijkheden:

1ste mogelijkheid: er is geen geregistreerde huurovereenkomst of er is een geregistreerde huurovereenkomst, maar die vermeldt slechts een globaal huurbedrag (geen onderscheid tussen het beroepsgedeelte en het privégedeelte van de huur en de huurvoordelen)

In dit geval moet u aangeven:

- het totale niet-geïndexeerde kadastraal inkomen naast de code(s) 1109/2109

- de totale brutohuur en huurvoordelen van 2018 naast de code(s) 1110/2110.

2de mogelijkheid: er is een geregistreerde huurovereenkomst die het beroepsgedeelte en het privégedeelte van de huur en de huurvoordelen apart vermeldt

In dit geval moet u aangeven:

- het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van het woongedeelte naast de code(s) 1106/2106

- het niet-geïndexeerd kadastraal inkomen van het deel gebruikt voor de beroepsactiviteit naast de code(s) 1109/2109

- de huur en de huurvoordelen van 2018 van het deel dat voor de beroepsactiviteit wordt gebruikt naast de code(s) 1110/2110.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 08 aug 2019 14:02

Als u vorig bericht leest, zal men begrijpen dat ik als eigenaar-verhuurder niet zou toestaan dat de huurder een deel van de woning in zijn beroepskosten verwerkt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 08 aug 2019 20:26

In concreto wil dit zeggen dat je het nooit echt kan verbieden, maar wel een clausule in de huurovereenkomst kunt inlassen , waarin staat dat indien de huurder ondanks het verbod van de beroepskosten, deze beroepskosten toch zou aftrekken hij/zij moet opdraaien voor de extra taxatie van de verhuurder.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#11 , 08 aug 2019 22:11

Beste

Marcus’ aurelius en Walton gaven al correcte info. U kan een tijdelijk huurcontract opstellen dat 2 clausules inhoudt.

Primo : huur kan enkel privé en beroepsgebruik is niet toegelaten.

Secundo : partijen komen overeen dat de huurprijs van bedrag Y van toepassing is, maar dat bij beroepsgebruik bedrag Y x 3 van toepassing is vanaf 1 januari van het kalenderjaar waarin beroepsmatig gebruik gemaakt wordt.

Op deze wijze heb je - in tegenstelling tot post van Jefke - geen bewijsplicht van fiscaal nadeel, Huur wordt gewoon verdrievoudigd bij beroepsgebruik.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”