Verkopen/aankopen van/naar Nederland

sunbeam
Topic Starter

Verkopen/aankopen van/naar Nederland

#1 , 23 jun 2008 12:42

Beste,

Ik heb een eigen zaak met maatschappelijke zetel hier in België. Ik heb nu een diensten, samen met een kleine hoveelheid aan goederen geleverd in Nederland. Mijn boekhouder vertelde me dat ik hier geen BTW om moest aanrekenen omdat dit een intracommunautaire aankoop zou zijn. De BTW zou achteraf toch verrekend worden in de boekhouding. Ook hebben we reeds aankopen gedaan in het buitenland waarbij er naar ons toe ook geen btw aangerekend werd. Nu had ik hier een klein vraagje over.

Is het nu zo dat we beter dingen kunnen aankopen in het buitenland? In dit geval krijg ik namelijk mijn btw onmiddelijk terug, en hoef ik niet te wachten tot de aangifte zelf?

Alvast bedankt,

mvg,

Roel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kvk

#2 , 23 jun 2008 14:27

Klopt.
Indien u als BTW-belastingplichtige goederen aankoopt in een andere lidstaat van de EU en u vraagt een factuur, dan wordt geen BTW vermeld op de factuur wegens intracommunautaire levering van de goederen. De goederen worden geacht in België geleverd te zijn. Bijgevolg wordt in uw BTW-aangifte zowel aftrekbare BTW als verschuldigde BTW vermeld.
Bij aankoop van hetzelfde goed in België aan dezelfde prijs excl. BTW, betaalt u eerst de BTW (stel: 21%) aan uw Belgische leverancier en kan u deze BTW pas verrekenen met uw eerstvolgende BTW-aangifte.
Pas goed op met verkopen aan BTW-plichtigen uit andere EU-lidstaten.
Controleer of het BTW-nummer klopt (zie website: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vi ... anguage=NL).
Indien de koper het transport organiseert, dient u voldoende te kunnen aantonen dat de verkochte goederen getransporteerd werden buiten België, maar binnen de EU (contracten, bestelbonnen, betalingsdocumenten, ...).
Te vermelden op uw factuur aan Nederlandse klant: "Vrijgesteld van Belgische BTW conform art. 39bis, eerste lid, 1° W.BTW"

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”