Belastingen betalen als studente

Kris6345
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belastingen betalen als studente

#1 , 17 apr 2019 09:51

Beste,

Mijn vriendin doet een studentenjob als technisch tekenaar voor 20u per week. Als zij minder dan 475 uren per kalenderjaar werkt en minder dan 12.657,14 euro (anno 2019) verdient, dan zal zij geen belastingen moeten betalen (bron: https://www.mysocialsecurity.be/student ... talen.html).

Nu blijkt dat zij meer uren zal werken en ook meer zal verdienen (ca. 22000 euro en ca. 880uren). Welke gevolgen heeft dit voor haar op vlak van:
1- haar studentenstatuut: Ze werkt in loondienst (er is een studentenarbeidscontract getekend).
2- haar belastingen: ik veronderstel dat zij zal onderworpen worden aan het belastingenstelsel met schijven, maar hoe kunnen we hier een inschatting van maken van de hoeveelheid te betalen belastingen?
3- Sociale bijdragen: zal zij nu ook meer sociale bijdragen moeten betalen, die we ook moeten aftrekken van haar loon?

Een vierde vraag die ik ook heb (de bonusvraag :D): We wonen samen (wettelijk samenwonen), kan zij als student ten laste zijn van mij (waardoor een deel van mijn loon overgaat naar haar en ik dus minder belastingen zal moeten betalen)? Ook wetende dat zij veel meer zal verdienen dan een student hoort te verdienen.

Alvast enorm veel dank voor jullie tijd en moeite!

Mvg,
Kris6345

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 17 apr 2019 10:06

Bron: Fod Financiën.

U kunt uw wettelijk samenwonende partner nooit ten laste nemen.

Als u of uw wettelijk samenwonende partner geen of heel weinig beroepsinkomsten (loon, werkloosheidsuitkering, pensioen, …) heeft, heeft u automatisch recht op het ‘huwelijksquotiënt. Dat betekent dat een deel van de beroepsinkomsten van de partner met het hoogste inkomen toegekend wordt aan de andere partner. Dat deel wordt dan aan een lager tarief belast waardoor in principe uw verschuldigde belasting daalt.

Voorwaarden:

U dient een gemeenschappelijke aangifte in (het huwelijksquotiënt geldt dus niet voor het jaar van de verklaring van wettelijke samenwoning).
De beroepsinkomsten van de partner met het laagste inkomen moeten lager zijn dan 30% van de totale beroepsinkomsten van beide partners samen.
Het huwelijksquotiënt wordt toegevoegd aan de beroepsinkomsten van de partner met het laagste inkomen totdat zijn inkomen 30% bedraagt van de totale beroepsinkomsten van beide partners samen. Het huwelijksquotiënt bedraagt maximum 10.490 euro (aanslagjaar 2018, inkomsten 2017).

Het huwelijksquotiënt wordt niet toegepast als het een verhoging van de verschuldigde belasting zou veroorzaken.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 17 apr 2019 18:14

De werkgever zal de volle sociale bijdragen moeten betalen (werkgeversbijdrage & werknemersbijdrage). Als je boven je maxima uitkomt door verschillende studentenjobs te combineren zal de rekening komen... Hoe juist weet ik niet maar ze komt; daar ben ik zeker van.

Voorts gaat ze haar kindergeld verliezen. Zie kinderbijslagfonds voor de regels.

Mogelijks ook geen studiebeurs meer.

Het mechanisme van de huwelijkscooefficient werd hoger al uitgelegd.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”