recuperatie roerende voorheffing op dividenden 2018

hobo
Topic Starter
Berichten: 40

recuperatie roerende voorheffing op dividenden 2018

#1 , 16 mei 2019 12:07

De banken sturen momenteel een attest voor recuperatie van de roerende voorheffing (RV) op dividenden ontvangen in 2018. Bij toekenning van dividenden wordt een RV van 30% door de bank ingehouden. De eerste schijf van € 640 kan men recupereren via de aangifte in de inkomstenbelasting (Vak VII, rubriek A, 1., b).

Is het interessant om deze teruggave van 30% te eisen of is dit niet aan te raden of te omslachtig (zoals een bank mij adviseerde) ?

Met dank voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 16 mei 2019 12:20

Uiteraard is dat interessant, u krijgt de roerende voorheffing die de bank inhield integraal terug via de personenbelasting, met een maximum van 192 €. Daar is niets omslachtig aan, gewoon code 1437 invullen...

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 16 mei 2019 13:18

Het geldt wel niet voor alle dividenden, misschien dat het opzoekwerk "te omslachtig" is bij uw bank?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 16 mei 2019 14:25

Dividenden geïnd via fondsen vallen er niet onder.
Gaat enkel voor aandelen van bedrijven die rechtstreeks in uw bezit zijn. Maar dat lees je eenvoudig af uit de staat van uw effectenrekening + uittreksels van de rekening waarop de dividenden zijn gestort.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 16 mei 2019 17:39

Ook volgende nieuwigheid : code 1072. Laatste van allemaal.

Bent u tussen 10.3.2018 en 31.12.2018 titularis geweest van meer dan één effectenrekening?

Dit moet u aanvinken als dat het geval is, ongeacht het saldo van die rekeningen. Personen, die om de effectentaks te vermijden, hun effecten hebben verdeeld over verschillende banken, zijn er aan voor de moeite.
Eén effectenrekening per partner evenwel is toegelaten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 16 mei 2019 20:21

Ook volgende nieuwigheid : code 1072. Laatste van allemaal.

Bent u tussen 10.3.2018 en 31.12.2018 titularis geweest van meer dan één effectenrekening?

Dit moet u aanvinken als dat het geval is, ongeacht het saldo van die rekeningen. Personen, die om de effectentaks te vermijden, hun effecten hebben verdeeld over verschillende banken, zijn er aan voor de moeite.
Eén effectenrekening per partner evenwel is toegelaten.
Ik heb nochtans recent gehoord dat men deze vraag niet hoeft te beantwoorden omdat de Fiscus deze bevoegdheid niet heeft in het WIB.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 16 mei 2019 20:51

Het is ook een domme vraag. Het is niet omdat men twee of meer effectenrekeningen heeft dat de limiet wordt overschreden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 16 mei 2019 21:28

De personen die aankruisen dat ze méér dan één effectenrekening hebben, hebben grotere kans op controle

( ook al staat er bv. op 7 effectenrekeningen geen eurocent, bij sommige banken krijgt men er een gratis effectenrekening bij )

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 16 mei 2019 21:53

Tellen arco-aandelen als effectenrekening???

Ik veronderstel dat gratis effectenrekeningen waar geen cent op staat niet meetellen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 16 mei 2019 22:52

Tellen arco-aandelen als effectenrekening???

Ik veronderstel dat gratis effectenrekeningen waar geen cent op staat niet meetellen?
Daar zou ik niet van uitgaan ...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 17 mei 2019 20:04

Leen, dat denk ik wel. Zij mogen middelen zoeken om na te gaan of iedereen zijn plichten nakomt ivm. de effectentaks. Personen die hun portefeuille gesplitst hebben om niet te moeten betalen, zullen/kunnen tegen de lamp lopen. Banken moeten geen taks innen als de waarde van de portefeuille bij hen onder die grens zit.
Als zelfs met 7 effectenrekeningen de limiet van 500.000 € niet wordt gehaald, heb je niets te vrezen. Ik zou dan wel denken : welk is de zin of het nut hiervan?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007
Berichten: 1812

#12 , 17 mei 2019 21:07

"Ik zou dan wel denken : welk is de zin of het nut hiervan?"

Omdat bepaalde banken effectief bij het openen van een bankrekening, je automatisch een effectenrekening geven ( voornamelijk internetbanken )
Het hebben maar meerdere ( gratis) bankrekeningen kan handig zijn, voor als er een tijdelijk defect is met je bankkaart of zo, er zijn zelfs banken met gratis creditkaarten.

Zo kan je bv. een bankkaart thuis laten liggen, en 2 bankkaarten in je portfeuille hebben zitten. Verlies je iets, zit je tenminste niet zonder bankkaarten


Of een bank die gestopt is met effectenrekeningen ( bv rabobank.be ) en de effecten automatisch naar een andere bank transfereert ( zelfs waar je geen klant bent ) behalve als je je er tegen zou verzetten.
Die mensen hebben dat jaar ongewild al minstens 2 effectenrekeningen

mbbs1024
Berichten: 474

#13 , 19 mei 2019 01:59

Waarom moet je eigenlijk aangeven dat je meerdere effectenrekeningen hebt, ze weten dat toch want ze krijgen om de zoveel maand een status van de banken binnen om te kijken of je niet boven de 500000€ zit, en ze krijgen ook de door de banken ingehouden 30% tax binnen ?

Dat zouden ze net zoals je loon al vooraf ingevuld is, ook automatisch kunnen in rekening nemen.

jefke007
Berichten: 1812

#14 , 19 mei 2019 07:54

Als er niets te verbergen is, kan het toch ook geen probleem zijn,, om aan te vinken "méér dan 1 effectenrekening"

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 19 mei 2019 11:57

Ik denk dat het een psychologische test is.
Fiscaal-technisch heeft het geen enkel nut.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”