Namaakgoederen

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Namaakgoederen

#1 , 08 apr 2019 19:32

hallo forumleden

Via ebay kocht ik een vervanguitlaat voor de motorfiets. De merknaam was blurry gemaakt. Ik dacht 'heeft misschien iets te maken met advertentie en reclameregelgeving op ebay'.Ik stond er niet bij stil. Nu blijkt dat de zelf op te kleven sticker (wat ik ook niet wist) de naam "Acrapovic" draagt. Naar de bekende uitlaatbouwer. De importeur voor benelux (GPProducts) liet mij weten dat het hier inderdaad duidelijk om namaak gaat. Ook zijn ze beschadigd bij transport. Nu, refund via ebay en paypal zal wel in orde komen. Maar de 84 euro import, daar ga ik naar kunnen fluiten denk ik. Wat doe ik nu beste? Ben ik slachtoffer van een Chinees alleen, of gaat ook vadertje staat met mijn centen lopen??

Groetjes
Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 08 apr 2019 19:43

Niet alleen dat, u kunt ook nog een bijkomende boete krijgen van het merk waarvan u namaak kocht.

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2019 22:56

De merknaam was blurry gemaakt.Blurry, als in 'onleesbaar'. Hoe kan ik dan weten dat het om een namaak gaat van dit bepaalde merk? Ik ging er van uit dat het een of ander Chinees merk was waarvan ik de naam niet kan uitspreken. Waar leest u de intentie om namaak te kopen dan, Ik zocht een goedkope uitlaat voor een motor van 26 lentes oud. Daar zet je geen uitlaat van 1000 euro op he. Dat zou al helemaal belachelijk zijn.
Er zijn zat Chinese merken die de wereld overdspoelen. Motormerken, smartphonemerken, 9 op 10 daarvan zijn Chinese merken. Ik denk dat u mij verkeerd begrepen hebt. Als ik dergelijke intentie had zou ik dit niet onmiddelijk bij de benadeelde fabrikant melden, en bij de douane, en federale en https://meldpunt.belgie.be/ en hier op het forum. Ik begrijp uw reactie niet.
Ik stel me net de vraag, mag die Chinees die merknaamsticker wel maken?

Reclame

Abramelin
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 apr 2019 23:06

Dit is het antwoord van het meldpunt

Betreft: Antwoord op uw melding over ************ *********** ** ***
Geachte,
De Economische Inspectie van de FOD Economie dankt u voor uw melding. Door het ontvangen van
meldingen wordt ze geholpen bij het vervullen van haar opdracht die erin bestaat om de economische
regelgeving te handhaven op de economische markt ten gunste van consumenten en ondernemers.
De bevoegde diensten analyseren de meldingen en stellen mogelijk een onderzoek in.
Zij komen niet tussen in individuele geschillen omdat dit tot de opdracht behoort van bemiddelingsdiensten.
Elke melder ontvangt van de Economische Inspectie wel een advies waarin hem wordt meegedeeld op
welke manier hij zijn rechten kan verdedigen. U vindt meer informatie over de rol van de Economische
Inspectie op de website van de FOD Economie.
Als een onderneming in een niet-Europees land de wet overtreedt, dan zoeken we samenwerking met de
autoriteiten van dat land. We vragen hen de zaak te onderzoeken en maatregelen te nemen.
Als u andere algemene informatie over een consumentenprobleem of economische materie zoekt, kan u
terecht bij het Contact Center van de FOD Economie:
Tel. (gratis nr.): 0800 120 33
Fax (gratis nr.): 0800 120 57
e-mail: info.eco@economie.fgov.be
Let wel: het Contact Center van de FOD Economie heeft geen zicht op uw melding en kan u dus in geen
geval informatie geven hierover.
Als u nog informatie wenst toe te voegen aan uw melding, kan u dit doen door op onderstaande link te
klikken.
*********ad**********dot**** E-mailadres:
https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/mel ... view.xhtml
U kan ook steeds opnieuw uw melding oproepen door op de homepage van het Meldpunt te klikken op
Aanpassen bestaande melding. Dan wordt u gevraagd om uw e-mailadres en paswoord in te geven. Deze
vindt u hieronder

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”