Invloed invaliditeit op loon partner

zambrotta84
Topic Starter
Berichten: 12

Invloed invaliditeit op loon partner

#1 , 25 jun 2019 10:05

Beste,

Momenteel krijg ik een uitkering als persoon met een handicap van de FOD (IVT). Mijn vrouw studeerd nog en heeft dus geen belastbaar inkomen. Mijn IVT bedraagt 15,062.61 euro per jaar. Indien mijn vrouw aan de slag gaat na haar studies, welke gevolgen heeft dit dan op onze situatie? Verlies ik mijn volledige IVT of hou ik nog een stukje over? Heeft zij fiscale voordelen omdat ik een invaiditeit heb? En zo ja, welke voordelen heeft zij dan?


Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 25 jun 2019 11:52

Een IVT is inderdaad inkomstenafhankelijk. Zie https://handicap.belgium.be/nl/mijn-rec ... koming.htm

Indien je huwelijks- of wettig samenwonende partner werkt kan zij u als persoon met invaliditeit(minstens 66% voor 65 jaar) aangeven en telt u als dubbel ten laste van uw huwelijks- of wettelijk samenwonende partner. Uw IVT is vrijgesteld van belastingen.

zambrotta84
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 25 jun 2019 12:27

Een IVT is inderdaad inkomstenafhankelijk. Zie https://handicap.belgium.be/nl/mijn-rec ... koming.htm

Indien je huwelijks- of wettig samenwonende partner werkt kan zij u als persoon met invaliditeit(minstens 66% voor 65 jaar) aangeven en telt u als dubbel ten laste van uw huwelijks- of wettelijk samenwonende partner. Uw IVT is vrijgesteld van belastingen.
Beste Mathieu

Bedankt voor uw reactie. Mijn echtgenote is momenteel een PhD als Bio-ingenieur aan het doen. Zij heet ook ongeveer 15 jaar professionele ervaring. Enig opzoekwerk leerde mij dat iemand met zo een profiel gemiddeld 5000 euro bruto per maand verdient. Indien ik de link volg die u hebt gegeven en de simulatie doe met dit bedrag, kom ik uit op een IVT van 0 euro en totaal af te trekken van 9,963.33 euro. Betekend dit dat mijn echtgenote op jaarbasis 9,963.33 euro minder belastingen zou moeten betalen of hoe werkt dit precies? Heeft u enig idee hoeveel een netto loon zou bedragen in onze situatie bij bijvoorbeeld 5000 euro bruto per maand?

Dank bij voorbaat.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 25 jun 2019 13:51

Neen hoor, zo werkt het niet. Zij zal sowieso minder belastingen moeten betalen gezien u op fiscaal vlak geen belastbaar inkomen hebt. Eerst zal er dus de huwelijkscoëfficiënt toegepast worden en dan zal ook nog de handicap verrekend worden. Het geheel komt natuurlijk nogal vreemd over. Uw echtgenoot geniet een niet-belastbaar inkomen als PHD, vermoedelijk uit een wetenschapsbeurs. De FOD houdt enkel rekening met belastbare inkomsten, vandaar een beetje de verwarring. Ik raad je aan om eens een simulatie te maken via de anonieme module binnen tax on web. Dan zie je precies wat er gaande is.
http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/ap ... ox/home.do

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”