Verlegde btw

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

Verlegde btw

#1 , 30 apr 2019 15:53

Het gaat omtrent dit artikel dat ik vond.
https://www.codaboekhouders.be/actua/aa ... plichtigen

Hierin zeggen ze dat wanneer je goederen aankoopt in het buitenland (en vrijgesteld bent van btw) je beter wel de btw ginder betaalt.
Het gaat in dat artikel wel om goederen. Zou ditzelfde gelden voor diensten zoals een domeinnaam en hosting die je koopt in Nederland?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 30 apr 2019 18:10

Voor diensten moet je wel je ondernemingsnummer doorgeven, en sowieso een bijzondere BTW-aangifte indienen, en hier de BTW betalen.
In dit geval heb je dus geen keus.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 30 apr 2019 21:44

Bovenstaand antwoord is correct, en zelfs bij goederen ben ik niet akkoord met het artikel. Als er in het buitenland een hoger btw-tarief dan in BE is, verleg je beter.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 30 apr 2019 22:26

Bovenstaand antwoord is correct, en zelfs bij goederen ben ik niet akkoord met het artikel. Als er in het buitenland een hoger btw-tarief dan in BE is, verleg je beter.
Inderdaad, enkele Scandinavische landen die ik dacht aan 25% zitten, Hongarije (slaag me dood wat je er zou kopen) zit zelfs aan 27%.

Wel heel goed opletten, indien je één keer met je ondernemingsnummer in het buitenland iets koopt voor bijvoorbeeld bovenstaande reden (en bijzondere btw aangifte hier doet), dan moet je dat de volgende twee jaar blijven doen, je mag dus dan je volgende intra communautaire aankopen niet meer doen zonder ondernemingsnummer (dus buitenlandse btw incl.). Doe je dit niet, achterstallige BTW aan je been plus 1000€ boete per gemiste bijzondere aangifte!

Dus als je zelf de aangiftes niet kan doen (via Intervat, nochtans niet zo moeilijk) en dit overlaat aan een boekhouder zou je al snel je winst van de (lagere)btw hier te betalen kwijt kunnen zijn aan kosten voor de boekhouder doordat je hem extra werk geeft!

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#5 , 30 apr 2019 23:33

Dus voor iets dat je koopt te waarde van 5euro in het buitenland en je doet geen bijzondere btw aangifte (uit onwetendheid) krijg je 1000e boete. Kan toch niet?

berenod
Berichten: 942

#6 , 01 mei 2019 07:03

Dus voor iets dat je koopt te waarde van 5euro in het buitenland en je doet geen bijzondere btw aangifte (uit onwetendheid) krijg je 1000e boete. Kan toch niet?
Onwetendheid is geen excuus hé.

Wanneer je zelfstandige wordt en je doet zaken zoals intra-communautair aankopen, dan moet je je goed in de materie verdiepen of alles aan je boekhouder overlaten (en hem goed op de hoogte houden van wat je allemaal uitspookt).

Btw boetes zijn zeer hoog in België, klantenlisting vergeten? 3000€! BTW aangifte 1 dag te laat? 100€ (al eens aan mijn been gehad).

Een tijdje terug heeft een minister een versoepeling geëist, die er ook gekomen is. Voor de bijzondere btw aangifte bijvoorbeeld zal nu eerst een herinnering gestuurd worden die je 30 dagen extra tijd geeft om ze in te dienen. Heb je die brief gemist heb je wel pech natuurlijk.

Nu is er tegenwoordig ook wel de mogelijkheid om kwijtschelding te vragen, jobke voor uw boekhouder!

Er zijn een aantal boetes waar je géén kwijtschelding voor kan vragen, waaronder bijvoorbeeld de laattijdige indiening van een gewone BTW aangifte (die 100€ hierboven die ik al eens aan mijn been gehad heb).

