Belasting huur Nederland

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

Belasting huur Nederland

#1 , 12 jun 2019 17:54

Ik heb sinds vorig jaar een appartementje in Nederland die ik verhuur. Nu werd mij gezegd dat door het dubbelverdrag met België je geen 2 keer belasting moet betalen op de inkomsten, omdat ik die via de belastingsaangifte in Nederland al betaal of beter gezegd hierop wordt belast.

Nu zie ik dat je in de BE aangifte een vakje hebt voor vastgoed die je verhuurt in landen met een dubbelverdrag....
Als ik dit invul zie ik dat ik meer belasting moet betalen bij de simulatie, dit wil dan toch zeggen dat ik hier toch wordt op belast... hoe kan dat?

Ik snap het niet en het lijkt me niet normaal.

Ook zag ik online dit artikel :
https://trends.knack.be/economie/immo/b ... 80751.html

Is dit nog up to date of niet? Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik wens binnen de lijntjes te kleuren maar ik wens ook niet onnodige belasting te betalen of 2x voor iets te betalen... :)

Alvast bedankt voor de hulp...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 jun 2019 18:02

U wordt geen tweede keer belast.
Uw aanslag wordt wel "progressiever".
Progressiever betekent hier voordeliger voor de Belgische Staat omdat u verhoudingsgewijs in hogere schalen wordt belast.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#3 , 12 jun 2019 19:50

3.3 Ik ben eigenaar van een in het buitenland gelegen gebouwd onroerend goed dat ik verhuur. Hoe moet ik mijn onroerend inkomen aangeven?
In dit geval moet u de bruto huurprijs van dit onroerend goed aangeven na aftrek van de buitenlandse belastingen op dit onroerend goed.

Is het gebouwd onroerend goed gelegen in een land dat met België een overeenkomst heeft gesloten om de dubbele belasting te vermijden?

- Zo ja, geef in uw belastingaangifte de bruto huurprijs aan naast de code(s) 1130/2130.

- Zo niet, geef in uw belastingaangifte de bruto huurprijs aan naast de code(s) 1123/2123.

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 12 jun 2019 20:03

Uw aanslag wordt wel "progressiever".
Wat uiteindelijk toch weer betekent dat deze inkomsten 2x belast worden, enkel niet aan hetzelfde tarief als deze in Belgie verworven werden, die hogere schaal is immers het directe gevolg van die huurinkomsten.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 12 jun 2019 20:20

Op zich is dat toch logisch, die inkomsten zelf zijn niet belast, maar je hebt uiteraard wel meer totale inkomsten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 12 jun 2019 20:28

Om van dubbele belasting te kunnen spreken zou hetzelfde bedrag nogmaals in B belast dienen te worden. Wat niet het geval is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

#7 , 12 jun 2019 21:18

Uw aanslag wordt wel "progressiever".
Wat uiteindelijk toch weer betekent dat deze inkomsten 2x belast worden, enkel niet aan hetzelfde tarief als deze in Belgie verworven werden, die hogere schaal is immers het directe gevolg van die huurinkomsten.
Vind ik ook.... Hoe je het ook noemt "progressiever"....

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 12 jun 2019 21:36

Niet begrepen....
De huurinkomst is vrijgesteld in België.
Wordt enkel in aanmerking genomen om de juiste belastingschaal te kunnen toepassen op de Belgische inkomsten. Enkel de Belgische inkomsten worden hier belast.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

#9 , 13 jun 2019 07:54

Niet begrepen....
De huurinkomst is vrijgesteld in België.
Wordt enkel in aanmerking genomen om de juiste belastingschaal te kunnen toepassen op de Belgische inkomsten. Enkel de Belgische inkomsten worden hier belast.
Die hogere schaal is immers het directe gevolg van die huurinkomsten....
Telkens ik meer huur simuleer moet ik meer betalen, dus wordt je hierop toch belast...?!?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 13 jun 2019 10:44

Ja dat is er een GEVOLG van maar het is geen tweede belasting op de huurinkomsten. Het is een aanpassing om tot het correcte belastingtarief te komen op uw wereldinkomen.
Dat hogere tarief wordt enkel op uw Belgische inkomsten toegepast.
Er wordt in B geen enkele belasting geheven op de huurinkomsten uit NL wegens het dubbelbelastingbedrag tussen de twee landen. België mag wel rekening houden met het bestaan van die huurinkomsten voor het vaststellen van de aanslagvoet op uw B inkomsten!

Niet aangeven is geen optie, de B fiscus wordt sowieso hiervan ingelicht door NL.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 jun 2019 11:36

Al bij al valt dit voor Nederland nog mee.
U dient als basis voor vak 1130/2130 niet langer de bruto huurwaarde als vertrekbasis te nemen, maar 22,5 % van de WOZ waarde indien U niet verhuurt, of 22,5% van de ontvangen huur indien U wel verhuurt.
Hiervan moogt U dan nog de betaalde Nederlandse belasting aftrekken.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#12 , 14 jun 2019 14:53

Niet begrepen....
De huurinkomst is vrijgesteld in België.
Wordt enkel in aanmerking genomen om de juiste belastingschaal te kunnen toepassen op de Belgische inkomsten. Enkel de Belgische inkomsten worden hier belast.
Om de juiste belastingschaal toe te passen??

Wat er in realiteit gebeurt dat is dat ALLE inkomsten in eerste instantie meegenomen worden (dus ook de huurinkomsten uit Nederland) teneinde de belasting te bepalen op dit totaal inkomen. Nadien wordt - aan het laagste tarief berekend - de belasting op die huurinkomsten uit Nederland van het voorheen berekende belastingtotaal afgetrokken en het restant is verschuldigd als personenbelasting.

Maw het hoogste tarief dat concreet bij uw belastingberekening van toepassing is dat wordt voor een groter bedrag gebruikt op de Belgische inkomsten.

Van een "juiste" belastingschaal kan je niet spreken. Je betaalt wel degelijk hogere belastingen in België ten gevolge van je Nederlandse huurinkomsten.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 14 jun 2019 15:34

Dat is wat iedereen hier al heeft uitgelegd:
telt enkel mee voor de progressiviteit van de Belastingen op Belgische inkomsten.
Maar NL huurinkomst wordt niet opnieuw belast.
De mate waarin het daarvoor in aanmerking wordt genomen werd reeds uitgelegd door AME.

U werd dus correct ingelicht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”