btw fraude of niet

Maxymo
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

btw fraude of niet

#1 , 15 mei 2019 15:03

Ruikt dit niet naar BTW fraude?
Persoon die als zelfstandig plaatser hersteller werkt voor een elektrozaak bied onder sportkameraden volgende aan.
Indien ze een toestel nodig hebben kunnen ze dat aan hem bestellen. De zelfstandige besteld dat toestel bij de zaak waarvoor hij gaat plaatsen en herstellingen doet, en krijgt dan nog een korting ook.De zelfstandige betaald de btw cash terug aan diegene in de sportclub die het toestel besteld heeft bij hem. Ik dacht wel vernomen te hebben op voorwaarde dat hij het btw bonnetje mocht houden. Naar wat ik gehoord heb doet hij dit veelvuldig. Wat wint die man hierbij of welk voordeel geeft dit aan hem.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2019 15:15

BTW bonnetje Elektrozaak ????

Dit ruikt eerder naar gestolen goederen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 15 mei 2019 15:42

In het begin ben ik mee, de man kan een korting krijgen bij een zaak waar hij voor werkt er verkoopt door, allemaal ok tot daar. Maar dan snap ik het niet meer, de btw kan hij zelf terugvragen bij de aankoop. Een btw bonnetje is iets van de horeca, dus ook geen idee wat dat erbij komt doen.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mei 2019 17:01

Even kort resumeren dat ik volledig het verhaal snap:

De man koopt aan op zijn zaak.
Ontvangt de factuur en stopt deze in zijn boekhouding.
Zijn btw kan hij terugvorderen.
Hij verkoopt dit apparaat aan een particulier en betaald hem btw cash terug.

Het enige wat ik hieruit kan opmaken is dat de man zijn boekhouding vol kosten voor elektro zal zitten die hij niet meer in bezit heeft en nog minder zal kunnen verklaren. Hij denkt hiermee op lange termijn geld uit zijn vennootschap te halen zonder belast te worden. Zodra hij één keer controle heeft zal hij het minder enthousiast verkondigen.

Maxymo
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2019 13:31

Met BTW bonnetje bedoelde ik het aankoopfactuurtje. Heb gisteren nog eens geluisterd en blijkbaar is er ook een persoon in de club die ook een gereedschap heeft aangekocht via deze manier. Verder heb ik nog verhalen gehoord die niet door de beugel kunnen volgens mij. Misschien moet ik hier maar eens werk van maken want deze man heeft mij in het verleden financieel enorm bedrogen en heb er geen cent van terug gezien.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 16 mei 2019 14:07

Zou het kunnen dat... :

Een bekende elektrozaak (ook andere zaken trouwens, bv autos...)adverteert regelmatig dat ze "de BTW terugbetalen" gedurende een zekere periode.

Komt er gewoon op neer dat ze een korting geven van ongeveer 21% , en ook voor de rest volledig in orde werken met BTW regelingen. Handelaar blij met de omzet, koper blij met zijn buitenkans, iedereen gelukkig dus, en geen vuiltje aan de lucht.

Dan koopt uw zelfstandig plaatser aan met een korting van 40 of 50% , en verkoopt met 21% korting. Als hij het zo aan boord legt zie ik geen bezwaar. U wel?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 16 mei 2019 14:22

Ik wou hetzelfde antwoord geven als bosprocureur, nu niet meer nodig.
Ik zie niet direct fraude in het verhaal.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 17 mei 2019 13:56

Misschien moet ik hier maar eens werk van maken want deze man heeft mij in het verleden financieel enorm bedrogen en heb er geen cent van terug gezien.
Misschien zou u beter bezig zijn met productieve dingen dan met de zaken van iemand anders. Als hij zit te foefelen, dan valt dat wel door de mand bij een BTW controle. Als hij niet zit te foefelen, dan zijn het uw zaken niet. Hij kan ook gewoon bij een groothandelaar scherpe prijzen bedingen, maar het zo "verkopen" aan de mensen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 mei 2019 11:00

Wat gaat TS doen in geval hij de 2 jaar garantie moet aanspreken op het toestel bij defect ? Geen factuur of kasbon ontvangen ?

Wat bij schermbreuk TV bij de verzekeringsmij. ?

Volgens mij krijgt hij een korting tussen de 30 - 40 % bij zijn opdrachtgever. Factuur in zijn boekhouding, 21 % BTW te recupereren van BTW.
Geeft klant zo gezegd 21 % korting; maar voor hem blijft het 30 - 40% want moet geen BTW van de klant betalen aan BTW.
Waarschijnlijk de toestellen geboekt onder reserveonderdelen of dergelijke.

Best weg blijven van zulke schijn zelfstandigen.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 mei 2019 11:03

Father b, dit lijkt mij ook de meest plausibele verklaring.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 22 mei 2019 15:33

Dat zou inderdaad ook kunnen.

Maar dan is die persoon toch enorm dom bezig. Morgen of volgend jaar of… moet er daar eens een bom ontploffen. Het is voldoende dat een klant die zijn garantie niet krijgt zich wat gaat beklagen en…

En dan hangt hij gegarandeerd. Btw is niet echt mals met zo’n zaken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”