Verlegde BTW over het hoofd gezien

Queenie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verlegde BTW over het hoofd gezien

#1 , 02 mei 2019 23:11

Hallo,

Ik heb sinds 2 jaar een kleinschalige webshop in bijberoep met vrijstelling van BTW. Het grootste deel van de materialen die ik nodig heb om mijn producten te maken, koop ik in Nederland of Duitsland. Vermits het steeds om kleine bedragen gaat, is mij door mijn boekhouder aangeraden om mijn BTW nummer nooit door te geven bij bestellingen in het buitenland en de BTW gewoon in dat land te betalen.

Tot nu toe dacht ik dat dat in orde was. Maar nu blijkt dat het bedrijf dat de online betalingen van mijn webshop regelt, factureert vanuit Nederland en niet vanuit België zoals ik altijd gedacht heb. De eerste factuur van hen is van januari 2017. Ik krijg maandelijks een factuur en dit gaat om bedragen van tussen 1 en 3 euro. De BTW wordt telkens verlegd maar omdat ik er altijd van ben uitgegaan dat de facturen vanuit België kwamen is mij dit nooit opgevallen tot nu toe (stom van mij, weet ik, hoef ik ook geen commentaar op) en heb ik ook nooit een bijzondere belastingaangifte ingediend.

Nu is mijn vraag wat de gevolgen zijn. Kan dit nog rechtgezet worden? Wat zijn de boetes hiervoor? Zijn dat sowieso monsterboetes of is daar enige redelijkheid in omdat het om zeer kleine bedragen gaat? Kan ik aan dat bedrijf nog vragen om de facturen te corrigeren en alsnog de btw in Nederland te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 03 mei 2019 13:17

Hallo,

Ik heb sinds 2 jaar een kleinschalige webshop in bijberoep met vrijstelling van BTW. Het grootste deel van de materialen die ik nodig heb om mijn producten te maken, koop ik in Nederland of Duitsland. Vermits het steeds om kleine bedragen gaat, is mij door mijn boekhouder aangeraden om mijn BTW nummer nooit door te geven bij bestellingen in het buitenland en de BTW gewoon in dat land te betalen.

Tot nu toe dacht ik dat dat in orde was. Maar nu blijkt dat het bedrijf dat de online betalingen van mijn webshop regelt, factureert vanuit Nederland en niet vanuit België zoals ik altijd gedacht heb. De eerste factuur van hen is van januari 2017. Ik krijg maandelijks een factuur en dit gaat om bedragen van tussen 1 en 3 euro. De BTW wordt telkens verlegd maar omdat ik er altijd van ben uitgegaan dat de facturen vanuit België kwamen is mij dit nooit opgevallen tot nu toe (stom van mij, weet ik, hoef ik ook geen commentaar op) en heb ik ook nooit een bijzondere belastingaangifte ingediend.

Nu is mijn vraag wat de gevolgen zijn. Kan dit nog rechtgezet worden? Wat zijn de boetes hiervoor? Zijn dat sowieso monsterboetes of is daar enige redelijkheid in omdat het om zeer kleine bedragen gaat? Kan ik aan dat bedrijf nog vragen om de facturen te corrigeren en alsnog de btw in Nederland te betalen?
Bedrijf gaat dat niet meer veranderen, zij hebben dit ook al in hun intracommunautaire opgave gezet. Best zo snel mogelijk indienen en hopen op begrip. U kan ook altijd schrijven voor kwijtschelding van die boete mits eerste overtreding.

guy263202
Berichten: 163

#3 , 24 mei 2019 06:04

Neem onmiddellijk alle facturen op in uw btw aangifte en betaal op de totaalsom 21 proc. Btw die je dus onmiddellijk doorstort aan de Belgische staat. Bij btw controle verwijs je daar naar.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2019 11:04

Hallo,

Ik heb sinds 2 jaar een kleinschalige webshop in bijberoep met vrijstelling van BTW. Het grootste deel van de materialen die ik nodig heb om mijn producten te maken, koop ik in Nederland of Duitsland. Vermits het steeds om kleine bedragen gaat, is mij door mijn boekhouder aangeraden om mijn BTW nummer nooit door te geven bij bestellingen in het buitenland en de BTW gewoon in dat land te betalen.

Tot nu toe dacht ik dat dat in orde was. Maar nu blijkt dat het bedrijf dat de online betalingen van mijn webshop regelt, factureert vanuit Nederland en niet vanuit België zoals ik altijd gedacht heb. De eerste factuur van hen is van januari 2017. Ik krijg maandelijks een factuur en dit gaat om bedragen van tussen 1 en 3 euro. De BTW wordt telkens verlegd maar omdat ik er altijd van ben uitgegaan dat de facturen vanuit België kwamen is mij dit nooit opgevallen tot nu toe (stom van mij, weet ik, hoef ik ook geen commentaar op) en heb ik ook nooit een bijzondere belastingaangifte ingediend.

Nu is mijn vraag wat de gevolgen zijn. Kan dit nog rechtgezet worden? Wat zijn de boetes hiervoor? Zijn dat sowieso monsterboetes of is daar enige redelijkheid in omdat het om zeer kleine bedragen gaat? Kan ik aan dat bedrijf nog vragen om de facturen te corrigeren en alsnog de btw in Nederland te betalen?
Queenie,

Juiste inschatting van uw boekhouder. U heeft vrijstelling BTW, dus betaal gewoon die Nederlandse factuur. Het totaal bedrag kunt u inbrengen in bewijsbare kosten in deel 2 van de belastingaangifte. Zie het probleem niet echt. U betaalt BTW op de Nederlandse factuur, u brengt die niet in mindering bij de BTW.
Uw klanten worden gefactureerd zonder BTW, enkel de totaalprijs gezien uw vrijstelling, uw verkoopprijs is BTW incluis. En bovendien facturen van € 1.00 en € 3.00 ?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”