Aankoop woning met gedeelte voor bijberoep

Kay
Topic Starter

Aankoop woning met gedeelte voor bijberoep

#1 , 18 jun 2008 22:57

Ik oefen al enkele jaren een bijberoep uit en ben van plan een woning aan te kopen. Een gedeelte van die woning (1/4 of 1/5) zou ik gebruiken voor mijn bijberoep. Moet ik hiermee rekening houden voor ik papieren onderteken i.v.m. de aankoop? Dient er een clausule opgenomen te worden op de akte waarin het bijberoep vermeld wordt?

En ook nog: hoe zit het met de fiscale aftrek? Kan ik een gedeelte van de hypotheek afschrijven?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wingman

#2 , 19 jun 2008 12:03

Huis volledig privé kopen en een deel verhuren aan uw zelfstandigheid !
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

kvk

#3 , 19 jun 2008 17:02

Verhuren aan jezelf kan niet. Verhuurder en huurder kunnen niet dezelfde persoon zijn. Huis privé aankopen. Kosten betreffende het huis voor het beroepsmatig gedeelte in kosten steken. Aankoopprijs van het huis (incl. registratierechten, notariskosten, ...) voor het beroepsmatig deel afschrijven over een fiscaal aanvaardbare periode (voor woning: 33 jaar).
Intrest van uw woonlening voor beroepsmatig deel in kosten steken.
Ook kosten van verwarming, water, elektriciteit, onroerende voorheffing, ... voor beroepsmatig deel in kosten steken.
Beroepsmatig deel is wel tegenover fiscus VOOR DISCUSSIE VATBAAR.
Moet beroepsmatig deel voldoende kunnen aantonen en bewijzen.

Reclame

Kay
Topic Starter

#4 , 19 jun 2008 21:06

Verhuren aan jezelf kan niet. Verhuurder en huurder kunnen niet dezelfde persoon zijn. Huis privé aankopen. Kosten betreffende het huis voor het beroepsmatig gedeelte in kosten steken. Aankoopprijs van het huis (incl. registratierechten, notariskosten, ...) voor het beroepsmatig deel afschrijven over een fiscaal aanvaardbare periode (voor woning: 33 jaar).
Intrest van uw woonlening voor beroepsmatig deel in kosten steken.
Ook kosten van verwarming, water, elektriciteit, onroerende voorheffing, ... voor beroepsmatig deel in kosten steken.
Beroepsmatig deel is wel tegenover fiscus VOOR DISCUSSIE VATBAAR.
Dank je wel, kvk! Ik heb nochtans ook al van zelfstandigen gehoord dat je in zo'n geval 'van jezelf huurt'. Maar mss is dat gewoon een manier van spreken en bedoelen ze wel degelijk de regeling die je hierboven schreef.

Kay
Topic Starter

#5 , 19 jun 2008 21:28

Ik weet dat dit idd een heikele kwestie is. Maar hoe kun je op zoiets ter goeder trouw een cijfer plakken? Hoe kan de fiscus eigenlijk bepalen of je 15, 20 of 25 procent 'beroepsmatig deel' hebt?

Stel: ik werk in het weekend 12 uur voor mijn bijberoep. In de week werk ik fulltime buitenshuis en op een weekavond werk ik ook nog twee uurtjes voor mijn bijberoep. Dan kom je uit op 22 uur per week. Moet ik die 22 u dan zien als een deel van de uren dat ik daadwerkelijk thuis ben? Mag ik m.a.w. de uren dat ik op het werk ben aftrekken van mijn totaal aantal uren (totaal = inclusief bijberoepuren en privéuren)?

kvk

#6 , 20 jun 2008 08:24

Normaal wordt gekeken naar het deel in de totale bewoonbare oppervlakte dat door u beroepsmatig wordt gebruikt. Bijvoorbeeld gebruikt u uw kantoorruimte in uw woning "uitsluitend" voor uw bijberoep. Stel dat dit 10% is, dan zou u 10% van al uw kosten m.b.t. uw woning in kosten kunnen steken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”