Verhuizen halfweg aanslagjaar, enkele vragen

Koen91
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verhuizen halfweg aanslagjaar, enkele vragen

#1 , 28 mei 2019 16:11

Ik zou volgende maand naar Nederland willen verhuizen omdat ik daar als ZZP’er een pak meer over houd na belastingen dan met een Belgische eenmanszaak.

Nu vraag ik me af welke gevolgen het heeft als ik midden het aanslagjaar verhuis? Momenteel werk ik nog in loondienst in België.

Ik heb zelf al wat opgezocht en vond daarbij: “De gemeente waar u effectief woont op 1 januari van het aanslagjaar, is bepalend wat het tarief gemeentebelasting betreft.“

Hoe gaat dit dan in de realiteit? Reken ik bij vertrek af met de belastingdienst voor de periode 1 januari tot de dag dat ik vertrek? Moet ik nadien voor dit aanslagjaar ook nog een belastingaangifte doen in België en betaal ik hier gemeentebelasting op wat ik het resterende jaar in Nederland verdien? Bijkomstig krijg ik dit jaar ook wat terug van de belastingen, gebeurt dit nog steeds op het einde van het jaar en moet ik daarvoor mijn Belgische rekening houden of word dit afgerekend bij vertrek?

Ook zou ik maandelijks enkele dagen opdrachten uitvoeren voor een Belgische opdrachtgever, plaatsen van tuinhuizen en carports, wat in België onder schrijnwerkerij valt en niet onder bouw. Klopt het dat ik daarvoor de Limosa aanvraag van 1 jaar kan doen of moet ik toch elke werkdag die aanvraag doen?

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 28 mei 2019 22:06

Aangifte personenbelasting moet je indienen binnen de 3 maanden na vertrek. Belasting betaal je tot die datum in België.

Als je daarna voltijds in Nederland verblijft, zonder Belgische inkomsten, betaal je daar vervolgens belasting. Teruggave zou je dan ook sneller moeten ontvangen. Het kan wel zijn (hangt af van land tot land) dat Nederland je als Nederlands rijksinwoner ziet voor het gehele jaar, maar dan krijgt je een vrijstelling van de in België reeds betaalde belastingen.

Geen idee mbt. Limosa.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”