Progressievoorbehoud

rik1953
Topic Starter
Berichten: 24

Progressievoorbehoud

#1 , 15 mei 2019 16:31

Een familielid werkt in het buitenland. (Jemen) Hij heeft alle buitenlandse inkomsten aangegeven zoals het hoort. Hij ontvangt nu een belastingsbrief met een berekening alsof hij in Belgie werkt. Hij werkt in een land (Jemen) waar geen verdrag mee bestaat. Ik neem aan uit onderstaande tekst dat dan rubriek 2 geldt. Ik merk dat men de belasting berekend heeft volgens rubriek 1. Moet dan de Belgische belasting niet met 50 % verminderd worden ? Of begrijp ik het verkeerd.

Ik vind deze tekst :

België geeft u een vrijstelling op uw buitenlands loon

1.België doet dat door bezoldigingen uit landen waarmee het een verdrag heeft afgesloten, vrij te stellen met progressievoorbehoud. Dat wil zeggen: u betaalt er bij ons geen bijkomende belasting meer op. Maar om te bepalen welk tarief u verschuldigd bent op uw Belgische loon en uw andere Belgische inkomsten, worden de buitenlandse inkomsten toch meegerekend, zodat deze inkomsten wel in een hogere progressieve schijf belast worden. Of beter gezegd: u wordt in dezelfde schijf belast, alsof deze buitenlandse inkomsten ook Belgische inkomsten zouden zijn geweest.

2. Soms is er geen verdrag
Als u uw buitenlands loon heeft verworven in een land waar België geen verdrag mee heeft, gelden er andere regels: België zal dan wel belasten, maar de belasting die er voor verschuldigd is, wordt verminderd tot de helft. In dit geval betaalt u dus wel dubbele belasting.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rik1953
Topic Starter
Berichten: 24

#2 , 17 mei 2019 14:57

Intussen heb ik de bovenstaande materie begrepen.
Rest nog 1 vraag. Weet iemand het antwoord ?

Mijn familielid werkt voor een Zwitserse firma in Jemen.
Hoe moet ik de volgende zin begrijpen :
Als u uw buitenlands loon heeft verworven in een land waar België geen verdrag mee heeft, gelden er andere regels

Val je dan onder bovenstaande regel 1 of 2 maw in welk land denkt de Belgische fiscus dan dat het loon verworven is ? In Zwitserland waar het loon wordt uitbetaald of in Jemen waar gewerkt wordt ?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”