Plotse toevoeging BTW aan huur/terbeschikkingsstelling

NvW18
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Plotse toevoeging BTW aan huur/terbeschikkingsstelling

#1 , 19 apr 2019 01:12

Hallo,

Ik huur 2 dagen per week een praktijkruimte voor mijn vrij beroep. Ik ben vrijgesteld van BTW, ik heb dus geen BTW nummer. De eigenares meldt mij plots dat ze nu een bvba is en dat dat wil zeggen dat ze btw moet heffen op de huur, want dat heeft haar boekhouder zo gezegd. Deze had ook gezegd dat ik als huurder deze btw zou kunnen terugkrijgen, maar dat klopt alvast niet.

De eigenares haalt haar schouders op en wijst naar haar boekhouder. Ze wil mij vanaf 1 mei geen huur meer laten storten maar een factuur bezorgen met toevoeging van btw. Voor mij is een verhoging van de huurprijs (want daar komt het voor mij op neer) met 21% eigenlijk niet haalbaar. Nu heb ik ons contract nog eens goed bekeken en er staat "terbeschikkingstelling en samenwerking", dus niet huur. Ik heb geen sleutel van de ruimte (die zich in het appartement van de eigenares bevindt) dus er moet altijd iemand thuis zijn om de deur open te doen. De maandelijkse prijs word wel steeds overgemaakt met vermelding "huur praktijk" en hier is nog nooit commentaar op gekomen.

Kan ik hier iets tegen beginnen? Heeft haar boekhouder gelijk dat het "moet"? In ons contract staat een opzegtermijn van 1 maand, mag ze dan zomaar de prijs (en dus de overeenkomst) veranderen zonder waarschuwing?

Alvast bedankt voor alle input! Ik zit met de handen in het haar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 19 apr 2019 09:30

BTW staat los van uw overeenkomst, dat is een belasting die niet optioneel is. Het enige dat ik mij afvraag is waarom het er ineens bijkomt. Daarom enkele vragen:

- Hebt u het exclusieve genot van de ruimte?
- Is het enkel huur of worden er ook andere diensten geleverd?
- Was uw contract met de bvba of met de privépersoon?

NvW18
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2019 11:55

Dankjewel voor je antwoord! Dat sommige dingen BTW kosten begrijp ik natuurlijk, maar het is het feit dat dit er opeens bijkomt waar ik het moeilijk mee heb.

- Niet-exclusief genot, zo staat dat in het contract. De ruimte is een extra slaapkamer in het appartement van de eigenares, waar zij 1 dag per week werkt en de overige 4 dagen "terbeschikkingstelt" aan 3 andere vrije beroepers. We hebben dus elk een vaste dag.
- De deur wordt open gedaan (meestal door de moeder van de eigenares), er wordt water en thee voorzien (geen gebruik van de keuken, deze dingen worden in de ruimte gezet). Ook gebruik van de wachtkamer, sanitair, electriciteit en verwarming. In de overeenkomst staat ook dat de eigenares clienteel zal doorsturen maar in de praktijk gebeurt dit niet. Bovendien hebben we (de huurders) ook apart moeten betalen voor reclame/bekendmaking van de praktijk (terwijl dit dus niet voor instroom heeft gezorgd, maar dat terzijde).
- Mijn contract is met de privépersoon, met vermelding dat ze ingeschreven staat als eenmanszaak. De bvba is een recente ontwikkeling dus die bestond nog niet bij het opmaken van het contract.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 apr 2019 12:30

Volgens mij maakt het weinig uit of ze een éénmanszaak is of een BVBA.
Onroerende goederen verhuren aan vrije beroepen zowiezo zonder BTW. Enkel BTW op verhuring onroerende goederen indien de verhuurde plaats dient voor opslag goederen ( en dan nog met bepaalde regels ).
Is normaal te boeken voor de boekhouder.
Dus voor u geen 21 % BTW.
p.s. Moest u wel BTW betalen, dan is die aftrekbaar als kosten samen met de huur. Maar in dit geval geen BTW.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 19 apr 2019 13:57

Pure onroerende huur is inderdaad vrijgesteld van btw, maar hetgeen u opsomt toont toch. een grotere dienstverlening aan dan een verhuur. Er is m.i. dan ook btw verschuldigd, niet alleen naar de toekomst toe maar in principe ook naar het verleden.

Anderzijds kunt u wel proberen te argumenteren dat als er nergens melding wordt gemaakt van de btw in de overeenkomst, het overeengekomen bedrag inclusief de btw is. Aangezien dat in het verleden altijd aanvaard is geweest en er niets veranderd is aan de dienstverlening, kunt u daar misschien iets mee proberen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 apr 2019 14:49

LeenW, uit de topic kunnen wij niet uitmaken wat het juiste beroep is en welke activiteiten. Kan ook een groepspraktijk zijn.
Het is dikwijls moeilijk om een juist antwoord te geven daar alle gegevens niet voorradig zijn.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 apr 2019 14:52

kijk even naar de nieuwe wetgeving van 01.01.2019
https://www.practicali.be/blog/onroeren ... r-met-btw/

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 19 apr 2019 14:56

kijk even naar de nieuwe wetgeving van 01.01.2019
https://www.practicali.be/blog/onroeren ... r-met-btw/
Het moet dan wel om een nieuw gebouw gaan, dat lijkt mij moeilijk op zo'n korte tijd.

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 19 apr 2019 14:58

LeenW, uit de topic kunnen wij niet uitmaken wat het juiste beroep is en welke activiteiten. Kan ook een groepspraktijk zijn.
Het is dikwijls moeilijk om een juist antwoord te geven daar alle gegevens niet voorradig zijn.
Een groepspraktijk is in feite een goed voorbeeld hiervan, er wordt buiten de verhuur ook vaak voor ontvangst, nutsvoorzieningen etc gezorgd. Dan is het ook met btw.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”