Investeringsaftrek telt niet mee bij berekening sociale bijdragen??

Zelfstandige77
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Investeringsaftrek telt niet mee bij berekening sociale bijdragen??

#1 , 23 apr 2019 08:35

Goeiemorgen,

Ik ontving voorbije week een bijzonder onaangename verrassing van mijn sociaal verzekeringskantoor.
Ik zou te weinig sociale bijdragen betaald hebben in 2017. Ze tellen de investeringsaftrek namelijk niet mee als beroepskost voor dat aanslagjaar, dus komen zij op een veel hoger inkomen uit en moet ik daarop de achterstallige sociala bijdragen betalen verhoogd met een fikse 'boete'.

Mijn vraag is:
- Is dit correct dat de investeringsaftrek niet meetelt?
- Indien dit correct blijkt te zijn, hoe is het dan mogelijk dat mijn boekhouder dit niet wist? Ik veronderstel dat mijn boekhouder dit had moeten weten??
- Indien mijn boekhouder dat had kunnen weten: kan ik dan eventueel de verzekering van de boekhouder laten opdraaien voor de 'boete'?

Alvast bedankt voor jullie inlichtingen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2019 08:56

De regel is dat men je sociale bijdragen berekend op basis van je netto belastbaar beroepsinkomen als zelfstandige.

Dus daar is de investeringsaftrek er al vanaf .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Zelfstandige77
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2019 10:26

U bedoelt dus dat men het bedrag zou moeten nemen dat overblijft na investeringsaftrek?

Mijn boekhouder heeft me net laten weten dat de wet sinds 2014 gewijzigd is, en dat de investeringsafrek niet meer afgetrokken mag worden...

Maar ik neem aan dat mijn boekhouder dit dus eigenlijk moest geweten hebben in 2017? En dat ik door fout van mijn boekhouder dus niet aan mijn verplichtingen heb voldaan, dus ook door mijn boekhouder nu verhogingen moet betalen... Kan ik dat op haar verhalen?

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 23 apr 2019 10:45

En dat ik door fout van mijn boekhouder dus niet aan mijn verplichtingen heb voldaan, dus ook door mijn boekhouder nu verhogingen moet betalen... Kan ik dat op haar verhalen?
Neen, dat kan je niet. Je blijft steeds verantwoordelijk voor jouw eigen boekhouding.

Hoedanook, sociale lasten worden steeds berekend op een 'schatting' van het inkomen (hoewel daar nu wel beweging in komt). Na 3 jaar wordt een afrekening gemaakt op basis van de reële inkomsten. P.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2019 11:03

Ik heb voor de zekerheid nog eens gaan zien op internet en al de sociale verzekerings kantoren schrijven het volgende
Je jaarlijkse netto belastbaar beroepsinkomen wordt berekend als volgt:

Je omzet over 1 jaar
- je beroepskosten
- je sociale bijdragen
= je jaarlijks netto belastbaar beroepsinkomen
bron: https://www.xerius.be/nl-be/ik-ben-gest ... -bijdragen

Dus daar zit je investeringsaftrek toch bij dit is toch een beroeps kost mijn gedacht.



Investeringen gedaan tijdens het belastbaar tijdperk dat verbonden is aan inkomstenjaar 2018 (aanslagjaar 2019) en die aan de wettelijke voorwaarden voldoen, geven recht op een investeringsaftrek ten belope van:

A. Natuurlijke personen:

digitale investeringen (*), octrooien, milieuvriendelijke investeringen voor onderzoek en ontwikkeling, energiebesparende investeringen en rookafzuig- of verluchtingssystemen in horeca-inrichtingen
13,5 % als verkregen of tot stand gebracht tot 31.12.2017
20% als verkregen of tot stand gebracht tussen 01.01.2018 en 31.12.2019
20,5 % voor investeringen in beveiliging
andere investeringen
8% als verkregen of tot stand gebracht tot 31.12.2017
20% als verkregen of tot stand gebracht tussen 01.01.2018 en 31.12.2019

B. Vennootschappen:

Alle vennootschappen:
13,5 % voor octrooien (***), energiebesparende investeringen, milieuvriendelijke investeringen voor onderzoek en ontwikkeling (***) en rookafzuig- of verluchtingssystemen in horeca-inrichtingen
3 % voor investeringen ter aanmoediging van het hergebruik van verpakkingen van dranken en nijverheidsproducten

Vennootschappen bedoeld in art. 15, §§ 1 tot 6 van het Wetboek van vennootschappen:
13,5 % voor digitale investeringen
20,5 % voor investeringen in beveiliging
voor andere investeringen dan die vermeld onder B,1 en B,2, eerste en tweede streepje en B,3 (****)
8% als verkregen of tot stand gebracht tot 31.12.2017
20% als verkregen of tot stand gebracht tussen 01.01.2018 en 31.12.2019
20% voor in B,1 en B, 2, eerste streepje vermelde investeringen verkregen of tot stand gebracht tussen 01.01.2018 en 31.12.2019 (**) (*****)

Vennootschappen die uitsluitend winst uit zeescheepvaart verkrijgen:
30 % voor investeringen in zeeschepen


(*) Alleen van toepassing voor natuurlijke personen die voor aanslagjaar 2019 op overeenkomstige wijze beantwoorden aan de criteria van artikel 15, §§ 1 tot 6, van het Wetboek van vennootschappen.
(**) Het in artikel 69, § 1, eerste lid, 2°, WIB 92 bedoelde verhoogde percentage is niet van toepassing als het in artikel 69, § 1, eerste lid, 1°, of in artikel 201, § 1, eerste lid, 1°, WIB 92 vermelde basispercentage gunstiger is (Kamer, Doc. 54/2864-001, blz. 36).
(***) Behalve als de vennootschap heeft gekozen voor het "belastingkrediet voor onderzoek en ontwikkeling".
(****) Alleen van toepassing als de vennootschap onherroepelijk heeft verzaakt aan de in de artikelen 205bis tot 205novies, WIB 92 bedoelde aftrek voor risicokapitaal.
(*****) De toepassing van het tarief van 20 % brengt de beperkingen bedoeld in artikel 201, § 1, derde lid (verzaking aan de aftrek voor risicokapitaal) en vijfde lid (overdracht beperkt tot het volgend belastbaar tijdperk) WIB 92 mee

Bron fod financiën
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#6 , 23 apr 2019 11:17

Beste,

Ik raad u aan om uw boekhouder opnieuw te contacteren en te vragen om voor u de vrijstelling boete verhoging bijdragen te vragen.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”