Belastingaangifte 2019, verbetering

savantas
Topic Starter
Berichten: 27

Belastingaangifte 2019, verbetering

#1 , 11 mei 2019 01:19

Ik vulde onlangs mijn aangifte in via tax on web, waarbij ik ook de codes 1437 (roerende voorheffing dividenden) en 1254 (terugbetaling woon- werkverkeer) invulde, en stuurde deze door.
Een dag later kreeg ik een brief met de vraag om buitenlandse rekeningen aan te geven (heb een N26 rekening, en een bij Bunq in NL). Ik deed dit en stuurde de verbeterde aangifte door, denkende dat de rest die werd doorgestuurd hetzelfde zou blijven.
Nu, bij nazicht, blijken al de gegevens die ik invulde bij hogergenemde codes verdwenen. Mijn enige verbetering is opgebruikt.
Heeft hier iemand ervaring met zoiets, ik ga maandag sowieso langs bij het belastingkantoor, in de hoop dat ze dit daar toch nog willen rechtzetten.
Ik had waarschijnlijk beter moeten opletten, is toch een onaangename vaststelling.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
savantas
Topic Starter
Berichten: 27

#2 , 15 mei 2019 12:03

Langs geweest; ze willen/kunnen dit op het belastingkantoor niet meer rechtzetten. Vrijstellingen blijven blanco en ik ben de centen kwijt.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2019 12:13

Zeker een bezwaarschrift indienen. Met goede uiteenzetting van uw argumenten.
Verbazend is dat u een dag later al een brief kreeg ( belastingen supersonisch snel ? ).
U kunt ook antwoorden op de brief met uw opmerkingen.
Bij Taxonweb steeds oppassen : foutenmarge ?? gegevens die verdwijnen andere die plots verschijnen.
Heb al het een en ander zien gebeuren op taxonweb ( ook voor anderen ).
Goede raad nooit te snel invullen langs taxonweb ( beginfaze gewoonlijk nog vol fouten ).

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 15 mei 2019 12:17

"Verbazend is dat u een dag later al een brief kreeg ( belastingen supersonisch snel ? "

toeval waarschijnlijk, ze zouden 200 000,00 brieven aan het sturen zijn naar mensen die dat "vergeten " te vermelden hebben


https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... ening.html

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mei 2019 13:14

Inderdaad Jefke, zij zijn er volop mee bezit met die buitenlandse inkomsten. Wat ik het ergste vind; een familielid heeft er ook zo eentje gekregen. Ik heb persoonlijk contact genomen met de FOD Financiën, en ze weten zelf niet de juiste methode om in te vullen en correct te zijn.
Heb ook eens goed die regels van de FOD door genomen. De regels zelf en hun opmerkingen in de brief spreken elkaar tegen. Om niet te spreken wat, waar en hoe invullen en dikwijls de ingewikkelde constructie om dubbele belastingen ( België, EU landen … ) gedeeltelijk te recupereren.

Om dan nog niet te spreken over de vakken : Intresten, hypotheekleningen, pensioensparen ...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 15 mei 2019 13:22

Het is nochtans zeer eenvoudig!
3 zaken doen:
1. Onder roerende inkomsten de verplicht aan te geven inkomsten vermelden.
2. Vermelden dat men een rekening in buitenland heeft + het land, zonder details van de rekening.
3. Bij het meldpunt van de NBB de details van de rekening aanmelden.

Dit is helemaal niet nieuw. Sinds mensengeheugenis is men verplicht zijn buitenlandse inkomsten aan te geven, dus ook die uit kapitaal.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 mei 2019 13:58

#6 Asperger

Wat te doen met de vrijstelling van € 640.00 ? Indien minder dan € 640.00 niet aangeven; maar men krijgt toch een brief van FOD. Wat te doen met de dubbele roerende voorheffing België, buitenland. Heeft u de procedure om aanslagvermindering te krijgen bij de dubbele belasting al eens bekeken.
Men moet het zelf doen en hoe ?? Bij de bank in het buitenland of in België : wordt zelfs aangeraden het niet te doen wegens de hoge kosten die de banken of de inventieve constructies aanrekenen.
Dan landen met een overeenkomst met België en landen zonder.
Aangifte netto of bruto dividenden.
Buitenlandse banken of dividenden constructies; zenden na 2-3 jaar gegevens door. Dat is nu onlangs gebeurd, zodat de FOD nu talrijke brieven stuurt.
Belangrijke vraag is : is de buitenlandse R.V. 30 % niet voldoende Belgische staat ? Dat u ook nog eens 30% moet innen ?

