Pensioenen

eddievdpeer
Topic Starter
Berichten: 20

Pensioenen

#1 , 31 mar 2019 20:51

Hallo, enkele weken geleden is er vanwege de pensioenendienst van Belgie een document gestuurd naar de belastingdienst in Spanje met de informatie over mijn pensioen van het jaar 2014 en het geeft me enkel problemen, Kan dat gestopt worden en in de volgende jaren geen informatie meer naar Spanje,
Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 31 mar 2019 20:55

Landen die bilaterale betrekkingen hebben zullen altijd informatie kunnen uitwisselen .

Mathieu Rutten

#3 , 31 mar 2019 22:30

Beste,

Dubbel belastingverdrag België-Spanje.
Er is een akkoord om fiscale gegevens uit te wisselen. Zie ook de artikels 26 en 27 van het belastingverdrag.
Artikel 18
Pensioenen
Onder voorbehoud van de bepalingen van artikel 19, paragraaf 2, zijn pensioenen, lijfrenten en andere soortgelijke beloningen betaald aan een inwoner van een overeenkomstsluitende Staat ter zake van een vroegere dienstbetrekking slechts in die Staat belastbaar.
Artikel 19
Overheidsfuncties
1. a) Beloningen, niet zijnde pensioenen, betaald door een overeenkomstsluitende Staat of een staatkundig onderdeel of plaatselijke gemeenschap daarvan aan een natuurlijke persoon, ter zake van diensten bewezen aan die Staat of aan dat onderdeel of die gemeenschap, zijn slechts in die Staat belastbaar.

b) Indien de genieter van de beloningen evenwel inwoner is van de andere overeenkomstsluitende Staat en onderdaan is van die andere Staat zonder terzelfdertijd onderdaan te zijn van de onder a) bedoelde Staat, mogen deze beloningen in de andere overeenkomstsluitende Staat worden belast.

2. a) Pensioenen door een overeenkomstsluitende Staat of een staatkundig onderdeel of plaatselijke gemeenschap daarvan, hetzij rechtstreeks, hetzij uit door hen in het leven geroepen fondsen, betaald aan een natuurlijke persoon ter zake van diensten bewezen aan die Staat of aan dat onderdeel of die gemeenschap, zijn slechts in die Staat belastbaar.

b) Die pensioenen zijn evenwel slechts in de andere overeenkomstsluitende Staat belastbaar indien de natuurlijke persoon inwoner en onderdaan is van die Staat.

3. De bepalingen van de artikelen 15, 16 en 18 zijn van toepassing op beloningen en pensioenen ter zake van diensten bewezen in het kader van een nijverheids- of handelsbedrijf uitgeoefend door een overeenkomstsluitende Staat of een staatkundig onderdeel of plaatselijke gemeenschap daarvan.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

eddievdpeer
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 01 apr 2019 10:24

Met dank voor de informatie. Ik zie dat het mogelijk is om de informatie door te sturen maar ik vraag me af of het ook mogelijk is om geen informatie door te sturen. Op mijn leeftijd heb ik geen zin meer om al die administratie op mijn hoofd te krijgen. Met dank.

Mathieu Rutten

#5 , 01 apr 2019 12:02

Beste,

Als u geen pensioen geniet als ambtenaar, bent u belastingplichtig in Spanje, indien u officieel in Spanje woont.

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 01 apr 2019 13:53

Daar de inkomstenbelastingen lager liggen dan in België, zou dat geen probleem mogen zijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”