Provinciebelastingen

lewvstee
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Provinciebelastingen

#1 , 17 jun 2019 18:43

Hallo

Ik heb het statuut student-ondernemer met vrijstelling van btw en kwartaalbijdrage.
Nu kreeg ik vandaag een brief in de bus met provinciebelastingen met een bedrag van 107 euro. Ik heb voor dit aanslagjaar slechts 300 euro omzet gedraaid en doe dit eigenlijk puur omdat ik niet in het zwart wil werken. Nu is mijn vraag of ik die 107 euro moet betalen en/of ik geen vrijstelling hiervoor kan krijgen? Het lijkt mij redelijk gek dat ik 107 euro moet betalen als ik vrijstelling voor btw EN slechts 300 euro per jaar verdien.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jun 2019 19:29

Deze provinciebelastingen zal je moeten betalen, en ik verwittig je als je niet betaalt komt de deurwaarder, zeker in Oost Vlaanderen .

Wat je verdient hebt, speelt geen rol. Al heb je 10000 euro verlies geleden deze moeten betaald worden .

En ook als je niks verkoopt maar nog steeds een onderneming nummer hebt, moet je deze betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jun 2019 19:45

de provinciebelasting op de bedrijven/zelfstandigen in bijberoep is te betalen volgens oppervlakte en niet volgens omzet of inkomsten. Zij is ondeelbaar en betaalbaar per jaar.
En zoals Lowie zegt : geen verdienste of omzet toch verplicht te betalen.
Het bedrag hangt af van de provincie waarin ge woont. vb € 130.10 West Vlaanderen
Deze belasting is aftrekbaar van uw inkomsten.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jun 2019 19:55

@father B

Ik weet niet hoe dit in west Vlaanderen is , maar in Oost Vlaanderen sturen ze zeer vlug een deurwaarder.

Je zal hier al gezien hebben dat regel matig mensen hun GCV willen sluiten en dit is meestal voor de provincie belastingen .
Ik heb er hier al zeer veel mee geholpen maar probeer dit niet meer te doen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lewvstee
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jun 2019 20:19

Maar ik heb zelf geen fysieke oppervlakte waar ik opereer. Ik verleen een dienst als Diskjockey.
Dus dan ook betalen?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jun 2019 20:19

@father B

Ik weet niet hoe dit in west Vlaanderen is , maar in Oost Vlaanderen sturen ze zeer vlug een deurwaarder.

Je zal hier al gezien hebben dat regel matig mensen hun GCV willen sluiten en dit is meestal voor de provincie belastingen .
Ik heb er hier al zeer veel mee geholpen maar probeer dit niet meer te doen .
Lowie, ik haalde West Vlaanderen maar aan als voorbeeld. De provincie Antwerpen in concreet : in 2018 € 96.00 tot 1000m2 oppervlakte per vestiging.

Natuurlijk als men overbedrijvenoppervlakten spreekt zijn de bedragen veel hoger, en daar zal men sneller optreden. Maar in bijberoep ( gewoonlijk beperkte bedragen ) zal men minder snel overgaan tot deurwaarder, maar eerst aanmaningen, dan bijkomende boete/intrest.
Maar in het geval van TS en andere personen in bijberoep zal het niet zulke vaart nemen. De bedragen hangen af van de oppervlakte en dus grotendeels ook van de activiteit. Als men van thuis uit een bijberoep heeft, zal de opp. beperkt zijn. Indien men natuurlijk een terrein of gebouw in gebruik heeft voor zijn bijberoep, dat is wat anders. Maar dan zal men wel spreken over meer dan € 300.00 omzet.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jun 2019 20:24

Maar ik heb zelf geen fysieke oppervlakte waar ik opereer. Ik verleen een dienst als Diskjockey.
Dus dan ook betalen?
U heeft toch een plaats waar u uw materiaal en uitrusting opbergt en waar u uw optreden samenstelt ?
Dat behoort hier bij die belasting. Het zijn juist die bijberoepen zoals de uwe die de kleinste bedragen moeten betalen.Uw apparatuur moet toch ergens opgeborgen worden.

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 17 jun 2019 20:48

Indien u een eenmanszaak bent, wordt uw domicilieadres gebruikt om de provinciebelasting te bepalen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”