cng inbouwen in diesel - fiscale voordeel of niet

wimpie1963
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

cng inbouwen in diesel - fiscale voordeel of niet

#1 , 28 mar 2019 13:37

Kan er iemand info verschaffen over de fiscale voordelen van het inbouwen van cng in een dieselwagen

Ik nam contact op met de FOD maar daar konden ze mij niet verder helpen dan de info die op hun site staat
https://www.vlaanderen.be/vrijstelling- ... voertuigen
Ook installateurs van CNG weten zelf niet hoe het in elkaar zit

Dus mijn vraag is
Heb ik na de inbouw recht op een vrijstelling BIV en/of verkeersbelasting
Of althans een teruggave ervan
Het voertuig werd reeds in geschreven in februari 2019

vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 28 mar 2019 16:13

Ik nam contact op met de FOD maar daar konden ze mij niet verder helpen dan de info die op hun site staat
https://www.vlaanderen.be/vrijstelling- ... voertuigen
Het is de Vlaamse overheid die deze belastingen int, en de vrijstellingen vast legt.

Op basis van de info op die link, heb je inderdaad een vrijstelling voor de verkeersbelasting na inbouw CNG:

Aardgas (CNG/LNG) moeten aan volgende voorwaarden voldoen:
Het voertuig wordt geheel of gedeeltelijk aangedreven met aardgas.


Maar enkel als het voertuig hoogstens 11 fiskale PKs heeft.
Er waren snuggeren die een mini-tankje met CNG in de koffer van een dikke bak legden ... geen dure BIV, geen hoge verkeersbelasting.


In het beste geval gaat dat nog om 2 jaar (2019 en 2020) aan verkeersbelasting ... 860€ voor 11 PK
(Tenzij de maatregel verlengd wordt - mogelijk aangezien de vergroening van het wagenpark dik tegenvalt, maar niet zeker.)
Niet echt de moeite voor een CNG installatie .

Dieselmix (diesel + cng) werkt wel, maar besparing is niet zo groot dat het economisch de moeite is.

Met 6L verbruik en pakweg 4 liter te vervangen (wat al véél is) door 3 kg CNG zit je aan besparing van 2,5 €/100km - best case scenario .
Dan moet je héél veel rijden ...
Minder diesel vervangen dan de hoge 2/3 in voorbeeld, is nog meer moeten rijden.

Elke 4 jaar tankcontrole, elke 8 jaar vulleiding vervangen.
Plus doorgaans duurder onderhoud van een diesel er ook nog bij ... economisch niet de moeite.


Dan had je beter ineens een auto op CNG gekocht - dat rendeert wel.
Ik rij aan 3 à 3,5 €/100 km 8_)

Heb ik na de inbouw recht op een vrijstelling BIV en/of verkeersbelasting
Of althans een teruggave ervan
Het voertuig werd reeds in geschreven in februari 2019
Verkeersbelasting wel volgens info Vlaamse overheid , na aanpassing om deels op CNG te rijden.

BIV niet, voertuig is al ingeschreven en in verkeer gebracht als diesel.
BIV wordt niet terugbetaald.


Mijn aardgasvoertuig (2013, monovalent, dus standaard op CNG) is nu vrijgesteld van verkeersbelasting.
Maar die maatregel is ingegaan nà dat ik mijn auto ingeschreven had, er is ook geen BIV terugbetaald.
Enkel de rekening voor verkeersbelasting komt niet meer ...

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”