brief gekregen belastingsdienst

CXalculus
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

brief gekregen belastingsdienst

#1 , 09 mei 2019 13:08

Beste,

sinds een jaar of 2 ben ik aangesloten bij een forex trader. Mijn startende kapitaal was 3000 euro gestegen in die 2 jaar naar 3.500 euro, kleine bedragen dus (maar nog steeds veel beter dan de rente op een spaarboekje).

Vorige week kreeg ik een brief van de dienst Fiscaliteit (België) met de tekst: " We hebben vernomen dat u in 2017 houder was van één of meer rekeningen of levensverzekeringen in het buitenland". "Voor het jaar 2017 passen we een tolerantie toe en leggen we geen boete op, maar deze tolerantie geld niet voor het jaar 2018".

In de brief dus ook de vraag dat ik deze rekening moet aangeven voor het aanslagjaar 2018. Als het om deze kleine bedragen/winst gaat, zal ik hier belastingen op moeten betalen (hoeveel?) of is het enkel de vraag deze rekening aan te geven door vadertje staat?

mvg. Tony

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 mei 2019 13:15

Als die rekening intresten heeft opgebracht moet u die in de passende rubriek (roerende inkomsten) van uw belastingaangifte vermelden.
Ook het bestaan van de rekening vermelden + het land. Zonder rekeningnummer.

U moet die rekening ook verplicht aanmelden bij de NBB, MET rekeningnummerr!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2019 14:08

U bent niet alleen, de FOD Financiën is er volop mee bezig. Intresten en dividenden moeten aangegeven worden. Is zoals Asperger zegt.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 09 mei 2019 19:54

U moet in vak XIV code 1075 aanvinken , en de gevraagde info ( naam en land) vermelden. Verder moet u één en andere meedelen aan de NBB. Dit kan u hier :
https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... rekeningen

Dit staat los van wel of niet belastingen betalen op die rekening. Zijn dat intresten of kapitaalswinsten?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

CXalculus
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2019 12:31

Allen dank voor de informatieve reacties.

Ik heb zelf geen idee of het kapitaalwinsten zijn of intresten, Hoe weet ik dit?

mvg.
Tony

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 10 mei 2019 13:00

Intrest -> je leent geld aan iemand en krijgt daar een vergoeding voor. Bijvoorbeeld spaarboekje, lening aan vriend of bedrijf, etc

Kapitaalwinsten zijn winsten uit kopen en verkopen met meerwaarde. Je koopt een schilderij voor €1,000 en verkoopt 2 maanden later voor €2,000.

CXalculus
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mei 2019 11:47

Dank voor de verduidelijking,

dan zijn het wel degelijk kapitaalwinsten waar ik hierover info vraag.

mvg. Tony

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”