verhuur woning belasting op geïndexeerd KI (personenbelasting)

troca
Topic Starter
Berichten: 3

verhuur woning belasting op geïndexeerd KI (personenbelasting)

#1 , 09 mei 2019 15:15

Ik verhuur samen met 2 andere personen de woning die we met zijn drieën bij het overlijden van mijn moeder hebben geërfd. We zijn alle 3 (voor 1/3) volle eigenaar van deze woning. De woning wordt enkel gebruikt voor privédoeleinden. Ik huur zelf een andere woning waarin ik woon en ik heb geen andere eigendommen. Mijn vraag is nu, of ik in mijn personenbelasting belast zal worden op 1/3 van het geïndexeerde KI van de verhuurde woning en of ik dit moet aangeven? Of krijg ik een vrijstelling, omdat ik zelf een woning huur en geen andere eigendom heb?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 09 mei 2019 16:53

Ook al huur je, je moet het KI van je niet-gezinswoning declareren in rubriek 1109/1209. (1/3e in uw casus). De fiscus zal je wel een naslagbiljet met boete sturen als je t vergeet aan te geven.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 mei 2019 19:45

Ik opteer voor code 1106/2106.

U noteert 1/3 van het KI. Dat wordt dan geïndexeerd aan iets meer dan 170 %? en dan wordt nog 40 % bij geteld. Dat bedrag wordt bij uw inkomen geteld. En betaalt u belastingen op.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”