Schuldsaldoverzekering

Creatief
Topic Starter

Schuldsaldoverzekering

#1 , 26 jun 2008 14:11

Dochter heeft in mei 2008 een huis gekocht. In juni 2008 heeft ze voor de eerste maal 1000 € betaald aan haar schuldsaldoverzekering.

Hier gaan stemmen op dat deze betaalde schuldsaldoverzekering, ondanks deze betaald is in 2008 nog aftrekbaar is voor het inkomstenjaar 2007.

Is dit juist? Indien ja, onder welke rubriek dient deze betaalde premie dan ingevuld te worden?

Dank bij voorbaat voor jullie antwoordje.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kvk

#2 , 26 jun 2008 14:29

Klopt.
U hebt fiscaal attest nodig van de verzekering dat premie aftrekbaar is voor 2007.
In te vullen in vak 1371 (moet wel enige woning zijn).

Creatief
Topic Starter

#3 , 26 jun 2008 14:30

Bedankt.

Reclame

kvk

#4 , 26 jun 2008 14:46

Creatief,

Indien die 1000 EUR éénmalige premie is en er de komende jaren geen premies meer te betalen zijn, dan oké, doet u maar.
Maar als er nog premies schuldsaldoverzekering te betalen zijn de komende jaren, dan graag toch even het volgende:
Zodra één keer premie schuldsaldoverzekering vermeld in de aangifte betekent dat kapitaal dat wordt uitgekeerd belast wordt.
Komt maximaal in aftrek bij aankoop woning in 2008: 2.650 EUR.
Ga even na wat jaarlijks moet betaald worden aan kapitaal + intresten.
Is dit meer dan 2.650 EUR, dan zou ik adviseren om GEEN premies te vermelden in de aangifte (dan is kapitaal dat wordt uitgekeerd NIET belast).
Dit uiteraard indien die 1000 EUR géén éénmalige premie is en er de komende jaren nog premies schuldsaldoverzekering te betalen zijn.

Creatief
Topic Starter

#5 , 26 jun 2008 19:59

@kvk

Dit is inderdaad juist wat je zegt, kvk.
Bovendien, indien dochterlief deze premie niet had betaald bij KBC, maar wel bij Dexia, waar ze uiteindelijk toch hun lening en ssv hebben staan, dan had dit wel gekund.

Ik had rond 16 uur nog vlug een telefoontje gedaan naar Dexia en de bediende gaf eveneens de raad dit echt niet te doen. Het had ook iets te maken met successierechten later.

Pfff, te gehaast, ik moet nog even mijn werk doen voor Vadertje Staat.

Bedankt voor het antwoord.

wanton

#6 , 27 jun 2008 12:13

Hallo,

mag ik er even op wijzen dat een anti-gedateerde schuldsaldoverzekering niet thuis hoort onder code 1371 maar steeds onder code 1353 , nl. langetermijnsparen.
Zulke verzekering is wel degelijk geldig als schuldsaldo , maar komt niet in aanmerking voor de woonbonus. Om de simpele reden dat er op 1/1/2008 geen huis in eigendom is.
Er zullen blijkbaar nog premies volgen , maar dit is VOOR EEN ANDER CONTRACT. ( Er zullen dus 2 polissen SSV zijn) Daar ben ik het mee eens om die niet te gebruiken voor de woonbonus , wegens mogelijke latere belastingen. Normaal komt men toe met de intresten en aflossingen om het max. bedrag van de woonbonus te bekomen.
Dus : dit jaar aangifte 2008 : premie invullen onder 1353.
Volgende jaren : geen bedrag invullen onder 1371.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”