Partner rijdt met bedrijfswagen

Chris173
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Partner rijdt met bedrijfswagen

#1 , 06 jun 2019 15:03

Klopt het dat in de wagen volgende documenten MOETEN aanwezig zijn indien de partner met de bedrijfswagen rijdt:
- car policy van het bedrijf
- arbeidovereenkomst werknemer
Dit is wat de belastinginspectie ons wist te vertellen vandaag bij een controle op de openbare weg.

De wagen is ingeschreven in Frankrijk (Franse werkgever) en uiteraard dus voorzien van een Franse nummerplaat.

Blijkbaar gaan we, door het ontbreken van deze documenten in de wagen, hiervoor beboet worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 06 jun 2019 15:11

Dat is enkel voor in het buitenland ingeschreven voertuigen:
§ 2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in § 1 niet verplicht voor :
(...)
2° het voertuig dat een natuurlijke persoon gebruikt in de uitoefening van zijn beroep en in bijkomende orde voor privé-doeleinden, en dat door een buitenlandse werkgever of opdrachtgever aan deze persoon wordt ter beschikking gesteld; een kopie van de arbeidsovereenkomst of opdracht dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, evenals een door de buitenlandse werkgever of opdrachtgever opgesteld document waaruit blijkt dat laatstgenoemde het voertuig heeft ter beschikking gesteld van die persoon;
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... EN+VERVOER
"sowieso" schrijf je zo.

Chris173
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2019 15:38

Tja. Dit is uiteraard iets wat elke echte Belg zou moeten gelezen hebben.
Dit stond uiteraard ook op elke voorpagina van elke krant destijds.
Justitie verwachte dan ook dat je elke letter van de wet kent terwijl mijn werkgever hier uiteraard nog nooit van gehoord had.
Ik vraag mij af wie mij hierop zou kunnen gewezen hebben?

Lang leve het verenigd Europa

Reclame

Chris173
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2019 15:39

Didyimus bedankt voor de feedback !!

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 06 jun 2019 15:46

Dit is al veel minder streng dan vroeger, toen moest je effectief naar de btw gaan voor een vergunning te krijgen.

Chris173
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jun 2019 15:55

Maar mijn grootste vraag blijft: Hoe kan een gewone werkmens dit weten ??

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jun 2019 16:17

Maar mijn grootste vraag blijft: Hoe kan een gewone werkmens dit weten ??
Dit zal in het staatsblad gestaan hebben, al wat in het staatsblad staat of gestaan heeft word veronderstelt geweten te zijn .

30 jaar geleden zei een controleur, je bent verplicht dit te kennen, je heeft het recht om elke dag het staatsblad te gaan inzien op het gemeentehuis !
ja nu bestaat geen papieren versie niet meer en is gratis te raadplegen op het net.

Ik raadpleeg elke dag het staatsblad, lees enkel wat me aanbelang, dus zeer veel dagen niks ! :lol: :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 06 jun 2019 17:11

Dit is m.i. toch iets dat af en toe onder de aandacht wordt gebracht, cf. stervoetballers die met een Luxemburgse nummerplaat rondrijden.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 06 jun 2019 17:57

De algemene regel is dat men als inwoner van België (en sommige andere EU landen) NIET mag rondrijden met een voertuig ingeschreven in het buitenland.

Als u wil gebruik maken van een uitzondering daarop, moet u ook de bijhorende regels daarvoor volgen .

Chris173
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 jun 2019 18:17

Ik ben blij voor sommigen op dit forum dat ze alle regels en wetten kennen.
Niettegenstaande is het dan toch weeral vreemd dat ze op de rechtbank zulke achterstand hebben terwijl er blijkbaar zoveel mensen rondlopen met de nodige kennis en die tevens regelmatig het staatsblad lezen.
...gewoon opletten dat men niet heiliger wordt dan de paus ...

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#11 , 06 jun 2019 19:54

Niemand beweert op de hoogte te zijn van alle ‘wetten en regels’. Dat is onmogelijk.

Echter wordt het principe ‘dat wist ik niet’ simpelweg niet aanvaard als excuus. Het zou het hele systeem ondermijnen. Dat is niet typisch Belgisch, bijna alle rechtssystemen die ik ken gebruiken de adagia ‘ignorance of law is no excuse’ of varianten. De Engelse versie is beter dan de ‘iedereen wordt geacht de wet te kennen’. Er is geen plicht tot het kennen van de wet, het is enkel geen geldig excuus.

