Fout in personenbelasting door boekhouder

dominika@egeniq.com
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Fout in personenbelasting door boekhouder

#1 , 05 apr 2019 10:59

Beste,

Vanaf 2016 werk ik bij een Nederlands bedrijf als belg wonende in België. Omdat ik onzeker was over hoe de belastingen moeten ingevuld worden hebben ik en mijn ex een boekhouder ingeschakeld. Onlangs krijgen we van de belastingen een brief dat inkomsten 2016 en 2017 mijn deel van NL inkomsten ontbraken in de aangifte en dat we ca 5000 euro belastingen moeten betalen (belastingen teruggaaf toen was ca 5000 euro). Mijn NL inkomst in 2016 was 13.900 euro. Volgens de boekhouder is er onterecht een forfaitaire aftrok is van € 7255,92 ingediend. Moet de boekhouder als expert dit niet weten? En ik heb bewijs dat ik mijn NL inkomsten via mail naar de boekhouder heb gestuurd om die in te vullen in onze personenbelasting.
Al de jaren ervoor hadden we ca 2000 euro teruggaaf. Met mijn klein NL inkomen kan ik me niet voorstellen dat we 0 euro teruggaaf hebben, zeker omdat we een woonbonus krijgen en mijn ex pensioen ontvangt. Kan ik de schade die we geleden hebben hier verhalen op de boekhouder? Helaas heeft mijn ex de belastingsboete al betaald. Maar ik wil het niet zo laten, ik voel me slachtoffer, ik heb vertrouwen gehad in de expertise van de boekhouder. Al de voorgaande jaren hebben we onze belastingen netjes zelf gedaan en nooit problemen gehad, altijd al ca 2500 euro teruggaaf ontvangen. Dus bij mijn gevoel klopt hier iets nog altijd niet. Alvast dank voor de moeite en info/hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2019 11:06

U blijft altijd verantwoordelijk voor je boekhouding.

Je kan proberen en ieder boekhouder heeft een verzekering, maar als men dit gaat aanvaarden ???

Ik heb weet van de laatste 2 jaar van verschillende mensen die in Nederland werkzaam zijn die problemen met de fiscus hebben .

P.S ik woon pal op de grens in Belgie.en daar werken er Verschillenden op de Dauw in Terneuzen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#3 , 05 apr 2019 11:29

Beste,

Om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven, ontbreken er toch wel een aantal zeer belangrijke inlichtingen.

Heeft u tegelijkertijd in twee landen gewerkt? Indien ja werkt u 25% of meer in uw woonland, in casu België?
Geniet u een uitkering of ander inkomen in België buiten uw inkomen uit arbeid in Nederland?
Werd u gedetacheerd naar Nederland?

Ik hoor wel.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

dominika@egeniq.com
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2019 10:09

Beste Thieu,
Nee ik werk enkel voor een Nederlands bedrijf (geen detachering) en ik heb geen uitkeringen. Wel een bijberoep met weinig inkomsten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2019 11:26

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#6 , 06 apr 2019 13:07

Beste,

dit betekent dat je personenbelasting verschuldigd bent in Nederland als u werkt in Nederland. Sinds het belastingverdrag 2003 zijn de inkomsten uit arbeid immers toegewezen aan het werkland. Dit betekent dat u over het inkomen uit zelfstandige activiteit en arbeidsinkomen uit Nederland sociaal verzekerd bent in Nederland en daar ook bijdragen sociale zekerheid verschuldigd bent. U inkomen uit zelfstandige is belastbaar in België. U bent gemeentebelastingen verschuldigd over uw inkomsten uit België én uit Nederland. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Zie VO 883/2004.

http://www.hrsquare.be/nl/rechtspraak/w ... al-statuut

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”