Virtuele items uit een computer spel - winst uit hobby

juh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Virtuele items uit een computer spel - winst uit hobby

#1 , 23 apr 2019 21:26

Beste,

In het verleden heb ik het spel "Counter-Strike Global Offensive" gespeeld. Hierin kan je door het spelen van het spel gratis items krijgen die een zekere waarde hebben. Momenteel bezit ik voor grofweg 200.000 € waarde aan items adhv de gesloten markt van het spel of 100.000 à 150.000 € indien ik alles zou verzilveren naar mn bankrekening.

- Ik ben Counter-Strike beginnen spelen lang voordat er items met waarde waren (dus was er nooit winst te verwachten). Beginnen spelen in 2008, specifiek CS Global Offensive in 2012 en dan in 2014 werden er vituele items geïntroduceerd die geruild en ook verkocht kunnen worden via de "Steam market". Bijvoorbeeld gedurende de eerste maand dat er virtuele items geïntroceerd waren had ik meer dan 200€ aan items gratis gekregen eenvoudigweg door het spel te spelen.

- Op bepaalde momenten heb ik ook items gekocht met zowel geld uit items die ik gratis gekregen had als ook wat geld uit mijn bankrekening. Bijvoorbeeld in Maart 2014 had ik 300 items gekocht aan 0.19 € het stuk van een tornooi (Katowice 2014) waarvan ik er 49 over heb die ik niet "gebruikt" heb (het zijn ~verbruiksgoederen, virtuele capsules die je éénmaal open kan doen). Deze zijn nu zo'n 750 € het stuk waard op de Steam market.

- Er is steeds al belasting betaald voor de items die ik gekocht had. Op de voorgenoemde items die ik aan 0.19 € het stuk kocht, is inclusief belastingen.

- Op bepaalde momenten heb ik ook virtuele items gekocht en verkocht op de "Steam market", hierop worden er geen belastingen aangerekend.

- De uitgever ("Steam") van het spel en de virtuele markt stelt dat geld binnen het systeem geen echt geld is en bied ook geen mogelijkheden om geld uit het platform te halen (dit kan enkel onderling tussen individuën of derden.

- Er is geen infrastructuur mee gemoeid, enkel mijn persoonlijke PC voor gebruikt.

- In totaal heb ik vele duizenden uren besteed aan het spel te spelen + nog eens extra aan gerelateerde zaken zoals tornooien bekijken en strategiën leren. Dit is aantoonbaar en ik heb ook deelgenomen aan tornooien (duidelijk een hobby).

- Het overgrote deel van de items zijn verkregen tussen 2014 en 2016. Deze staan ondertussen dus "onaangeroerd" op mijn accounts voor enkele jaren (ik speel het spel niet meer sinds eind 2017).

Enkele vernoemde zaken zijn héél duidelijk winst uit hobby (gratis items verkregen door het spel te spelen) maar de moeilijkheid zit hem in het feit dat ik op enkele momenten ook items gekocht heb met mijn eigen geld, items geruild heb voor andere items en ook items gekocht en verkocht heb op de virtuele markt (bv een gratis verkregen item verkocht om een andere te kopen). Alles zit door elkaar gemixt dus zou het héél moeilijk zijn om uit te vissen wat er nu verdient is adhv gratis verkregen items of een item gekocht met echt geld, bovendien is er dan nog eens op een deel gewone aankoop belastingen betaald (tornooi gerelateerde items gekocht rechtstreeks van de uitgever van het spel) maar niet op items die ik op de virtuele markt gekocht had.

Gedachten? Kan dit volledig als winst uit hobby?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 23 apr 2019 21:43

200.000 euro is geen hobby meer, als u dit gaat verkopen wordt u zelfstandige en moet u belastingen betalen. U mag dan uiteraard ook uw kosten inbrengen.

juh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2019 21:58

200.000 euro is geen hobby meer, als u dit gaat verkopen wordt u zelfstandige en moet u belastingen betalen. U mag dan uiteraard ook uw kosten inbrengen.
Dank u. Maar er is in principe toch geen limiet op inkomsten uit hobby? Bijvoorbeeld het duurste item uit het spel was vroeger zo'n 200.000 € waard, wie dat bij toeval zou ontvangen puur door het spel te spelen zou toch geen belasting moeten betalen? Dus enigsinds is het raar dat puur adhv het bedrag bepaald zou worden dat er belastingen dienen betaald te worden.

Persoonlijk ga ik dan liever jaartje naar een land met lagere belastingen gaan studeren terwijl ik alles verkoop :D (waarom niet, dan hou ik meer over en heb ik "gratis" kunnen studeren).

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 23 apr 2019 22:07

200.000 euro is geen hobby meer, als u dit gaat verkopen wordt u zelfstandige en moet u belastingen betalen. U mag dan uiteraard ook uw kosten inbrengen.
Dank u. Maar er is in principe toch geen limiet op inkomsten uit hobby? Bijvoorbeeld het duurste item uit het spel was vroeger zo'n 200.000 € waard, wie dat bij toeval zou ontvangen zou toch geen belasting moeten betalen? Dus enigsinds is het raar dat puur adhv het bedrag bepaald zou worden dat er belastingen dienen betaald te worden.
Niet het bedrag op zich, eenmalige verkoop van die 200.000 kun je inderdaad belastingvrij doen. Maar als je er jaren mee bezig bent op regelmatige basis om er inkomsten uit te halen, is het geen hobby meer, maar een beroepsactiviteit.

juh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2019 22:23

200.000 euro is geen hobby meer, als u dit gaat verkopen wordt u zelfstandige en moet u belastingen betalen. U mag dan uiteraard ook uw kosten inbrengen.
Dank u. Maar er is in principe toch geen limiet op inkomsten uit hobby? Bijvoorbeeld het duurste item uit het spel was vroeger zo'n 200.000 € waard, wie dat bij toeval zou ontvangen zou toch geen belasting moeten betalen? Dus enigsinds is het raar dat puur adhv het bedrag bepaald zou worden dat er belastingen dienen betaald te worden.
Niet het bedrag op zich, eenmalige verkoop van die 200.000 kun je inderdaad belastingvrij doen. Maar als je er jaren mee bezig bent op regelmatige basis om er inkomsten uit te halen, is het geen hobby meer, maar een beroepsactiviteit.
Ok dank u, zo is het duidelijk :).

Dus proberen een koper te vinden voor de hele collectie en dan voor de zekerheid ook nog eens navragen bij de belastingsdienst zelf. Dank u :).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”