Inkomsten uit bonsaihobby aangeven bij belastingen?

iwannaknow
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Inkomsten uit bonsaihobby aangeven bij belastingen?

#1 , 23 apr 2019 01:53

Vraagje van een dummy op fiscaal gebied:

Door dwingende omstandigheden zag ik mij genoodzaakt mijn bonsaiverzameling weg te doen. Gedurende vele jaren vormde ik deze boompjes zelf uit kwekerij- en haagmateriaal. Ik deed dit als hobby terwijl ik eigenlijk leraar ben van beroep. Ondertussen gaat het om meer dan 60 bomen en omdat ze ondertussen zowel een esthetische als geldwaarde hebben gekregen wilde ik ze niet zomaar weggeven laat staan weggooien. Ik vond iemand die een kleine winkel heeft met bonsaibomen die bereid was ze voor me te verkopen op voorwaarde dat hij een deeltje van de opbrengst voor zichzelf kan houden. Hij maakt geen factuur op. We legden de modaliteiten wel vast in een overeenkomst; zo spraken we bijvoorbeeld af dat hij om de drie maanden mijn deel op mijn rekening stort. Het zou jaren kunnen duren eer alles verkocht geraakt. Onlangs heb ik zo een eerste storting gekregen van ongeveer 700 euro.

Op deze manier heb ik dus inkomsten van mijn bonsaiverzameling en mijn vraag is nu of ik deze dien aan te geven bij de belastingen. Zoja, hoe precies? En hoeveel zal de fiscus hiervan afsnoepen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 23 apr 2019 10:01

Verkoop van eigen collectie is in principe vrijgesteld, maar door die constructie durf ik het niet zeker zeggen. Dit is minder een eenmalige verkoop en meer een doorlopende activiteit.

Mathieu Rutten

#3 , 23 apr 2019 11:22