De regel is een beetje dat fouten die geen effect hebben op de te betalen btw (bijvoorbeeld iets vergeten in te vullen in vak 00 aangezien je daar toch niet op moet betalen) soepeler behandeld zullen worden vergeleken met fouten die u wel degelijk winst zouden kunnen opleveren.

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 101/search?
https://financien.belgium.be/nl/onderne ... btw/boeten

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mei 2019 08:40

Dus voor iets dat je koopt te waarde van 5euro in het buitenland en je doet geen bijzondere btw aangifte (uit onwetendheid) krijg je 1000e boete. Kan toch niet?
Voor boetes is de waarde van geen belang is dit nu 5€ of 50.000€ dit is gelijk, daar je bijna altijd boetes kan vermijden, een boete krijg je omdat je niet doet wat je zou moeten doen .

En het mopje ik wist dit niet, dit is dikke zever een zelfstandig word geacht de BTW wetgeving te kennen, ken je het niet zoek het dan tenminste op .
,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#8 , 02 mei 2019 17:18

Ok, je kan het voorkomen maar er zijn zoveel details. Enfin. Is trouwens in bijberoep (ik werk full-time). Maximum omzet is 700euro per jaar. Het gaat over een domeinnaam die ik heb gekocht in het buitenland...9euro (zonder btw).
Hoe kan ik die fout dan goedmaken (en die boete vermijden)?

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 02 mei 2019 17:20

Alsnog indienen, dan krijg je enkel boete voor laattijdige indiening (die een pak lager ligt).

berenod
Berichten: 942

#10 , 02 mei 2019 20:17

En ik zou sowieso een verzoek tot kwijtschelding indienen moest je een boete krijgen, kans is dus zeer groot dat die je ze dan niet moet betalen.
Het vergeten van uw allereerste bijzondere aangifte valt onder de boetes die automatisch geannuleerd worden, wanneer aan de voorwaarden zoals hieronder voldaan wordt. Een van die voorwaarden is het individuele en gemotiveerde verzoekschrift tot kwijtschelding, dus zeker schrijven en opsturen (op de brief die je krijgt met de boete zal je het adres normaal gezien terugvinden naar waar die brief moet).
Dus zoals LeenW schrijft, aangifte indienen (en verschuldigde bedrag betalen), en na ontvangst boete de kwijtschelding aanvragen.

Maar, normaal gezien zou je nu eerst een brief moeten krijgen waar je alsnog 30 dagen krijgt om die aangifte te doen, het kan wel redelijk lang duren vooraleer je die brief krijgt, de Belgische BTW weet pas van je intra communautaire aankoop nadat de BTW aangifte van de verkoper in het buitenland volledig verwerkt is (dus waar hij geen btw door stort naar de btw ontvanger van zijn land wegens verkoop buiten zijn land) en het dan bij de Belgische BTW dienst terecht komt.
Voorwaarden
Btw-boetes die na 1 januari 2018 door de lokale controle of door de BBI worden opgelegd, zouden voortaan volledig worden kwijtgescholden. Daarvoor moet wel voldaan zijn aan een aantal voorwaarden:

+ Het gaat om een eerste overtreding van dezelfde aard in een periode van vier jaar.
+ De overtreding werd te goeder trouw begaan. Er wordt steeds goede trouw verondersteld, kwade trouw moet worden aangetoond door de Administratie.
+ Er werd een individueel en gemotiveerd verzoekschrift ingediend.
+ Op het ogenblik van de indiening van het verzoekschrift heeft de belastingplichtige voldaan aan de gesanctioneerde verplichting en zijn alle periodieke aangiftes ingediend.

Concreet betekent dit dat boetes naar aanleiding van bijvoorbeeld het laattijdig indienen van een klantenlisting, het opnemen van een bedrag in een verkeerd rooster van de aangifte zonder impact op de verschuldigde btw of het opnemen van een verkeerde vermelding op de factuur door middel van een verzoekschrift volledig worden kwijtgescholden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”