Fietsvergoeding en beroepskosten

Acer1986
Topic Starter
Berichten: 18

Fietsvergoeding en beroepskosten

#1 , 03 aug 2019 14:18

Beste,

Ik ben van plan om elke dag met de fiets naar het werk te gaan. Hiervoor zou ik een speed pedelec aankopen, een enkele rit is 52 km. Op het werk voorzien ze een fietsvergoeding van 0,24 cent per km en dit zowel heen als terug. Dit zou me per jaar 6.589, 44 opleveren. Nu vroeg ik mezelf af wat het voordeligste zou zijn inzake men belastingen, de forfetaire fietsvergoeding of het inbrengen van de beroepskost (fiets, kostprijs 5.600€).

Of is er een combinatie van beide mogelijk? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie, of andere mogelijkheden inzake premies/vergoedingen.

Met vriendelijke groet,
Joren

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2019 15:18

WIB 92, Art. 38, § 1, eerste lid, 14°
zijn vrijgesteld van belastingen:
a) de kilometervergoeding toegekend voor de werkelijk met de fiets gedane verplaatsingen tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling voor een bedrag van maximum 0,145 euro (basisbedrag) per kilometer;
b) het voordeel dat voortvloeit uit de terbeschikkingstelling van een rijwiel of een speed pedelec, zoals bedoeld in a), en de toebehoren, met inbegrip van de onderhouds- en stallingskosten, die daadwerkelijk wordt gebruikt voor de verplaatsingen tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling;
voor aanslagjaar 2020 bedraagt deze 0,24 euro per afgelegde kilometer).
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Acer1986
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 03 aug 2019 16:54

WIB 92, Art. 38, § 1, eerste lid, 14°
zijn vrijgesteld van belastingen:
a) de kilometervergoeding toegekend voor de werkelijk met de fiets gedane verplaatsingen tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling voor een bedrag van maximum 0,145 euro (basisbedrag) per kilometer;
b) het voordeel dat voortvloeit uit de terbeschikkingstelling van een rijwiel of een speed pedelec, zoals bedoeld in a), en de toebehoren, met inbegrip van de onderhouds- en stallingskosten, die daadwerkelijk wordt gebruikt voor de verplaatsingen tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling;
voor aanslagjaar 2020 bedraagt deze 0,24 euro per afgelegde kilometer).

Dus helemaal geen fiscale aftrek voor de aankoop van zo een speed pedelec (beroepskost)?

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 03 aug 2019 19:17

Je zou werkelijke beroepskosten kunnen bewijzen maar dan zal je eerst moeten rekenen of dat voordeliger uitkomst dan de forfaitaire kosten. Je speed pedelec zal je moeten afschrijven en dan nog kost opdelen over privé/beroepsgebruik.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 03 aug 2019 21:59

Maar voor werknemers ligt het forfait meestal al redelijk hoog. Je moet al je best doen om hoger uit te komen.

Naar afschrijvingen toe moet je ook eens de berekening maken of je boven het forfait uitkomt bij een degressieve afschrijving. Dan kan je in de eerste jaren meer afschrijven, en in die jaren kan het dus lonen om niet voor het forfait te opteren.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 03 aug 2019 22:53

Je fietsvergoeding kan je idd belastingvrij ontvangen.
Maar ik zie eigenlijk geen mogelijkheid om het forfait te overstijgen door te trachten je kosten te bewijzen, zelfs niet met afschrijving van de speedelec. Je hebt geen benzinekosten, hé.
En zal het weer je toelaten om 200 keer per jaar 100 km per dag te doen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon


Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 04 aug 2019 10:19

De combinatie is én de forfaitaire belastingsaftrek én belastingsvrij de zeer riante (*) fietsvergoeding ontvangen.
Daar moet je dus niks voor doen.


(*) 0,24€/km (belastingsvrij dan nog) voor fiets is 150% van mijn werkelijke auto-onkosten ...

Acer1986
Topic Starter
Berichten: 18

#9 , 05 aug 2019 21:19

Je fietsvergoeding kan je idd belastingvrij ontvangen.
Maar ik zie eigenlijk geen mogelijkheid om het forfait te overstijgen door te trachten je kosten te bewijzen, zelfs niet met afschrijving van de speedelec. Je hebt geen benzinekosten, hé.
En zal het weer je toelaten om 200 keer per jaar 100 km per dag te doen?
Ik meende ergens gelezen te hebben dat ik de aankoop van mijn fiets (5500) zou kunnen inbrengen of afschrijven als beroepskost..

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 06 aug 2019 08:49

Niet enkel lezen wat in uw kraam past is de oplossing..

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#11 , 06 aug 2019 16:07

Acer

Dat klopt. Je kan je fiets afschrijven indien je je werkelijke kosten bewijst. Alleen is dat enkel zinvol als je werkelijke kosten de forfaitaire kosten overtreffen. En die kans is klein. vandaar dat ik zei dat je dat moet berekenen. Als je met 'werkelijke beroepskosten' even googelt zal je tal van pagina's, info en templates terugvinden waarmee je zelf je huiswerk kan maken...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 06 aug 2019 23:18

De afschrijving gaat over meerdere jaren
Een job waarvoor je 52 km wil afleggen, is doorgaans niet aan laag loon
Waardoor je meer dan waarschijnlijk niet aan forfaitaire aftrek komt met je werkelijke kosten


Belasting rekent met de voor jou gunstigste oplossing
Als je aangetoonde beroepskosten lager zijn, krijg je toch nog het forfait.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”