Belastingen op invaliditeituitkering

ronnycools
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Belastingen op invaliditeituitkering

#1 , 11 mar 2019 11:59

Beste
Ik had een vraag ik heb van de cm mijn fiscale fiche 218.12 aangekregen inkomen van invaliditeisuitkering omdat ik meer dan 2 jaar op ziekenkas ben en heb ook een brief dat ik onder erstige ziekte val nu mijn vraag mijn inkomen daat staat op 14665.59 euro dat is dus brutto omdat ze geen bedrijfsvoorheffing meer afhouden dus moet ik daar belastingen op betalen en hoeveel dat ik niet voor onvoorziene kosten kom te staan ik heb gehoord van wel tegen mij hebben ze gezegd 200 euro per maand opzij leggen voor de belastingen dus is dat waar de kosten van mijn ziekte en medicijnen zijn ook al zo duur daarom bedankt als u mij kan helpen
Mvg
Cools Ronny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2019 12:32

Beste Ronny,

U bent niet verplicht dat bedrag van € 200.00 opzij te leggen; MAAR dan krijgt u bij het ontvangen van de belastingaanslag bv. ineens € 1500.00 te betalen. Zij hebben u erop gewezen dat een bruto uitkering geen netto uitkering is; maar einde jaar wel belastingen hoeft te betalen.
Dus aan u de keuze om maandelijks € 200.00 op zij te leggen of in éénmaal een veel groter bedrag te betalen.
Ik weet met de medische uitgaven valt het zeker niet mee, maar ja vadertje staat moet ook kunnen smullen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2019 12:48

Beste Ronny,

U bent niet verplicht dat bedrag van € 200.00 opzij te leggen; MAAR dan krijgt u bij het ontvangen van de belastingaanslag bv. ineens € 1500.00 te betalen. Zij hebben u erop gewezen dat een bruto uitkering geen netto uitkering is; maar einde jaar wel belastingen hoeft te betalen.
father zoek dit eens op!
Als invalide heeft zij een verhoogde aftrok en dit is maar 14665€ of 1222€ per maand +/- het inkomen van de IGO en die betalen GEEN belastingen !
Maar ik kan fout zitten ben nu geen belasting deskundige .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

ronnycools
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2019 13:09

Mensen hebbendit tegen mij gezegd he niet de belastingen daarom vraag ik dit inkomen is niet hoog he ik vraag gewoon hoeveel mijn belastingen zullen bedragen

Mathieu Rutten

#5 , 11 mar 2019 14:22

Beste,

Mijn inzien ben u gezien de belastingvrije som op uw invaliditeitsuitkering en de vermindering inherent aan uw invaliditeit, geen belasting verschuldigd op dit bedrag aan invaliditeitsuitkering. Of u belastingen verschuldigd bent zal dan ook afhangen van uw andere "belastbare" bestaansmiddelen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

ronnycools
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2019 15:01

Ik heb alleen dit inkomen thieu rutten in ieder geval bedankt

ronnycools
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2019 15:04

Ik heb alleen dit inkomen thieu rutten in ieder geval bedankt

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mar 2019 15:33

Ik had reeds geruime tijd geantwoord op de reactie van denLowie; is weeral niet opgenomen in deze topic. Gebeurt meermaals.
Lowie :
#2 Heb ik aangehaald als voorbeeld. Ik kon niet uitmaken uit de topic of Ronny alleenstaande is of niet.
Kan ook niet weten welke rubrieken in de belastingaangifte ingevuld worden. Maar ik heb nagegaan op het opgegeven inkomen als alleenstaande moet Ronny geen belastingen betalen gezien bedrag te klein.

Wat betreft zijn ernstige medische ziekte het volgende : normaal krijgt hij hiervoor een attest van de mutualiteit als chronisch zieke met veel medische uitgaven. Hierdoor moet hij bij de dokter/tandarts/ziekenhuis slechts het remgeld betalen. De afrekening gebeurt direct met de mutualiteit.
Wel een kopie attest van de mutualiteit bezorgen aan de zorgverstrekkenden.

Ook wat betreft de onroerende voorheffing moet hij in het oog houden dat hij vermindering krijgt als invalide.

Dus wat betreft de belastingen kan hij op 2 oren slapen.

ronnycools
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 mar 2019 15:37

Dank u en ja ik ben alleen staande en huur een woning heb geen onroerend goed

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mar 2019 15:55

Ronny dan rest mij u enkel nog veel geluk toe te wensen en beterschap in uw medische problemen.

Groeten Father b

ronnycools
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 mar 2019 09:15

Ik hoop dat het juits is en niet voor voldongen fijten kom te staan je kent de belastingen zakkenvullers he ook omdat ik hoor ene die stempelt die +-1100 euro heeft ook nog een beetje belastingen moet betalen of vallen die onder een ander stelsel

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 mar 2019 09:16

U bent invalide en je heeft een veel grotere aftrok .

En als je niet overtuigd bent, wel ieder ziekenfonds heeft zitdagen waar je kan gaan om inlichtingen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 12 mar 2019 09:54

Beste Ronny, wees aub een beetje kalm in uw uitlatingen en laat je niet opjagen.
Indien uw inkomen gedurende een jaar enkel bestaat uit invaliditeitsuitkeringen, moet je geen belastingen betalen , zelfs geen euro, als je minder ontvangt dan 17.291 euro ( bedrag voor 2018). Dit komt overeen met 1440 € per maand.
.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ronnycools
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 mar 2019 09:07

Ok bedant dan dan kan ik ook dat antwoord bieden aan andere die dan aan mij vragen die denken dat ze moeten betalen maar dan ook als ze niet moeten betalen dat ze ook niets teug krijgen omdat ze geen bedrijfsvoorheffing hebben betaald
Mvg
Cools Ronny

Delcol
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 apr 2019 06:09

Rony wees gerust je zal niet veel moeten betalen .. Mijn mama had een inkomen van zeker meer dan 1800 euro was ook chronisch ziek kreeg hiervoor via de fod tegemoetkomingen .. zeker als je zwaar ziek bent nuttig om eens via uw mutualiteit en daar afspraak vragen met een sociaal ,assistente vraag gerust of je recht hebt op punten vanaf. 6 punten krijg je al en extra vergoeding van een kleine 100 euro .. Hoe meer punten wegens ziekte kan dat bedrag oplopen tot wel meer dan 300 euro .. Wel ook met dokter eerst bespreken. Die moet uiteindelijk ook papieren meegeven en alle verslagen meegeven als je uitgenodigd word bij de wetsdokter van de FOD ' mijn mama betaalde een 300 euro belastingen .. Dokter kostte maar 1 euro .. Had alles salen meer dan 1800 euro dankzij tegemoetkomingen mantelzorg .. erkennig fod ernstige chronische ziekte .. Kon makkelijk 2400 euro betalen aan rusthuis ..

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”