25 percent volle eigendom is eigen woning ?

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

25 percent volle eigendom is eigen woning ?

#1 , 01 aug 2019 21:03

Dient code 1106 ingevuld te worden bij 1/4 volle eigendom als iemand anders het vruchtgebruik heeft?

Op basis van 1/4 volle eigendom en geen vruchtgebruik (verworven het jaar na de verwerving van een eigen woning) is de redenering blijkbaar dat dit niet meer geldt als enige eigen woning. De vruchtgebruiker zou dit voor 100% aangegeven hebben in deze code.

Code 3334 (Vlaamse geïntegreerde woonbonus wordt 1520 EUR (maximumkorf voor niet enige eigen woning).

De officiële website schrijft voor: "Om van de verhoging van 760 euro te kunnen genieten, moet de woning waarvoor u de hypothecaire lening aangaat uw enige woning zijn op 31 december van het jaar waarin de lening wordt aangegaan. "

Ik heb het 1/4 volle eigendom echter verworden 1 jaar na de start van de lening, in een ander belastingjaar.

"was de woning waarvoor die leningen zijn aangegaan, op
31.12.2017 (nog altijd) uw enige woning?"
in belastingsaangifte

Leidt 1/4 volle eigendom en geen vruchtgebruik tot het hebben van een extra eigen woning?
Het lijkt me vreemd een extra woning als eigen woning aangeschreven te krijgen als ik er geen genotsrecht van heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 02 aug 2019 16:09

Roger, u verwart één en ander. Hoe is dit ontstaan?
Ik vermoed dat één van uw ouders is overleden. De ander woont nog in het huis en jij, samen met je broer/zus, erft het deel van de overleden ouder. Dat gaat dan enkel om de 'blote eigendom'.
Als het zo is, kan je gerust zijn. Jij moet van de ouderlijke woning niets noteren in je aangifte en het heeft geen invloed op je eigen woonbonus. Je hebt idd nog maar één woning - fiscaal gezien.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”