Belastingaangifte

bieke36
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Belastingaangifte

#1 , 08 jul 2019 02:08

Goedeavond ,

1) Ik heb ontdekt op Myminfin, dat de verzekeringsinstelling een fiche 281 heeft verstuurd aan debelastingen, voor een herstelvergoeding,
die ik ontvangen heb naar aanleiding van een ongeval waar ik slachtoffer was.

Nu is mijn vraag, moet ik dit bedrag opnemen in mijn aangifte en zo ja , in welk vak want er staat geen code bij ?

2) Mag ik bij woonwerk onkosten , de onkosten vermelden, voor werkelijk afgelegde km's indien dit bedrag hoger is dan de max vrijstelling van 400€, ook al leg ik deze km's af met een eigen wagen ?
Ik heb de formule gebruikt : afstand x 2 (heen en weer) x aantal gewerkte dagen x 0.15€/km

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jul 2019 11:33

Vraag 1 : welke fiche 281 want er zijn er verschillende : graag detail ingevulde vakken op die fiche
Ik denk een fiche 281.18 dan kan dit ingevuld worden onder rubrieken 269-270-271-272
Vraag 2 : indien u de algemene forfaitaire aftrek toepast, zijn uw kosten woon/werk verkeer met uw eigen wagen erin begrepen en kunt u die niet inbrengen.

Gewoonlijk als er een fiche 281 bij de belastingen Myminfin binnenkomt, wordt die reeds vermeld in de rubrieken op uw aangifte op Taxonweb. Moet u daar eerst even kijken.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 08 jul 2019 13:10

Als je minder dan 70 km van je werk woont, vermeld je niets aan beroepskosten.
Van die 400 € die vermeld staan in 1255-2255 , daar blijf je vanaf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

koffiepot
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2019 15:27

Vraag 2 : u mag zeker deze gemaakte kosten vermelden indien deze meer dan het forfaitair bedrag van 400 euro bedragen. U kan daarbovenop nog andere beroepskosten inbrengen, dank maar aan kosten gsm, gebruik internet, intresten autolening...U moet wel deze kosten kunnen bewijzen, aantonen

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 08 jul 2019 16:09

Waarom toch hier spreken van 400 €? Dat is het bedrag dat vrijgesteld wordt van de door de werkgever terugbetaalde kosten voor woon-werkverkeer. Dit is beperkt tot 400 € indien men geen openbaar vervoer gebruikt. Codes 1254 en 1255.
Bij code 1258 mag men zijn 'beroepskosten' bewijzen. TS spreekt enkel over zijn/ haar vervoer.
Het forfait hiervoor bestaat tegenwoordig uit 30 % van het belastbaar bedrag aan wedde, met een max. van 4720 €. Dit heeft men al bij een inkomen van 15733 €.
Om, enkel met zijn vervoer, beter te doen, moet men meer dan 75 km van zijn werkplek wonen. Die 400 € vrijstelling valt dan weg wat nog 6 km meer betekent.

Dus : Bieke moet code 1255 laten zoals het is, en verder niets doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”