Co-ouderschap: wat moet ik doen?

Kina
Topic Starter

Co-ouderschap: wat moet ik doen?

#1 , 23 jun 2008 22:00

Geachte,

Sinds 1 mei 2008 heb ik mijn vriend verlaten. We hebben samen een dochter en passen het systeem van co-ouderschap toe. We zijn akkoord om ieder de helft van het belastingsvoordeel toe te passen. Het probleem is dat het gaat over de situatie VOOR januari 2008. Dus mijn vriend zal meer terugtrekken dan ik? Ik heb ook allerlei zaken voor ons dochter betaald en de lening van de woning. Elk jaar hebben we een verschil van ongeveer 1000 euro (hij trekt meer). Kunnen we dit oplossen? Mogen we toch een papier invullen dat we elkaar de toestemming geven ivm ieder de helft van het belastingsvoordeel?

Met vriendelijke groeten

Annick

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker47

#2 , 24 jun 2008 11:45

Bij wie zal het kind gedomicilieerd zijn? Dit is zeer belangrijk dat dit bij u is en om latere discussies te vermijden (+ dat je andere voordelen hebt).
Je kan er dan voor kiezen de helft van het belastingsvoordeel jaarlijks af te staan aan de andere ouder.
De situatie op 1 januari van een jaar is steeds bepalend voor een belastingsjaar (niet getrouwd? wettelijk of gewoon samenwonend?).
Jullie moeten er onderling uitkomen betreffende betaling bepaalde zaken (wie houdt het huis/wie blijft er wonen, afrekening kosten,...).
Bij co-ouderschap worden alle kosten inzake kinderen gedeeld. Mijn ervaring (zeer goed co-ouderschap) en verhalen (amaai, wat een verhalen) bewijst dat er beter duidelijke afspraken op papier staan want later wordt daar toch 'eenzijdig' aan gesleuteld tot grote ergernis (als er één van beiden een andere partner heeft bijvoorbeeld).
Aangezien er een kind + eigendom betrokken zijn moet er zeker een notaris geraadpleegd. Probeer advocaten te vermijden en onderling overeen te komen in het belang van het kind, het bespaart bovendien een lange lijdensweg en veel onnodige kosten.

Veel succes Annick want de rest van dit jaar is nog lang voor jou.

Kina
Topic Starter

#3 , 03 jul 2008 00:12

Bedankt Ludo!

Momenteel zijn we alles op paier aan het zetten, maar hij heeft van mij al sinds 15 mei een modelcontract gekregen. Ik wacht nog steeds om eens samen te komen.
We waren niet getrouwd.
Hij woont steeds in ons appartement en zal mij inkopen. Hierop heb ik ook nog steeds geen duidelijk antwoord.
Ons dochtertje wilt hij bij hem gedomicileerd houden.
En wat kan ik daartegen doen? Niets blijkbaar. Zwijgen en ja knikken. Indien ik verdere stappen zet dan zal ons dochterje de dupe worden en dat wil ik vermijden.
Weet jij (of iemand anders) of ik hem een soort inwoonvergoeding mag vragen?

bedankt

Reclame

Gebruiker47

#4 , 08 jul 2008 15:41

Een notaris speelt dikwijls door zijn uitgebreide kennis een echte bemiddelaar en haalt voorstellen uit zijn mouw waar men niet aan denkt. Wegens de eigendom moeten jullie er toch heen dus ga eerst alleen op informatie bij een notaris (gratis en je kan vrij alles vragen) en dan tesamen voor de eigendom + regeling van jullie kindje.
Het kind bij hem gedomicilieerd laten is duidelijk voor de wettelijke voordelen dus indien een akte opgesteld wordt (en het kind toch bij hem ingeschreven blijft) laat duidelijk in de akte co-ouderschap vermelden.
De fiscale aftrek bij co-ouderschap is sedert dit jaar niet meer afhankelijk van het adres bij één der ouders dus indien dit zo in je akte vermeld is kan je dit zo vermelden op je belastingsbrief.
De andere voordelen dat het kind bij hem blijft (100 kw electriciteit gratis, 15m² water, 20% korting op onroerende voorheffing vanaf 2 personen ten laste) zijn in jou geval te verwaarlozen. 1 persoon (meer) ten laste is wel belangrijk voor afhoudingen op je wedde/loon.
Aangezien je de woning verlaten hebt zonder maatregelen via vb vrederechter of advocaat sta je juridisch zwak en zeker om nu nog je dochter op jou adres te krijgen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”