Overigens is het staatsblad niet voldoende. U zou dan ook de regelgeving van de provincies, de gemeenten, de internationale verdragen en de doctrine moeten raadplegen als u ‘alle wetten en regels’ wil kennen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

LeenW
Berichten: 12824

#12 , 06 jun 2019 20:06

Maar mijn grootste vraag blijft: Hoe kan een gewone werkmens dit weten ??
Los van alles wat hierboven (zeer correct) vermeld wordt, hebt u er zelf nooit vragen bij gesteld dat u geen belasting moet betalen met uw nummerplaat terwijl uw buurman dat wel moet? En nooit verder nagedacht dat er daar misschien wat voorwaarden aan gekoppeld zijn om fraude tegen te gaan?

Franciscus
Berichten: 38587

#13 , 06 jun 2019 22:30

U hoeft niet alle wetten te kennen wel diegene die u normaal zou moeten kennen. De reglementen van uw gemeente - weg en verkeersregels ( van vliegtuigen of boten hoeft dat niet). Regels rond strafrechtelijke feiten en burgerlijke feiten enz enz... maar bv de finesse van vb spitsfiscaliteit hoeft u niet te kennen.

Mathieu Rutten

#14 , 06 jun 2019 22:38

De Belgische werknemer moet de wagen hoofdzakelijk voor beroepsdoeleinden gebruiken. De partner is geen werknemer van bedoelde firma.

Aanwezigheid van bepaalde documenten in een buitenlandse bedrijfswagen
Auteur: Peggy Criel
Datum: wo, 22/10/2014
Belgische inwoners die een bedrijfswagen voor beroepsdoeleinden ter beschikking krijgen van een buitenlandse werkgever moeten sedert 1 oktober 2014 een aantal documenten in hun wagen hebben. Enkel indien deze documenten aanwezig zijn moet het voertuig niet worden ingeschreven in België.

Principe
Belgische inwoners die voertuigen (personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik, minibussen, terreinwagens) gebruiken moeten deze inschrijven in het repertorium van de voertuigen. Deze verplichting geldt ook voor voertuigen die reeds in het buitenland zijn ingeschreven.
Uitzondering
De inschrijving in België van voertuigen die reeds in het buitenland zijn ingeschreven is niet verplicht wanneer de wagen aan een Belgische inwoner ter beschikking wordt gesteld door een buitenlandse werkgever. De Belgische inwoner moet het voertuig hoofdzakelijk voor beroepsdoeleinden gebruiken.
Tot en met 30 september 2014 moest een btw-attest in de wagen aanwezig zijn om de inschrijving van de wagen in België te vermijden. Dit attest voor ‘niet belastbare ter beschikking stelling’ werd afgeleverd door de btw-administratie na het overleggen van een aantal documenten. De verplichting om het btw-attest aan boord van de wagen te hebben is afgeschaft sedert 1 oktober 2014. Bestaande attesten verliezen hun waarde. Lopende aanvragen zullen niet meer behandeld worden.
Sedert 1 oktober 2014 moeten de wagens niet worden ingeschreven op voorwaarde dat de volgende documenten steeds aanwezig zijn in de wagen:
• een kopie van de arbeidsovereenkomst met de buitenlandse werkgever;
• een document waaruit blijkt dat de buitenlandse werkgever het voertuig ter beschikking heeft gesteld.
Opmerking
Deze wijziging heeft geen enkele invloed op de berekening van het belastbaar voordeel van alle aard in hoofde van de werknemer en/of de berekening van de CO2-bijdrage die de werkgever moet betalen. Indien de bedrijfswagen voor privédoeleinden wordt gebruikt, moet het voordeel van alle worden berekend indien het voordeel belastbaar is in België. De CO2-bijdrage moet worden berekend van zodra het loon van de werknemer onderworpen is aan Belgische sociale zekerheidsbijdragen.
Bron: Koninklijk besluit van 18 juni 2014 tot wijziging van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, BS 5 september 2014.
Auteur: Peggy Criel
22/10/2014

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”