Voor de eerste keer deel 2 personenbelasting invullen

Leentje86
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voor de eerste keer deel 2 personenbelasting invullen

#1 , 26 jun 2019 13:22

Hallo allemaal,

ik startte vorig jaar als zelfstandige taartenbakster in bijberoep (met btw-vrijstelling) en moet dus nu voor de eerste keer deel 2 van de belastingen invullen. Ik heb hierbij nog een paar vragen:
- Welke bijlagen moet ik toevoegen? Ik hou zelf mijn (vrij beperkte, enkelvoudige) boekhouding bij in excel. Moet ik mijn aankoop- en verkoopdagboek toevoegen?
- Moet ik het verschil invullen tussen verkoop- en aankoop. Of de twee bedragen?
- aangezien al mijn klanten particuliere klanten zijn, moet ik geen facturen uitschrijven maar enkel een dagontvangstenboek bijhouden. Ben ik verplicht om voor elke klant een aantal gegevens bij te houden en zo ja de welke? Of is enkel een naam voldoende?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 27 jun 2019 20:35

1. Het wordt door sommigen aangeraden om alles mee te sturen.
Ikzelf ben al jaren zelfstandig in bijberoep en heb dit nog nooit gedaan, en tot op heden nog geen controle of iets gezien.

2. U moet uw bruto-winst opgeven (dus verkopen - aankopen inderdaad), alsook uw beroepskosten (kosten die u maakt, en die u niet kunt verkopen. Elektriciteit, huur, noem maar op).

3. U moet geen gegevens van de klanten bijhouden indien het een niet factuurplichtige verkoop is.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2019 20:55

DEEL 2 INVULLEN ALS VOLGT :
RUBRIEK 1600-49 OF 2619-31 UW INKOMSTEN VERMINDERD MET UW AANKOPEN IN VERBAND MET TAARTENBAKKEN
RUBRIEK 1632-17 OF 2632-84 UW SOCIALE BIJDRAGEN, INDIEN GEEN € 0.00
RUBRIEK 1606-43 OF 2606-13 UW GEMAAKTE KOSTEN bv. gereedschappen, elektriciteit, gas …
RUBRIEK 1617-32 OF 2617-02 totaal VAK XVIII punt 16 totaal rubrieken 1,2,3,4b,5,6d
kan gelijk zijn aan rubriek 1600-49 of 2619-31
Bewijzen van de kosten goed bijhouden, zo ook aankoopfacturen taartenbakken

Bewijsstukken moet u ter beschikking houden.

De stukken die u nu in excel bijhoudt, is prima houden zo.
Alles zorgvuldig bijhouden voor geval van controle, normaal bij de aangifte geen stukken bijvoegen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”