Belasting op vergoeding serviceflat.

Friedbusser
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belasting op vergoeding serviceflat.

#1 , 08 mei 2019 18:18

Hallo,
Ik bezit al enige jaren een serviceflat.
Deze flat wordt ter beschikking gesteld aan een vzw. Dit is zo betekend bij de notaris.
De vzw int hier huur op en ik krijg van deze vzw hiervoor een vaste vergoeding.
Ik heb zelf geen huurovereenkomst met een huurder dat heeft de VZW.
De flat is vrijgesteld van K.I. volgens een vlaams decreet en dat heeft de fiscus aanvaard.

Nu kreeg ik dit schrijven van de dossierbeheerder.

In de discussie omtrent het al dan niet belasten in de personenbelasting van de serviceflat gelegen te ..... moet er worden nagegeaan of er voldaan is aan artikel 12,§1 W.I.B. 92:

§ 1. Vrijgesteld zijn de inkomsten van onroerende goederen of delen van onroerende goederen gelegen in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte die een belastingplichtige of een bewoner zonder winstoogmerk heeft bestemd voor het openbaar uitoefenen van een eredienst of van de vrijzinnige morele dienstverlening, voor onderwijs, voor het vestigen van hospitalen, klinieken, dispensaria, rusthuizen, vakantiehuizen voor kinderen of gepensioneerden, of van andere soortgelijke weldadigheidsinstellingen.

U gelieve mij daarom op te geven welke bestemming er aan het onroerend goed werd gegeven in de jaren 2016 en 2017. Bij verhuring, gelieve de identiteit van de huurder, de betaalde huurprijs en of dit rechtstreeks door belastingplichtigen of via een tussenpersoon werd verhuurd
.

Moet ik deze inkomsten aangeven in mijn personenbelasting en zo ja, onder welke rubriek.
Mijn boekhouder meent dit te moeten invullen onder rubriek 1106 en/of 2106.

Alvst bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 08 mei 2019 18:32

Uw boekhouder heeft 100 percent gelijk!!!

Er is enkel vrijstelling van onroerende voorheffing niet van aangifte van het KI in 1106/2106.

De tollenaars zijn volop bezig om de stoute jongens en meisjes die deze inkomstenbron hebben verzwegen op te sporen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 09 mei 2019 10:20

De fiscus heeft groot gelijk om actiever en actiever (ongewilde) fraude op te sporen en te remediëren. Dit kan mogelijks belastingsverhogingen voor hen die wel alles eerlijk declareren vermijden...

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”