Aangifte NBB : enkel rijksregister nr. + Naam benaming instelling + adres land van opening + handtekening

VAK VII : brengt soelaas ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 15 mei 2019 14:12

1. de vrijstelling TOT (niet "van") 640 EUR dividendinkomsten: tot 640 EUR inkomsten zijn vrijgesteld. Aan u om ervan gebruik te maken of niet. Een brief gaan ze u er niet voor sturen!
2. de procedure om buitenlandse roerende voorheffing (gedeeltelijk) terug te trekken is geen zaak van de fiscus; daarvoor moet u zelf zorgen, hetzij via uw bank, hetzij via buitenlandse bank, hetzij via fiscale vertegenwoordiger in het buitenland
3. de in B aan te geven bedragen zijn voor aftrek van eender welke kost
4. voor de B fiscus maakt het geen enkel verschil of in het buitenland al dan niet roerende voorheffing werd ingehouden; u kunt opteren om te beleggen in een land zonder roerende voorheffing (bv. Luxemburg); zo vermijdt u de dubbele belasting op elegante wijze

ps: buitenlandse banken in de EU zenden JAARLIJKS die gegevens door, niet om de xx jaar!!!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mei 2019 14:47

#8
Geval waarover ik sprak, kreeg de gegevens van 2017 ( voor inkomsten 2017 slechts door in april 2019 en dan nog langs de FOD Brussel ). Het handelt hier wel om dividenden.
Bedrag ging om minder dan € 640.00 en krijgt in april 2019 wel een schrijven, dat die moesten aangegeven worden.
Het hangt ook af van de opgezette constructies ( bv. dividenden van aandelen verkregen van de werkgever
uitgegeven in een constructie in land A en firma met zetel in land B en vestiging in België ). Land A heeft overeenkomst met België maar niet met land B.

Uw punt 4 is correct, maar hangt af van de situatie ( zoals hierboven ).
Punt 2 is ook correct. Maar of ik het een logische en eerlijke handelswijze van de fiscus is, heb ik veel vragen bij ( zij zorgen voor het probleem en de belastingplichtige mag het oplossen ).

En dan nog de 125 blz. bijlagen uitleg bij de aangifte ?

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 15 mei 2019 14:50

Blijkbaar zijn er al minstens 200 000 belastingplichtigen die elk jaar "vergeten"

om aan te vinden op hun belastingbrief dat ze een rekening in het buitenland hebben
( zelfs als staat er niks op dan moet het nog aangevinkt worden )

savantas
Topic Starter
Berichten: 27

#11 , 15 mei 2019 14:59

Die brief een dag later zal inderdaad toevallig geweest zijn, ik ga in het vervolg minder snel zijn met tax on web, dat staat vast :)
Deze 'buitenlandse rekeningen' zijn 1 bij N26 (gekoppeld aan een mastercard), en 1 bij Binq bank, ik opende die om ideal te kunnen gebruiken. Zij deelden zelf de gegevens met CRS, ik kreeg die brief omdat ik deze rekeningen niet had aangevinkt in de aangifte.
Een bezwaarschrift ga ik wel overwegen, op het belastingkantoor tilde men er niet zo zwaar aan, maar het gaat toch om mijn centen, en mijn vraag was terecht. Dit zouden ze toch daar moeten kunnen rechtzetten.

Fons54
Berichten: 445

#12 , 15 mei 2019 15:02

Kan je via tax on web 1 verbetering doen?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 mei 2019 15:05

Fons54,
Inderdaad men kan er een verbetering op doen.

savantas
Topic Starter
Berichten: 27

#14 , 15 mei 2019 15:06

1 verbetering ja Fons, die heb ik dus gebruikt om die vakjes van buitenlandse rekeningen aan te vinken.
Hoewel, verbetering is in mijn geval niet het juiste woord lol.

Fons54
Berichten: 445

#15 , 15 mei 2019 15:08

Fons54,
Inderdaad men kan er een verbetering op doen.
Ik betaal nu de sociale bijdragen van mijn zelfstandige activiteit in 2003 af. Ik kreeg een fiscaal attest, maar heb deze dus niet ingevuld voor inkomstenjaar 2018. Ik kan dit dus alsnog doen online??

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”