Inkomsten uit bonsaihobby aangeven bij belastingen?

iwannaknow
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Inkomsten uit bonsaihobby aangeven bij belastingen?

#1 , 23 apr 2019 01:53

Vraagje van een dummy op fiscaal gebied:

Door dwingende omstandigheden zag ik mij genoodzaakt mijn bonsaiverzameling weg te doen. Gedurende vele jaren vormde ik deze boompjes zelf uit kwekerij- en haagmateriaal. Ik deed dit als hobby terwijl ik eigenlijk leraar ben van beroep. Ondertussen gaat het om meer dan 60 bomen en omdat ze ondertussen zowel een esthetische als geldwaarde hebben gekregen wilde ik ze niet zomaar weggeven laat staan weggooien. Ik vond iemand die een kleine winkel heeft met bonsaibomen die bereid was ze voor me te verkopen op voorwaarde dat hij een deeltje van de opbrengst voor zichzelf kan houden. Hij maakt geen factuur op. We legden de modaliteiten wel vast in een overeenkomst; zo spraken we bijvoorbeeld af dat hij om de drie maanden mijn deel op mijn rekening stort. Het zou jaren kunnen duren eer alles verkocht geraakt. Onlangs heb ik zo een eerste storting gekregen van ongeveer 700 euro.

Op deze manier heb ik dus inkomsten van mijn bonsaiverzameling en mijn vraag is nu of ik deze dien aan te geven bij de belastingen. Zoja, hoe precies? En hoeveel zal de fiscus hiervan afsnoepen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 23 apr 2019 10:01

Verkoop van eigen collectie is in principe vrijgesteld, maar door die constructie durf ik het niet zeker zeggen. Dit is minder een eenmalige verkoop en meer een doorlopende activiteit.

Mathieu Rutten

#3 , 23 apr 2019 11:22

Ik stel me bij deze toch wel vragen over de BTW-plicht, gezien het om een verkoop gaat van een BTW-plichtige.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2019 11:38

Wie is btw-plichtig?

Artikel 4 van het btw-wetboek stelt dat elke onderneming die regelmatig en zelfstandig economische activiteiten verricht btw-plichtig is. Ongeacht of er een winstoogmerk is. Daarnaast maakt het ook niet uit of het om een hoofd- of nevenactiviteit gaat.

Het probleem is dat het een verkoop van een collectie die voort komt uit een hobby.

Natuurlijk de winkel moet BTW rekenen en door storten daar is geen discussie over .

Persoonlijk zou ik dit persoonlijk vragen aan de controleur van de BTW en dan zit je safe ! .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

iwannaknow
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 apr 2019 13:53

Bedankt voor jullie reacties LeenW, Mathieu Rutten en denlowie.

Het gaat inderdaad om de verkoop van een hobbycollectie. Ik heb indertijd geen kosten afgetrokken van mijn belastingen om de verzameling tot stand te brengen. De verkoop is eenmalig in die zin dat ik mijn collectie slechts één keer van de hand doe. Er worden door mij geen nieuwe bonsaiboompjes meer geproduceerd noch nieuwe diensten geleverd.

Wel is het zo dat het voor de persoon met de winkel onmogelijk is om alle bomen in één klap te verkopen waardoor ik gedurende een langere periode stortingen zal ontvangen. Dus is die zin is er inderdaad sprake van een doorlopend karakter. Het valt echter niet te voorspellen hoe regelmatig: de ene keer is er voor 700 euro verkocht maar de daaropvolgende drie maanden zou het kunnen dat er helemaal geen inkomsten zijn.

Gezien de persoon die de bomen voor mij verkoopt mij geen factuur bezorgt (hoewel er wel een schriftelijke overeenkomst is tussen ons die stipuleert dat hij de bomen voor mij zal verkopen en om de drie maanden stort als er iets verkocht is waarbij hij een deeltje van de opbrengst voor zichzelf mag houden) neem ik aan dat hij de stortingen aan mij niet via zijn zakelijke rekening doet. Van BTW ken ik weinig maar die rekent hij daarom ook niet aan denk ik.

Het is mij toch nog niet helemaal duidelijk of ik dit nu best aangeef bij de belastingen of niet.
Zijn er nog inzichten of adviezen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 25 apr 2019 14:02

U hoeft ook niets van btw te kennen. U hebt als particulier spullen tweedehands verkocht die u niet meer nodig hebt of weg wil omdat ze in de weg staan. Toevallig aan een herverkoper. Einde verhaal.

Toen ik op rust ging heb ik op twee na al mijn kostuums verkocht aan een winkel van tweedehandskleding (omdat ik eindelijk verlost was van de verwachting om stijf gekleed rond te lopen).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 apr 2019 18:55

Zoals ik begrijp uit de topic : gaat het hier om een particulier die verkoopt aan een BTW plichtige.
Indien topic starter geen handel bedrijft in die boompjes, en occasioneel deze goederen verkoopt die tot zijn privépatrimonium behoren en doet dat los van enige speculatieve ingeving zijn er geen belastingen verschuldigd.
BTW ook niet, is het probleem van de BTW plichtige ( in dit geval de winkel ).

Topic starter kan wel een overeenkomst of nota ( geen factuur ) maken aan de winkel zonder BTW.
Hoe de winkel deze boompjes verkoopt aan particulieren of BTW plichtigen is zijn zaak.

Natuurlijk mag het hier niet om een groot bedrag handelen bv. meer dan € 6000.00, dan kan de fiscus met een beetje verhaal komen halen en uitleg. Maar dan nog.
Gezien het aantal boompjes en de marktprijzen - de verloning van de winkelier, denk ik niet dat het om zulk bedrag zal gaan.

Zou het zelf niet nodeloos aangeven indien geen blijvende activiteit.

iwannaknow
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 apr 2019 20:18

Bedankt voor jullie reacties asperger en father b.; ik geloof dat het me nu duidelijk is.

Ik verkoop als particulier privépatrimonium waarvoor ik nooit onkosten heb ingebracht aan een BTW-plichtige met een overeenkomst maar zonder factuur. Ik ga hier nooit meer dan 6000 euro aan overhouden en hoe de winkel deze boompjes verkoopt aan particulieren of BTW-plichtigen is inderdaad zijn zaak. De verkoop heeft niets te maken met mijn beroep als leraar, is geen blijvende activiteit en staat los van enige speculatieve ingeving.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 apr 2019 11:40

Iwannaknow, dan bent u correct bezig. Zou dan ook zeker niet wakker liggen van de fiscus.
Hopelijk verkoopt de winkel snel al uw boompjes.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”