Gerechtsdeurwaarder gewestbelasting na 3 jaar

bramb1988
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gerechtsdeurwaarder gewestbelasting na 3 jaar

#1 , 21 mar 2019 18:07

Tot en met 2015 woonde ik in Schaarbeek en in het begin van 2016 ben ik verhuisd naar Mechelen. 3 jaar later (vandaag) heb ik een brief in de bus gekregen van een gerechtsdeurwaarder.
Blijkbaar heb ik 3 jaar geleden geen gewestbelasting betaald (89 EUR) en zou ik hierdoor nu 395 EUR verschuldigd zijn aan de deurwaarder.
Als ik dit schuldig ben wil ik het zeker wel betalen, maar het lijkt mij nogal lang geleden en de bijkomende kosten (+300%) zijn ook wat belachelijk. Heb hier voor vandaag ook nog nooit van vernomen. Welke stappen kan ik het best ondernemen?


PS Er staat in de brief een dreigende zin die ik niet goed snap.
"Haar verklarende dat bij gebreke te voldoen aan onderhavig bevel, zij ertoe zal gedwongen worden door alle middelen van het recht en meer bepaald, na het verstrijken van de termijn van EEN VOLLE DAG, door het uitvoerend beslag van haar meubelen, roerende goederen en koopwaren."
Wil dit zeggen dat ik maar 24 uur heb om deze betaling te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 mar 2019 19:24

De overheid heeft zichzelf een uitvoerbare titel gegeven in de vorm van een dwangbevel. Vermits het hier een fiscale zaak betreft, kan dat. Het bevel levert een uitvoerbare titel, zoals een vonnis of een arrest.

De gerechtsdeurwaarder krijgt nu de opdracht van de overheid om dit bevel uit te voeren. Je hebt 1 dag de tijd om over te gaan tot betaling, zo niet gaat hij over tot uitvoerend beslag. Je spullen worden niet "overmorgen" verkocht, maar de deurwaarder zal een staat opmaken van de goederen en een verkoopsdag prikken.

Bij een dwangbevel altijd betalen, je kan dit na de betaling alsnog aanvechten zo je wil.

Vergeet niet, als de staat de tegenpartij is gelden er plots andere regels (tegenover een burgerlijk geschil).
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

sascha
Berichten: 3

#3 , 01 apr 2019 14:21

Hallo,

Net hetzelfde aan de hand. Ik krijg een brief van de gerechtsdeurwaarder waarin staat dat ik onmiddelijk 390 euro moet betalen. Omdat ik de gemeentebelasting van 2015 niet betaald heb maar Ik ben begin 2016 verhuisd en heb nooit een herinnering gekregen. Kan dit dan zomaar?

Groet

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 apr 2019 18:49

Ja.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”