Belastingaangifte Zelfstandige in bijberoep

Dutchdynamite
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Belastingaangifte Zelfstandige in bijberoep

#1 , 06 jun 2019 17:37

Hallo allemaal,

Ik heb wat vraagjes!

Ik ben sinds 31 januari 2018 zelfstandige in bijberoep. Ik werk als zorgkundige in hoofdberoep en heb hiernaast een klein thuis-online-bakkerijtje geopend in een kleine ruimte aan ons huis.

Nu ben ik bezig met mijn belastingaangifte van 2018 en ik kom er zelf niet helemaal uit, gezien de soms wat moeilijke bewoordingen. Na wat zoek en leeswerk heb ik begrepen dat bij Vak XVIII, 1 mijn brutowinst moet worden ingevuld, zijnde het bedrag dat ik totaal verdiend heb, min de kosten die ik heb gemaakt. (klopt toch?)

Nu is er blijkbaar sinds dit jaar een forfaitair systeem opgezet voor zelfstandigen in de handel. Mijn uitgaven liggen rond de 4300 euro, mijn totale inkomsten (dus niet de winst) is ongeveer rond de 5600 euro. Mijn totale winst is dus rond de 1300 euro, wat mij vrijstelling geeft van de sociale bijdrage. (deze vrijstelling heb ik begin vorig jaar gekregen, gezien ik dit op tijd aan heb gevraagd, ik heb dus geen sociale bijdragen betaald. Moet ik dan 0,00 euro invullen op de belasting aangifte bij code 1632-17?)

Nu vraag ik mij af hoe ik gebruik kan maken van dit forfaitair systeem, gezien ik dan geen bewijsstukken moet aanleveren voor mijn bedrijfskosten.

Kunnen jullie hier iets voor mij opklaren?

Alvast bedankt!

Jay

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dutchdynamite
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jun 2019 13:14

Kan niemand mij hiermee helpen?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2019 14:24

Deel 2 belastingaangifte

rubriek 1600-49 € 5600.00 rubriek 1606-43 € 4300.00 rubriek 1617-32 € 5600.00 rubriek 1656-90 € 0.00
belasting op € 1300.00
forfaitaire kosten aftrek. Indien u dat wilt : moet u rubriek 1606-43 niet invullen en de fiscus berekent automatisch uw forfaitaire kosten

Zou het niet doen gezien de grootte van uw uitgaven in rubriek 1606-43
Forfait : 30% op € 5600.00 - sociale bijdragen € 0.00 = € 1680.00 max. forfait € 4720.00
Belasting op € 3920.00

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jun 2019 15:40

Ja de bakkerij kan men beroep doen op de forfait , dit is een BTW aangelegenheid, maar als je vrijstelling heeft van BTW dan zie ik daar niet onmiddellijk het nut ervan ??

forfaits kan je terug vinden op.

https://www.dropbox.com/s/gognpxfg7kw4l ... r.pdf?dl=0
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jun 2019 16:04

Ja de bakkerij kan men beroep doen op de forfait , dit is een BTW aangelegenheid, maar als je vrijstelling heeft van BTW dan zie ik daar niet onmiddellijk het nut ervan ??

forfaits kan je terug vinden op.

https://www.dropbox.com/s/gognpxfg7kw4l ... r.pdf?dl=0
Lowie, klopt wat u aangeeft, maar heeft zuiver met BTW te maken.
Het forfait dat TS bedoelt, is de belastingaangifte. Daar is een nieuwe regeling vanaf 01.01.2019 om een forfait aan kosten toe te passen
( zoals vermeld door mij ). Maar dan mag men geen verdere kosten inbrengen. Enige voordeel van het forfait men moet geen bewijsstukken
verzamelen. En in zijn geval is het lucratief.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jun 2019 16:38


Lowie, klopt wat u aangeeft, maar heeft zuiver met BTW te maken.
Het forfait dat TS bedoelt, is de belastingaangifte. Daar is een nieuwe regeling vanaf 01.01.2019 om een forfait aan kosten toe te passen
( zoals vermeld door mij ). Maar dan mag men geen verdere kosten inbrengen. Enige voordeel van het forfait men moet geen bewijsstukken
verzamelen. En in zijn geval is het lucratief.
OK dit wist ik niet, maar weet het nu.

ik dacht de normale forfaits, dit ken ik zeer goed daar heb ik in de jaren 80 ooit eerst een basic en daar na in clipper nog een programma voor geschreven heb, voor gasten die op de BTW werkten maar ook wat boekhouding deden na hun uren , die zijn nu wel in pensioen :lol:

1/ frituren
2/cafe's
3/ bakkerijen
4/slagerijen

Dit was het toen voor mij
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jun 2019 17:02


Lowie, klopt wat u aangeeft, maar heeft zuiver met BTW te maken.
Het forfait dat TS bedoelt, is de belastingaangifte. Daar is een nieuwe regeling vanaf 01.01.2019 om een forfait aan kosten toe te passen
( zoals vermeld door mij ). Maar dan mag men geen verdere kosten inbrengen. Enige voordeel van het forfait men moet geen bewijsstukken
verzamelen. En in zijn geval is het lucratief.
OK dit wist ik niet, maar weet het nu.

ik dacht de normale forfaits, dit ken ik zeer goed daar heb ik in de jaren 80 ooit eerst een basic en daar na in clipper nog een programma voor geschreven heb, voor gasten die op de BTW werkten maar ook wat boekhouding deden na hun uren , die zijn nu wel in pensioen :lol:

1/ frituren
2/cafe's
3/ bakkerijen
4/slagerijen

Dit was het toen voor mij
Lowie,
Klopt volledig. Maar nu hebben zij voor de inkomsten deel 2 personenbelasting ook een forfait ingevoerd reeds geldig voor inkomsten 2018 en aangifte 2019,
en tevens voor inkomsten 2019 aangifte 2020.
Maar zoals u kunt zien is het ingeval van TS niet voordeliger integendeel.

Spijtig dat 4 sectoren door u aangehaald allemaal verdwijnen, zou de gemeenschap/maatschappij ten goede komen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”