onwettige bealstingaangifte door FOD FINANCIEN

Mia50
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

onwettige bealstingaangifte door FOD FINANCIEN

#1 , 08 jun 2019 14:34

Hallo
sinds vorig jaar mei ben ik van geslacht veranderd , man naar vrouw en heb hierdoor een nieuw nationaal nummer gekregen ,
sindsdien hebben we met onze aangifte problemen , vorige jaar moest ik als alleenstaande een aangifte doen en dit jaar krijgen ikzelf en mijn partner elk een aparte vereenvoudigde aangifte als FEITELIJK GESCHEIDEN ,
dit brengt mee dat deze aangiftes automatisch worden doorgezonden , je kan deze niet weigeren of de huwelijksstaat wijzigen
op het kantoor voor ons verantwoordelijk doen ze hun best doch krijgen het niet in orde .
Als de aangifte niet kan tegengehouden worden zullen we niet terugkrijgen doch een fors bedrag moeten betalen , wat we niet kunnen met ons pensioen .
de FOUT ZOU LIGGEN AAN HET FEIT DAT HUN SYSTEEM DE DATUM VAN HUWELIJK NAGAAT EN ER VOLGENS HEN IN HET REGISTER EEN FOUT ZIT DIE AANGEEFT DAT WE FEITELIJK GESCHEIDEN ZIJN ;
Onze gegevens zijn in het nationaal en register van de stad , juist , dus waar zit de fout .
ANDERE DIENSTEN KENNEN DEZE PROBLEMEN NIET
HOE KUNNEN WE HET BEKOMEN DAT WE EEN JUISTE EN REGLEMENTAIRE AANGIFTE BEKOMEN VIA TAX ON WEB ?
De plaatselijke diensten kunnen ons niet helpen en in Brussel schuiven ze het af op het register.
Dank voor uw hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 jun 2019 15:01

Onduidelijk.
Ben jij nu alleenstaand, feitelijk samenwonend, wettelijk samenwonend, gehuwd, uit de echt gescheiden, ….?
En op welke tijdstippen hebben er zich eventueel wijzigingen in die situatie voorgedaan?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#3 , 08 jun 2019 15:06

Belastingsaangifte met tax-on-web
Als je nog geen nieuw rijksregisternummer hebt ontvangen, kan je je aangifte nog indienen met je oude eID. Wanneer je je nieuw rijksregisternummer hebt ontvangen moet je je aangifte met je nieuwe eID indienen. De aangifte in tax-on-web wordt normaal gezien automatisch gecreëerd ongeveer een week na de wijziging van de geslachtsregistratie. Let wel op: je kan geen gegevens bewaren met je oude eID en later indienen met je nieuwe eID. Ook is het mogelijk dat andere gegevens, zoals burgerlijke staat en loonfiches, niet beschikbaar zijn in tax-on-web. Controleer dus zeker alles goed en neem indien nodig contact op met de FOD Financiën via tow.taxworkbox@minfin.fed.be.


Denk er aan dat alle aktes moeten gewijzigd worden, geboorte-akte, huwelijksakte, geboorte-akte van de kinderen.....

Reclame

Mia50
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2019 10:13

Hallo dank voor uw reactie doch nadat ik mijn nieuwe nat nummer heb ontvangen staan mijn echtgenote en ik plots als feitelijk gescheiden in taks on web
de belastingen kan dit niet recht zetten , dus kunnen we geen gezamenlijke aangifte als gehuwden doen ,
met alle nefaste financiele gevolgen van dien
de fout zou liggen in de controle dat BIV doet naar de datum van huwelijk , wij zijn in 1969 gehuwd en personen van hetzelfde geslacht kunnen slechts huwen vanaf de jaren 2000
de fout zou volgens BIV liggen bij het register omdat daar een link het fout aangeeft ,
bij controle met mijn ID kaart bij het register staat alles correct
dank voor uw hulp

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 10 jun 2019 11:36

Het enige dat je in zo'n situatie kan doen is bellen en blijven bellen. Laat ze alvast op papier zetten dat uw aangifte niet tijdig gedaan kan worden wegens technische problemen aan hun kant, kwestie van later discussies te vermijden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 10 jun 2019 12:12

Waarom kunnen de belastingen dat niet rechtzetten?
Die halen hun gegevens toch uit het Rijksregister?
Aangezien een belastingaangifte waarheidsgetrouw dient te zijn kunnen jullie enkel volgens status in het RR indienen. Anders zijn jullie in overtreding!

Waarom moest je vorig een aangifte als alleenstaande doen?
Dat begrijp ik al helemaal niet.
("vorige jaar moest ik als alleenstaande een aangifte doen")
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#7 , 11 jun 2019 11:50

Gelieve uw dossier voor te leggen aan belintax@minfin.fed.be, met vermelding van uw nationaal nummer en het nationaal nummer van uw samenwonende "huwelijkspartner". Zij zullen u heel snel een correct antwoord verstrekken en desgevallend uw dossier recht zetten.

Mia50
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jun 2019 14:24

hallo allemaal
dank voor jullie hulp en tips
het heeft geholpen , na een tiental mails aan diverse instanties zelfs het kabinet van de Heer Minister ,
is alles recht getrokken
toch wel erg dat een burger zoveel moeite moet doen om iets in orde te krijgen waar een openbare dienst in de fout gaat
toch bedankt

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”